Aldrig stått i spilta

Krockodil

Trådstartare
Min häst har vad jag vet aldrig stått uppbunden i en spilta. Ofta på tävlingar så är det ju just spiltor som hyrs ut som övernattning och jag är lite nervös för hur min häst skulle reagera om jag band fast honom i en.
Hur brukar hästar som aldrig stått i spilta förut reagera vid första inställningen? Hästen har inga problem med att stå uppbunden i gången med linor fästa i sidorna på grimman.
Det jag är rädd för är att han ska få panik och slita sig. Så hur kan man vänja hästen vid att stå i spilta?

Sv: Aldrig stått i spilta

Tror inte du behöver vara rädd om hon/han brukar vara snäll att ha uppbunden. Dom flesta hästarna brukar ta det bra...

Jag brukar ställa mina hästar i spilta vare sig dom e vana eller inte..:angel:
Nu brukar det inte vara några större problem att binda upp dessa hästar och jag lämnar de aldrig utan tillsyn i början, sen brukar det underlätta om det finns mat i spiltan..

Tilläggas bör att i mitt stall finns tre spiltor och en box, då jag har två hästar får den stora stå i boxen och ponnyn i spiltan, han har stått där i tio år nu så det är inga problem. När jag ställer andra hästar i spilta så beror det på att andra hästar är på besök som "absolut inte" kan stå i spilta, då får mina vackert flytta på sig en stund ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 952
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 155
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama