Aldrig mer loksele!

Welsh

Trådstartare
Ska låna ut vår ena cob och behhövde snabbt kolla hur hon tyckte om loksele (det var ett tag sedan vi använde en sådan) Då jag bara har maratonvagn i hennes storlek så använde vi den. FY F :devil:n för att sitta i vagnen. Trots draglinor så vaggade vagnen så jag nästan blev sjösjuk. Nu vet jag varför jag köpt en maratonsele........ hur bär ni er åt som kör 4 hjuligt med loksele. Hur spänner ni fast skacklarna?

hej! ja du vi eller iallfall jag fäster skaklarna i seltungan med hjålp av en selsticka!

Det låter som om dina grejor inte är så bra anpassade till varandra....
Du kan prova med att ha skakelremmar istället för seltungor, det ger en tystare körning, och om det slår mycket, korta bukgjorden, fäst skakeln ev högre, typ giggfäste, finns speciella remmar för sånt.

Blä, vi körde med skakelremmar löst satta för att skackeln skulle kunna röra sig, precis som man fått lärt sig så hon inte ska dra med dem utan med linorna, inget hjälpte. Körde med en annan vagn som var gjord för loksele och det var lika illa där, får henne inte att dra med draglinorna när skaklarna sitte fast vid ringen. Hon har ett stort steg och föf bogarna ordentligt så när vi kör med maratonsele så ser man riktigt hur svängeln rör sig.
Nu har hästen blivit utlånad och med henne åkte den förskräckliga lokselen så nu återgår jag till mina älskade gigg/maratonselar :) lokselarna använder jag annars bara för skogskörning och sladdning av volt där vi endast använder linor.

Jag tycker att man ibland får en jämnare körning om man använder tungor istället för remmar.

Men jag föredrar giggselar :bow:

fäst skakeln ev högre, typ giggfäste, finns speciella remmar för sånt.
Gör det ? :eek:
Vat? hur får man tag på sånna, funknar det till vanliga lokselar tex Tärnsjös?
Min rockard fungerar inge vidare med lokselen och sen hara jag en Tidahol,msgigg som jag måste ha giggsele till.

Gudars, tänk om det går att använda Tärnsjösele ändå.
Vad enkelt det vore.
*hoppas* :bump:

Jag har aldrig yggt om en loksele till en "giggsele" men det borde ju fungera på samma sätt som om man bygger om en bröstsele....

Jag tog bara vanliga breda skackelremmar och gjorde en öggla av och satte fast i remmen mellan deckeln och dragringen(kommer ej på namnet just nu...) och vips så hade jag en skackelöggla. Micklade med lite flera remmar och sen körde.

En selmakare kollade över så att det inte var farligt att köra med.

Har du en giggsele borde du bara kunna byta däckelarna på lok och giggselen....

Nu blir det svårt att förklara... remmen ser ut som en skakelrem, dubbelsydd, och mitt på remmen sitter ett spänne fastsytt. I det spännet trär man däckelremmen och fäster i ett ledigt hål.( Funkar inte om du redan har på översta hålet.) Då sitter skakelremmen fast ca 2 dm över dragringen och vips! så har du ett giggfäste. Remmarna säljs hos Tiljanders sadelmakeri i Boxholm. Jag har dessutom en sporrrem som sitter runt den nya skakelremmen och däckelremmen för att minska skakelns rörelse.

Skakelremmarna ska INTE vara löst fastsatta, inte undra på att det slog när ni körde. Jag brukar "surra" fast skakelremmen, för att minimera skakelns rörelse. Hästen drar utmärkt bra då!

Nu var det inte så att vagnen slog utan att den svängde med hästen i bogrörelserna. För att få draglinorna att dra så måste man ge skakeln ett visst utrymme att röra sig. Sätter man fast sina skacklar stenhårt så drar hästen med skakeln INTE draglinorna. Vårt problem blev att vi inte kunde ge skackeln tillräckligt med frihet för att svängeln skulle jobba optimalt. En fyrhjulsvagns skaklar slår inte som en rockards skacklar då de har olika uppbyggnader.
Om man sätter fast skakeln hårt så sker följande;
hästen drar fram hö bog/framben och drar med sig selen och skackeln på hö sida sedan blir det likadant när hästen drar fram vä bog/framben. Du får då en gungeffekt på vagnens framparti som är väldigt obehagligt. Svängeln ska i detta läge utjämna denna gungeffekt med linorna. Nu är det svängeln som gungar fram o tillbaka medan vagnen rör sig rakt fram. Hänger du med?????
Med maraton/gigg sele så ligger skacklen löst i en ögla och kan löpa fram och tillbaka så mkt som du spänner baksele och draglinor. En vagn som inte är balanserad slår med skaklarna upp o ner annars så ska skakeln vara stilla.

Till en loksele ska man helst ha en vagn med rekade skaklar - det vill säga skaklarna ska vara rörliga på samma sätt som en svängel och följa med i hästens rörelser.
Att köra hästen med en loksele utan sådana skaklar är nästan omöjligt - och dessutom otroligt obekvämt för hästen!
Loksele och maratonvagn funkar inte alls ihop *har själv testat* eftersom den förutsätter en "tudelad" sele. Maratonvagnens skaklarna ska ju sitta fast i däckeln och bara användas för styrning och broms, medan hästen drar i bröstan som sitter fast i svängeln. Brösta och däckel har ingen förbindelse alls sinsemellan.

Skaffa en ny sele - det är mitt enkla råd! :) Det är billigare än att köpa en ny vagn!
:banana:

Som jag skrev i första tråden så var det bara en koll av hästen när vi körde med lokselen. Hästen är utlånad och fodervärden ville ha med loksele (kändes bra att jag kollade av att köra med selen innan jag skickade iväg hästen) själv kör jag aldrig vagn med loksele utan har den bara för skogskörning och sladdning.
Har redan selar som passar mina maratonvagnar. Det var messt en fråga hur ni andra orkar med att köra loksele+vagn.
Var lite nyfiken då så många brukar rekomendera nybörjare att köpa just loksele då den ska vara så "allround"

Fast den är ju väldigt "allround" förutsatt att man har rätt vagn - så att säga! En maratonsele är ju exempelvis svår att använda vid skogskörning eller när man ska sladda ridbanan - eller dra en släpa med unghästen.
:)

Jag tycker för övrigt att det låter listigt med den där extra remmen. Samtidigt kommer ju nedre delen på lokselens däckelgjord att pendla fram och tillbaka hela tiden, och man kan ju undra vad det gör för hållbarheten på den remmen, kanske?!
:banana:

Sv: Aldrig mer loksele!

Har du rekade skacklar till vagnarna också? Vill gärna se bilder, sånt här funderar jag mycket på!!!
Eftersom jag har gamla träskacklar på nästan allt jag kör, blir det svårt att få optimal effekt av draglinor (får väl spänna dom hårt) även om jag skulle sätta dit svängel! Det gäller även för släden, tänk att få ett par rekade skacklar till den!
Kan ju inte sätta timmerskacklarna på den, då får jag ju ingen vidare styrning på ekipaget :confused:

Lotta

Fia-Lina skrev:
Har du rekade skacklar till vagnarna också? Vill gärna se bilder, sånt här funderar jag mycket på!!!
Eftersom jag har gamla träskacklar på nästan allt jag kör, blir det svårt att få optimal effekt av draglinor (får väl spänna dom hårt) även om jag skulle sätta dit svängel! Det gäller även för släden, tänk att få ett par rekade skacklar till den!
Kan ju inte sätta timmerskacklarna på den, då får jag ju ingen vidare styrning på ekipaget :confused:

Lotta
SJM- Sjulsgårdsmekaniska har ju rekade metall skacklar på sina timmervagnar. Har tyvärr inga bilder på datorn på det vad jag vet.
Finnsju även fler som har sådana saker.
Bla han som har Järvsöfaks (nu är jag pinsamm och minns inte stavningen på stjärnan) men han hade gjort ett par underbara träningsvagnar, med bla. rekade skacklar.

Vad har ni för slädar söder över egentligen?
Här ärdet ju antingen en svängel tex på risslan under som man fäster skacklarna i direkt. Fungerar superbra :)
Eller till dyngsläden/brädskrindan där fäster man ju timmer/vinterskacklar till och dom är ju rekade i sig.

Hittade dock en minisläde på grannen lo härom sisten som jag fick ta :love:
Lite jobb att få den duglig dock, lite mindre fräscht trä på en del ställen. Där är det bara krokar på medarna och inte fäste för timmerskacklar, så jag har lite planer på att få den att fungera för maratonselen, vore kul som omväxling vintertid, men då krävs det ju vi får dit en svängel.

Skulle du kunna fota och visa så jag ser konstruktionen?? Det går ju att få hjälp att ändra på saker och ting....

Visst kan jag sätta en svängel i skackeln, det finns plats för det, men jag vill gärna se alternativen!

Lotta

Ja det är ju detta krux med att köra med en loksele, skaklarna får inte tillräckligt spelrum så att hästen kan dra i draglinorna.

Man kan göra längre skakelöggla på skaklarna, men det är mkt svårt om dom är i trä med järnskoning runt hålet.

/L

Fia-Lina skrev:
Skulle du kunna fota och visa så jag ser konstruktionen?? Det går ju att få hjälp att ändra på saker och ting....

Visst kan jag sätta en svängel i skackeln, det finns plats för det, men jag vill gärna se alternativen!

Lotta

:rofl:
Det var ju inte menat som någon kritik, tänk på att vi är två insnöade Norrlänningar både jag och sambon som båda har förundrats över pratet om svängel och dess frånvaro på slädar. Saken är den att jag tror att i och med att det är längre vintrar här så kanske dom byggde slädarna med tanke på att det skulle fungera att köra mycket och länge?
Bara en tanke vi funderat på här, jag har som aldrig studerat slädar söderut. ;)

Bilder på den, ja, försökte fota under risslan åt Sirpafinnen, men bilderna blev inte så bra, jag mäktade inte med att vända den på sidan som jag hade tänkt.
Kan lägga ut dom bilderna sopm blev och så kan jag se om karln har lust att hjälpa till och vända på den någon dag i veckan.

Här syns kroken som sticker fram under släden, inte den på meden alltså.
http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/rissla.jpg

Hm, Photbucket vill inte ladda upp mina bilder just nu, får återkomma med fler senare.

Liknande trådar

Körning Jag måste få fråga er som kan det här med körning :) Till våren kommer jag förmodligen att låna in en shettistjej till mitt stall...
2
Svar
25
· Visningar
3 164
L
Körning jag är helt ny på körning, har faktiskt inte ens börjat än - men har en inkörd häst och är sugen på att komma igång. Tanken är att vi...
2
Svar
24
· Visningar
3 275
Senast: lkn02001
·
Z
Körning Hej, jag är ny på detta så såga inte mina dumma frågor helt nu.. :3 Vi köpte en gammal vagn och fick en loksele till den. Perfekt...
Svar
13
· Visningar
6 030
Senast: Zab
·
Körning Jag skulle gärna vilja ha lite råd och tips inför förestående köp av diverse utrustning, främst sele då. Jag har en shirevalack som...
Svar
4
· Visningar
1 108
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka