Sv: Äldre läromästare - när börjar de tackla av?
Vi köpte våran gamling för 5.5 år sedan.
Då var hon INTE i något bra skick, men med duktig vet + bra hovslagare + bra mat med bl.a. glukosamin i + mycket utevistelse i hage och regelbunden ridning är hon nu piggare och fräschare än hon varit på många många år.
Visst har hon sina skavanker men det har jag också...
I våras visade hon att hon var så pigg och fräsch att hon på eget bevåg såg till att vi gjorde både piaffer och passager när vi red på ridvägarna.
Jag visste inte ens att hon kunde dom rörelserna mennär jag kontaktade dom som red in henne så kom vi fram till att hon nog inte hade gjort rörelserna sen hon var i femårsåldern...
Min gamla häst är nu 27 år, och blev skitförbannad för jag tog en annan häst i dag och lämnade henne i hagen.....
Alltså var hon 22 när jag köpte henne som promenadhäst till sambon. Vilket hon efter ca 1 år tyckte var rent ut sagt SKITTRÅKIGT.....
Jag har hoppat clear rounder med henne som 25 och 26 åring, visserligen inga högre höjder men det beror helt på mej för i skogen hoppar hon gladeligt samma hinder som dom andra, och då ligger hindrena oftast på 70-90 cm.....
26 år och 50 cm
6 februari 2010....
Funderar starkt på att testa lite dressyr till våren om hon fortfarande har lust med det.
Vi tränar bl.a skolor i galopp, enkla byten, seriebyten ner till var 3e m.m. så kanske lite LA till våren om det finns något i närheten....
Men tills dess kommer hon att fortsätta lära nya ryttare glädjen med dressyr..... Hon har en ny medryttare som redan efter 4 ggr börjar hitta knapparna.
Hon är trots allt en riktig gammal räv som inte gör något om man inte "trycker på rätt knapp" först...
Hon har verkligen lärt oss att man INTE ska förakta en häst bara för att den passerat 20 års åldern...
Nu strävar vi vidare mot dom 30 som hägrar i fjärran... det är ju trots allt bara 3 månader tills hon är 28