Alergisk mot "lera"

L

Linn3a

Hejasan. för ett par månadersen köte jag en häst. han är en typsik porslinhäst. Och nu när han har kommit ut i hagen så fick han rasp. MEN INGEN MUGG??? hur kan det gå till??

Allt började så här. En morgon var han svullen på bakbenen, veterinären trodde att det var för att han stått still på natten å inte rört sig så mkt. han är ändå 17 år. Men en dag när jag hämtade han i hagen var benen fulla av stora röda sår och jätte svullnad. jag har tvättat med ett medel från veterinären och idag skall han börja gå på antibiotika. han är alltså allergisk mot lera i hagen och får nu gå i grushage., har ni vart med om liknade?? // Linnea
 
Sv: Alergisk mot "lera"

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka "allergisk mot lera"? Är det en fastställd diganos, och har du uppgifter om mer saker hästen är allergisk mot, eller är det bara ett uttryck, ungefär som man kan säga att man är allergisk mot hårt jobb?

Senaste medryttarhästen (äldre kallblodstravare) hade rasp vintertid men inte mugg. Eftersom det tydligen inte är ovanligt hos hästar med allegi/exemproblem och visst hade han sådana problem! Alltså undrar jag om du diskutarat det ämnet med säljaren och hur mycket du vet om hästens bakgrund?

Jag är inte så insatt i detta, utan bollar frågan vidare: Är detta en så varningssignal så man ska kontakta säljaren? (Förutsatt att hästen är såld som "frisk")
 
Sv: Alergisk mot "lera"

Hej. Hästen får problemen eftersom han har gått i vanlig hage, det har han inte gjort tidigare. han har problem med flugor på sommaren. vi har pratat med ägaren och hon berättade att han blev sån när hon hade han också när han kom ut i ler hage. han är alltså väldigt känslig. Men finns det nåt mer man kan göra tycker ni??
 
Sv: Alergisk mot "lera"

Jag tänkte mer på när såren läkt ihop. Om det nu är leran han inte tål, borde ju det bero på kontakten mot benen, om du förstår vad jag menar? "Kontaktallergi", liksom.
 
Sv: Alergisk mot "lera"

Jag tänkte mer på när såren läkt ihop. Om det nu är leran han inte tål, borde ju det bero på kontakten mot benen, om du förstår vad jag menar? "Kontaktallergi", liksom.

Ja det är ju sant. Men tror ni han kommer kunna gå i vanlig hage igen?? eller måste det bli grushage??
 
Sv: Alergisk mot "lera"

Jobbade en höst i ett stall där hagarna bestod av riktig blålera och fick slita som ett djur för att få rent hästarnas ben efter hagvistelse. Några av dessa hästar blev också tjocka i benen av leran, dock var det inget större problem då benen återgick till normal storlek då benen hölls rena och hästarna motionerades.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 989
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej! Ngn kvällsmänniska vaken ?! Tog in min häst en timme sedan från hagen. Lerigt och halt i hagen. Ser att hon är väldigt svullen bak...
2
Svar
38
· Visningar
6 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp