Aldrig sett förr (lång galopp)

Gabbi

Trådstartare
På V75-4 var det en häst som hoppade tidigt (såg inte vad det var för nån). Låg tredje invändigt, och kusken kunde inte ta ner hästen, än mindre ta ur den ur fältet. I ca 1500 meter låg hästen galopperande långt fram i kön invändigt med resultat att ingen bakom vågade använda innerspåret. (Normalt släpper man ju ut en galopperande häst) men denna gick ju inte att få ut. Detta torde ju påverka övriga hästar ganska mkt. Vad händer i ett sånt här läge? Blir det böter för kusken, eller är det bara sånt man får räkna med?

Sv: Aldrig sett förr (lång galopp)

Det jag reagerade på var att ingen ens försökte släppa ut den, eller så kom ekipaget ur bild just då. Men är det inte en regel att släppaut galopperande häst? Eller är det bara en rekomendation?

Reagerade på samma sak. Nu är jag ingen travexpert, men hade det inte varit möjligt för kusken att hålla in sin häst och "backa" på innerspåret (som blivit fritt från hästar) för att komma ut? :confused:

De andra hästarna släppte ju "plats" för den att backa, men kusken fick aldrig ner farten så mycket att hon kom ut.
Den ställde sig över mål :smirk:

man brukar släppa ut en galopperande häst för att vara snäll, men hon som körde verkade inte ha någon kontroll över hästen så hon hade nog aldrig fått ut honom/henne..såg riktigt otäckt ut.. kanske ska starta i galopp i stället :)

Såg inte loppet, men förmodligen blev hästen het och kusken kunde inte backa/ta den ur fältet. det förekommer emellanåt.

Vet inte alls vad som hände igår, men har varit med om något liknande. Min häst galopperade från start och galopperade i ett och ett halvt varv (förvisso sprang fältet ifrån honom så han störde ingen). Anledningen att kusken inte tog igen honom var mycket enkel, bettet hade gått av och tömmarna satt bara i nosremmen...:eek: Såna gånger är jag glad att jag har en lugn, sansad, nh-tränad häst som är van att ridas i grimma... Kusken sa detsamma.

Jenny

hästen blev väldigt het, hon som körde fick ta omtag minst två gånger.. är så tråkigt när sånt händer, för alla inblandade.

Jamtland skrev:
Vet inte alls vad som hände igår, men har varit med om något liknande. Min häst galopperade från start och galopperade i ett och ett halvt varv (förvisso sprang fältet ifrån honom så han störde ingen). Anledningen att kusken inte tog igen honom var mycket enkel, bettet hade gått av och tömmarna satt bara i nosremmen...:eek: Såna gånger är jag glad att jag har en lugn, sansad, nh-tränad häst som är van att ridas i grimma... Kusken sa detsamma.

Jenny

:crazy: :crazy:

Min största skräck! Som tur är har jag aldrig upplevt det - hoppas att jag slipper:crazy:

jag har varit med om att en tömm har lossnat, var när jag tävlade ponnyn och hade startgalopp bakom bilen, släppte henne för att komma ur fältet, när jag skulle ta ner henne så släppte v tömmen, det var otäckt men de slutade bra och hon saktade snällt in... som måldomaren sa - Det är tur du har en så snäll häst;)

Jag har kollat på loppet via atg.se några gånger nu, och som jag ser det så har Madeleine Enochsson inget val. Hästen är tokhet och tar ju knappt styrning. Hon ligger ju dessutom mitt i fältet, vilket i princip innebär att halva fältet, de utanför och bakom, skulle få dra i högertömmen flera spår för att släppa ut henne.
Att strypa tempot hastigt för de utvändigt, för att ge henne fri lejd skulle vara en stor olycksrisk i sig, och är inte heller ett alternativ.

Kusken är mycket rutinerad, så förmodligen så hade hon nog hyfsat koll på läget ändå, trots att bilderna är dramatiska?

Det är tyvärr sånt som händer ibland, och det känns skönt att det gick bra ändå. Förmodligen är väl kusken rätt öm i armarna idag, men det går ju över! :D

Kusken fick en veckas avstängning.

Det härliga med min häst då är att det var "no big deal":bow: . Han galopperade på innerspår i ett och ett halvt varv, då hade de andra gått i mål och kusken ropade åt mig att komma ut och ta hästen. Jag studsade elegant (ehum..:o ) över staketet, säger ett myndigt "ptroo" och gullehästen STANNAR! Det ni! Då blir jag varm i hjärtat och tackar för den underbara hästen jag har:love: !

Jenny

Jamtland skrev:
Det härliga med min häst då är att det var "no big deal":bow: . Han galopperade på innerspår i ett och ett halvt varv, då hade de andra gått i mål och kusken ropade åt mig att komma ut och ta hästen. Jag studsade elegant (ehum..:o ) över staketet, säger ett myndigt "ptroo" och gullehästen STANNAR! Det ni! Då blir jag varm i hjärtat och tackar för den underbara hästen jag har:love: !

Jenny
Det kan ju vara bra att veta om vi möts i lopp nån gång ;) :p

Känner hästen och ägarna. Hon har inte gjort så förut men blev som jag fattade det (såg inte loppet) lite trängd inåt och blev rädd och bar iväg. Kusken fick inte stopp på henne och kunde inte göra så mycket. Alla inblandade var nog lite chockade efteråt.. Tur att det gick bra.

Det kan ju vara bra att veta om vi möts i lopp nån gång

:rofl: :bow:
Ingen risk, han är så satans LAT att han kom /kommer aldrig till start. Vi har inte ens klarat kvalet...
Vackre springarens STC sida

Även om det var våldsamt nära en gång... 25,9g är väl imponerande?!

Med tanke på hur hans helsyster presterat så är det kanske förstålligt att jag inte ansträngt mig mer:
Cosmic Surprise

Jenny

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 082
Senast: Nahar
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
Hästvård Jag köpte nyligen en tredje häst, en unghäst, vilket med facit i hand visade sig vara ett dåligt beslut. Jag upptäckte nämligen ganska...
Svar
13
· Visningar
4 844
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 875
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar