Äldre Stübben

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 7 991
S

Sweet

Ska så småningom köpa sadel till min unghäst som ska ridas in och har sett att det finns en del stübben dressyrsadlar av äldre modell ute på marknaden för en billig peng.(ca 2500 - 5000 kr) Typ Romanus, Tristan, Parzival.

Vill ha en kvalitetssadel men inget för dyrt då hästen med all säkerhet kommer växa ur sadeln och stübben är ju alltid bra.

Vilken modell ska jag titta närmare på om jag vill ha ganska rejäla knästöd? Hästen har ganska rak något överbyggd rygg, vilken kan tros passa bäst? Hur är bomvidderna? Har hört att äldre stübben är ganska smala men hur smala? Hur många grader är en 31 på ungefär?

Sv: Äldre Stübben

Bom 31 är ca 90 grader.
Har sett en hel del hyfsat nya Tristan i 31-32 bom med 17-17,5 säte för ca 5-7000 som varit fina. Ingen av de äldre modellerna har rejäla knästöd precis, men de nyare som finns är väl Avalon, Tristan och Scandica/Scandica Nova. Tänk på att välja en modell som heter DL och inte DLL om du vill ha mer stöd.

Finns fler modeller på www.Stuebben.dk än den svenska sidan.

Jag köpte en Tristan för ett tag sedan. 7-8 år gammal. Den, tycker jag, har rejäla knästöd! Det var en bomvidd 32, men jag tycker inte att den är speciellt vid om man jämför med andra märken. (Eftersom 32 har varit Stübbens vidaste förut, tänkte jag.) Kanske som en 35:a i Prestigemått??? (*gissar*) Jag har den iaf på mitt halvblod som har lite svängd rygg, och är lite överbyggd. Om den ligger helt bra har jag inte bestämt än... :o Men jag tycker sadeln i sig är kanon! Kvalité som håller länge länge, och till ett bra pris! :)

Vad är skillnaden mellan en Romanus och en Tristan egentligen? De ser ju ganska lika ut.

De parzival jag sett har haft korta stroppar, jag vill ju gärna ha långa så den går nog bort om de inte finns med långa stroppar också?

Colombo finns ju en dressyr som heter också, hur är den?

Visst jag köper gärna en nyare stübben men som sagt så vill jag inte lägga ut för mycket pengar på en sadel som hästen kommer att växa ur.De äldre stübben jag sett har ju sett väldigt fina ut för sin ålder och duger nog fins som inridningssadel.

Ska till Skara hästsport och titta lite i morgon, de brukar ha många beg stübben dressyrsadlar inne.

Kan tipsa dig annars om en snubbe som byter bommen hos Stubbens sadlar för 2000:-... Har pratat med han om vad det är han gör och det verkade vettigt... Har varit i kontakt med några fler som har hört om det och ingen verkar vara missnöjd än så länge.

Colombo har jag inte ens sett IRl så passformen på den vet jag inte. Tror också at Parzival bara finns med korta stroppar.

Romanus dressyr är lite längre och mer svängd i bommen än vad Tristan är (enligt Stubben själva, har bara provat hoppsadeln och den var lite mer svängd än Artusen men inte verkligen svängd i bommen som MF) De äldre Tristan och Romanus är nog ganska lika (men Tristan är rakare, dä'remot är de nog lika långa) men de nyare Tristan är korta och väldigt raka.

Byta bom låter knepigt. Då säljer jag hellre sadeln som blivit för liten och lägger till de 2000 kr och köper en med vidare bom.

Nu hade jag iofs tänkt köpa en något för vid sadel så att hästen har något att växa i och inte behöver byta sadel med en gång.

Jo, men jag tänkte att om du hittar en sadel som du älskar och som hästen älskar, så kanske det kan vara intressant att byta bom om hon växer ur den och om du inte hittat nån ny.

Jag antar att det är en unghäst du ska ha den till? Är det inte lika bra att om du behöver en 31 bom köpa en 32 då direkt och använda en pad under, för det går ju fort... Och det är nästan lika svårt att hitta en 32 som det är att hitta en 31, så då kan du ju lika gärna köpa en 32 direkt...

Jo, en unghäst. Skrev ju här ovan att jag skulle köpa en lite vidare sadel så att hon har något att växa i. :)

Men jag har inte fått hem hästen än så jag vet inte hur vid sadel hon behöver, har börjat kika runt lite bara på priser och så. Och att jag frågade vad en 31:a var i grader var bara för att veta på ett ungefär hur bomvidderna på stübben är.

