Aldrig mer loksele!

Sv: Aldrig mer loksele!

Nejdå, jag tog det inte alls som kritik! Men intresset för konstruktioner och förbättringar finns ju!!
Ser jag rätt när jag får det till att linorna skulle gå utanför meden och fästa i svängeln? Nu har jag också fattat hur svängeln sitter, det borde ju inte vara omöjligt att sätta dit en sån om det inte passar att ha den på skacklarna!
Ska hem och stjälpa upp släden! Fast kanske ska renovera den innan jag börjar bygga om, den är lite ranglig av att maskarna varit flitiga:o

Tack för bilderna!

Lotta

Men intresset för konstruktioner och förbättringar finns ju!!
Absolut :D

Ser jag rätt när jag får det till att linorna skulle gå utanför meden och fästa i svängeln? Nu har jag också fattat hur svängeln sitter, det borde ju inte vara omöjligt att sätta dit en sån om det inte passar att ha den på skacklarna!
Nackdelen med den här är väl att det är svårt att få ihop det med tex en maratonsele, utan bäst fungerar en vanlig loksele.
Man har alltså inga draglinor utan det blir samma effekt som med timmer/rekade skacklar. Man fäster framänden av skacklarna som vanligt i dragringen (jaja, med skackelrem eller seltunga) och den bakre fästs i kroken på svängeln.

Jag funderade ett tag (innan jag hade en passande loksele igen) på om det skulle gå att fästa draglinor på själva skacklarna, men jag gav upp det i brist på motivation. :angel:

Kan tänkas attjag nu svamlat så pass att jag gjort det hela mer konstigt :o

Sätter du alltså en lös skackel på var sida? Att du inte har gaffelskacklar har jag ju fattat, men jag förmodar att det är två lösa?
Så att det på det sättet blir ledat? Kan du ordna närbild på skackeln när den sitter i öglan?

Nu är vi långt ifrån lokselens vara eller inte vara, förlåt welsh :o

Lotta

Fia-Lina skrev:
Sätter du alltså en lös skackel på var sida? Att du inte har gaffelskacklar har jag ju fattat, men jag förmodar att det är två lösa?
Så att det på det sättet blir ledat? Kan du ordna närbild på skackeln när den sitter i öglan?

Nu är vi långt ifrån lokselens vara eller inte vara, förlåt welsh :o

Lotta
Japp det är två separata skacklar.
Ja visst kan jag ordna bilder, bara du påminner mig så :angel:

Ja en bit i från lokselen men ändå, men ändå inte helt ju.
"hur man får loksele och rissla med svängel att funger" ungefär, innehåller ju lite loksele iaf. ;)

Liknande trådar

Körning Jag måste få fråga er som kan det här med körning :) Till våren kommer jag förmodligen att låna in en shettistjej till mitt stall...
2
Svar
25
· Visningar
3 164
L
Körning jag är helt ny på körning, har faktiskt inte ens börjat än - men har en inkörd häst och är sugen på att komma igång. Tanken är att vi...
2
Svar
24
· Visningar
3 275
Senast: lkn02001
·
Z
Körning Hej, jag är ny på detta så såga inte mina dumma frågor helt nu.. :3 Vi köpte en gammal vagn och fick en loksele till den. Perfekt...
Svar
13
· Visningar
6 030
Senast: Zab
·
Körning Jag skulle gärna vilja ha lite råd och tips inför förestående köp av diverse utrustning, främst sele då. Jag har en shirevalack som...
Svar
4
· Visningar
1 108
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka