Sv: "Aldrig varit halt"
Lite trådkappning men jag har ett lyssande exemel.
Just vad det gäller att inte vara halt men ändå inte helt fräch.
Jag köpte en häst som importerades via en välkänd importör. Provred och föll för henne, vist hon hade ingen jätte trav och var lite spänd. Ja ja tänkte jag hon var knappt riden i 3 mån å sen i väg på tur hemmifrån, inte konstigt.
Jag trimma på där hemma hon var ju som sakt inte riden så jätte mycket. Hoppade henne lite gran med blandad framgång- mest motgång
Red 2 pay and ride och 1 tävling 4+0+0 fel men lite spänd.
Hela tiden uppfatta jag detta som hennes normala betende.
Men ca 6-7 mån efter jag köpt henne total vägrade hon hoppa, och om jag fick henne att hoppa sprang hon som en tok både innana och efter.
Jag började fundera på vad f*n jag köpt.
Ja vi för väl köra till vetrenären då....
När vet frågade varför vi var där, blev svaret: hon fungerar inte i ridningen, slutat öppna upp bak, tar betet i laningen.
Vet kände ingenom henne, ingen värme ingen svullnad i benen, något öm över ryggen.
Syns ingen hälta varken på rakt eller böjtspår, yterst lite reaktion på böjbrov, knappt ½grad.
Röntgar både ben och rygg inget utan för normalagränser.
MEN när vi la bedövning och sen böjde då kunde hon knappt ta sig fram
.
Hon var aldrig halt en dag
, men jag fick behandla båda kotorna fram 2 gånger samt rygg 2 gånger innan det gav med sig.
Idag vet jag att hon inte har en symaskins trav och att lite spänd inte är hennes normala "tillstånd".
Vilken tur att jag trots protester i min omgivning körde henne till vetrinären, var hade vi annars varit idag?
Hoppsan lite långt, ville bara dela med mig.