Tack för tipsen! :bow:

Stor skillnad på Parzival(Romanus) och Tristan.Tristan är mkt hårdare än de båda övriga.Korta stroppar går lätt att bytt till långa hos skomakaren.Liten kostnad.Många har tidigare gilat korta stroppar och bytt till det!

Hmm.. Är du säker? Kan det inte vara skillnad mot nyare Stübben? (Min är ju gammal) För jag har provat en Prestige 36 på min häst, och tyckte jag var vidare än min Stübben 32...?

det håller jag inte med om!! stubben 31 är är som MAX en prestige 34a. Stubben 31 är ju en normal bom, en 30 i stubben är smalt jämfört med andra märken

Provade en stubben 32 på min häst som har 37 i bomvidd på sin prestigesadel, och den var på tok för smal!

Den sidan du länkade till så var en 31 parzival ca 87 grader så en 32 borde ju vara runt 90 grader i så fall?

Nä, nu är jag väldigt förvirrad! :crazy:

Var i kontakt med sadelmagasinet angående en parzival som de har ute för försäljning och hon trodde att en 31 var ca 91-93 grader. Såg även en äldre stübben 31 ute på annonssidorna som var ca 93 grader. En annan begagnatbutik jag var inne och tittade på hade en parzival 31 som var ca 87 grader. 87 och 93 grader är ju ganska stor skillnad...

Vet ju inte vad jag ska tro! :confused:

Kan man kontakta stübben sverige och fråga dem hur det ligger till med bomvidderna på de äldre stübbensadlarna??

Jag provade i december en Prestige Golden star 36 bom och en Stubben Artus 32 bom och Stubben var vidare. Däremot kan det vara så att Stubben bara låg illa på din häst och att det var därför du upplevde den som smal (den inte kom ner riktigt runt hästen utan låg ovanpå. Men det kan bero på modellen, behöver inte enbart bero på bomvidden) Båda var helt nya och aldrig använda, så ingen av dom hade töjt sig.

De äldre kan ju vara smalare, men det har jag inte direkt upplevt. De äldre jag har provat har varit max 8-10 år gamla och jag märker väl ingen direkt skillnad. Däremot är det så längesen och jag provade inga nya och äldre i samma bomvidd, så visst kan det ha varit en skillnad på de äldre, men de nya är inte så smala längre.

Som sagt, Stubben och Prestige har inte alls samma passform och är byggda för olika hästar, så det kan vara så att den ser ut att vara för smal, medan det egentligen är modellen det är fel på.

Har också provat en Prestige begagnad hoppsadel (typ 5 år gammal så vet itne vilken modell det var) som var 35 från början men omvärmd till en 37 och den tyckte jag inte var så mycket bredare än 36 men den var lite vidare än Stubben 32 bom, men jag skrev ju faktiskt att den var mellan 36 och 37 bom, inte att den var större/lika stor som en 37.

32 bom är ca 100 grader...
30 bom ska vara ca 80, 31 bom ca 90 och 32 bom ca 100. Sedan kan det vara så att 30 bom är 83, 31 är 89 och 32 är 96, men alla som mäter säger olika, men det verkar ligga runt dessa tal iaf.
En sadelmakare påstod att en Stubben 32 bara var 85 grader, men det tycker jag faktiskt låter otroligt litet.
Men gradtalet är inte allt. Min häst har blivit ca 110 grader men kan ha Stubben 31 (precis, lite smal är den), Globus 34, Lemetex 31...
Några grader gör ingen större skillnad tycker jag, se framförallt hur den ligger på hästen.

Du kommer få samma svar av Stubben som du fick av mig... Haka inte upp dig på grader... För övrigt så vet iaf en kvinna som jobbar där inte deras gradtal, har inte frågat Lars (som är den vettigaste där) men jag tror han istället kommer försöka övertyga dig att istället prova olika sadlar.
Bättre att ringa till dom, när jag hr mailat har dom istället bett mig ringa, för oftast vill, iaf Lars, berätta en massa kring det och sådär.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först... 2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: caballus
·
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny... 6 7 8
Svar
159
· Visningar
14 364
Senast: Snowball
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 494
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden