äldsta hästen?

lis1e

Trådstartare
vet någon hur gammal den äldsta (levande) hästen är?
samt medelålder på en islänning? för min svägerska påstod ngt som 34 år eller så.. lät lite sjukt.

Sv: äldsta hästen?

Den äldsta NU levande vet jag inte... världen är STOR!

Men den äldsta hästen någonsin (vad man vet om) blev 64år, Old Billy!! Det är i och för sig ett undantag...

Har hört talas om många hästar som blir runt 35år iaf, en del går att rida också ända fram till slutet.
Har hört talas om enstaka fall där hästar blivit närmare 40år också.

En islänning tror jag har en HÖGRE medellivslängd än t ex ett varmblod. Kallblod och just sånna inhemska hästar brukar ha LITE längre medellivslängd, typ ca 2år. Även nordisar och fjordingar och liknande...

Vad jag hört är en hästs medellivslängd ca 25år (i fångenskap).

Jag vet en shettis som blev 39år

en shettis som var på ridskolan förut men står på ett annat stall nu är 40 år fyllda :D

Där min häst är uppstallad finns ett halvblod som är 33 år! Det blev visserligen också hingsten Irco Marco som dog i höstas, men jag är imponerad ändå!

Om inte Super-Stjarni fra Svignaskardi (min pålles morbror) är död så är han 40 år ca. Han var över 30 år när han deltog i pass-championatet!! Så han lär dra upp medellivslängden på isisar lite grann.

Äldsta kända hästen blev 62 år och hette Old Billy.
Det finns en häst som heter Badger i Storbritannien, arab/welsh som är 51 år.
Sen har jag hört att Haflinger har hög medellivslängd.

kallblod och ponnisar har ofta längre medellivslängd än de "lite ädlare" hästarna

hade fö en ponny på foder som gick som sällskap åt nordisen. ponnyn va 47år(!!!) när han flyttade med sin husse ner till danmark, sen har jag tyvärr inte hört något från honom...

Jag vet islänningar som blivit över 40, på bashkir är det inte ovanligt med 50.
Men de flesta islandshästar kan åtminstone leva ett bra liv tills de blir 28-30, det är så olika.
Det som sätter stopp brukar vara att tänderna är så nernötta att de får svårt att äta.

Den äldsta levande hästen man vet om är Badger i england som är 51 år gammal. Korsning arab/Whels. Badger lever hos Veteran Horse Society som tar hand om misshandlade hästar. Det stod om han i aftonbladet i Januari 2004...han kanske dött nu, det har jag ingen aning om.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 050
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka