Äldre läromästare - när börjar de tackla av?

Puppan

Trådstartare
Är på väg att köpa en äldre häst (17 år) som tävlats i hoppning mest. Inte toktävlats, men har kanske runt 10-15 starter per år i regionala lätta klasser.
Ser jättetrevlig och pigg ut idag.
Det enda jag funderar på är att jag aldrig ägt en äldre häst och jag förstår att allt är individuellt, men är jag dum om jag tänker mig att den hästen ska hålla för träning och tävling i lätta klasser 2-3 år till? Är det realistiskt eller går åldrandet fort när de kommit upp i den här åldern?

Sv: Äldre läromästare - när börjar de tackla av?

Det beror ju såklart helt på hästen, men det är absolut inte orealistiskt.
Mammas häst är 21 år i år. Hon har tävlat hoppning i från 4-5 års åldern upp till 120-130. Först med mamma och senare med mig.
Hon gick sin sista hopptävling förra sommaren när hon var 20 år. Numera har mamma sadlat om och rider dressyr med henne, och nästa helg ska dom debutera msv. Mest för skojs skull, men iaf. :) Hästen är hur fräsch som helst fortfarande. :laugh:

31711150.jpg

31711149.jpg

Bilderna är från i våras/somras nån gång.. Minns inte exakt. :o

Tillägg: Hon har haft 3 föl under åren också.

Senast ändrad:

2-3 år kan du säkert räkna med om hästen håller sig frisk och fräsch. Men som du säger så är det väldigt individuellt med olika hästar.

Jag köpte en häst som 16 åring för 5-6 år sedan. Hon var kanonfräsch tills hon var 19 år, då blev hon sjuk/skadad gång på gång och sedan slutade det med att vi fick ta bort henne som 20 åring. Det var väldigt oväntat då det gick väldigt fort, så man kan inte vänta sig för mycket.

Men en häst som tävlar lättare klasser fram tills den är 20 år är absolut inte ovanligt så det kan du nog räkna med om allting går som det ska. :)

Det beror somsagt helt på hästen.

Jag har en gamling på 24 som inte klarar mycket idag samtidigt som en vän har en 21 åring som tävlar 1,10-1,20 klasser och är hur fräsch som helst. :)

Be om en grundlig vet. besiktning. Är det något "litet" vet. hittar så bör man alltid räkna med att detta lär blir ett större problem sen. Ger vet. tummen upp ser jag inget fel i att köpa hästen! Lycka till!

Du måste ha en vettig plan vad du ska göra med hästen när den börjar "tackla av". Den är ju snart 18-år så den kanske bara håller att rida vettig på i något år till, vad gör du med den då?
Min häst är 17-år och förra året var hon bättre än någonsin och vi gjorde många dressyr starter men bra resultat. I år satte en elak hovböld stopp för träning under lång tid och jag betäckte henne istället. Känns väldigt orealistiskt att tro att hon kommer ut på tävlingsbanan igen.
Lycka till.

Se på Stand by Me 20 år och uttagen till WM i fälttävlan. Att det inte gick så bra just där är ju en annan sak men han hade nog inte blivit uttagen om de inte ansåg att han var redo och i toppform.

Det jag har hört är att gamla hästar ska helst hållas igång måttligt och inte få några längre viloperioder. Sen så måste man givetvis ta det lite lugnare ibland men inte ställa av helt utan hållas igång med promenader och kanske tömkörning för att hålla sig mjuk och smidig. Och en gammal häst som blir skadad får nog svårare att komma tillbaka.

Här finns en tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1059914&highlight=gamla+h%E4star som handlar om gamla hästar och hur man ska bevara dom

Senast ändrad:

Jag köpte min 20åring förra året, från en ridskola, han var alltså 19 då. Visserligen en chansning att köpa en sån gammal häst, men kollade upp med vet. och han var felfri, så jag slog till och köpte honom.
Nu är han piggare och fräshare än nånsin och har så otroligt mkt krut i sig att han verkar tro att han är unghäst igen. :love:
Nog märker man alltid att han är gammal, han tappar lätt vikt och blir frusen vid minsta minusgrad elr blåst, men med bra foder, täcken och regelbunden motion kan man hålla sin gamling fräsh. :)

Men man får oxå komma ihåg, som andra sagt, att det är individuellt mellan alla hästar, vissa kan hålla sig superfräsha fram till 25år och vissa inte lika länge ;)

Jag tycker inte att det är orealistiskt alls, men det är ju väldigt individuellt. Är hästen fullt frisk så ska det nog inte vara några problem. Alla hästar kan ju bli skadade och det gäller ju även yngre så man kan aldrig veta. Hästar mår bättre av att vara igång när de blir äldre och "ställer man av dem" blir de gamla snabbt. Min nuvarande medishäst är 19 år och rids 6 dagar i veckan både hoppning och dressyr och har hur mycket energi som helst. :love:

Lycka till med hästköpet!

Jag red en D ponny i somras som var 22 år.
Han hoppade banor högre än en meter, tävlade LB i hoppning och var hur pigg som helst.
Han var väldigt lugn och jätte snäll, kanske lite 'seg' att rida men hade fantastisk hoppteknik och hoppade fortfarande med glädje.
Allt beror ju på hästen, vissa hästar pensioneras när dom är runt 20 år medans andra är hur pigga som helst fortfarande.
Det skulle ju såklart vara säkrare att köpa en yngre häst om du vill tävla, men det skulle säkert kunna gå i några år till med den hästen du pratar om. Lycka till! ;)

Min nuvarande är ganska nyinförskaffad och hon är 18 år och går med sitt tredje föl. Håller på att sätta igång henne. Hon är fd tävlingshäst och fräch och fin. Hon är efter Maraton som betäkte tills han passerat 30!

Min förra foderhäst blev 25 år. Fick sitt sista föl vid 22. Reds 6 dagar i v tills hon var 21 sen lite mindre. När hon slutade ridas blev hon snabbt gammal:cry:

Man ska nog inte stirra för mycket på åldern utan skadehistorik, frächet och tänder i stället. Det finns gott om hästar som är helt slut vid 10 p.g.a hur det levt.

Lycka till

Voff

Vi köpte våran gamling för 5.5 år sedan.
Då var hon INTE i något bra skick, men med duktig vet + bra hovslagare + bra mat med bl.a. glukosamin i + mycket utevistelse i hage och regelbunden ridning är hon nu piggare och fräschare än hon varit på många många år.
Visst har hon sina skavanker men det har jag också...

I våras visade hon att hon var så pigg och fräsch att hon på eget bevåg såg till att vi gjorde både piaffer och passager när vi red på ridvägarna.

Jag visste inte ens att hon kunde dom rörelserna mennär jag kontaktade dom som red in henne så kom vi fram till att hon nog inte hade gjort rörelserna sen hon var i femårsåldern...

Min gamla häst är nu 27 år, och blev skitförbannad för jag tog en annan häst i dag och lämnade henne i hagen.....
Alltså var hon 22 när jag köpte henne som promenadhäst till sambon. Vilket hon efter ca 1 år tyckte var rent ut sagt SKITTRÅKIGT.....

Jag har hoppat clear rounder med henne som 25 och 26 åring, visserligen inga högre höjder men det beror helt på mej för i skogen hoppar hon gladeligt samma hinder som dom andra, och då ligger hindrena oftast på 70-90 cm.....

30619588.jpg

26 år och 50 cm :D

30603621.jpg

6 februari 2010....

Funderar starkt på att testa lite dressyr till våren om hon fortfarande har lust med det.
Vi tränar bl.a skolor i galopp, enkla byten, seriebyten ner till var 3e m.m. så kanske lite LA till våren om det finns något i närheten....

Men tills dess kommer hon att fortsätta lära nya ryttare glädjen med dressyr..... Hon har en ny medryttare som redan efter 4 ggr börjar hitta knapparna.
Hon är trots allt en riktig gammal räv som inte gör något om man inte "trycker på rätt knapp" först...

Hon har verkligen lärt oss att man INTE ska förakta en häst bara för att den passerat 20 års åldern...

Nu strävar vi vidare mot dom 30 som hägrar i fjärran... det är ju trots allt bara 3 månader tills hon är 28 :D

:love: :love: :love:

Tack för alla svar och tips!
Vid stundande veterinärbesiktning ska jag se till att tänderna blir speciellt kontrollerade och givetvis att han inte verkar för stel i någon led.

När det gäller skador och användbarhet så har jag haft en del otur med långt yngre hästar så jag tar det inte för en garanti att hästen är hel och ridbar för att den är yngre (men givetvis borde det ju vara så). Just nu förmår jag av olika orsaker inte börja om från början med unghäst och att köpa en kapabel häst i sina bästa år har jag bara inte råd med. Äldre "gube" som förhoppningsvis håller ångan uppe några år till vore det bästa.

Jag hävdar att det mest beror på ryttaren hur länge hästen håller (under förutsättning att den får vara frisk och skadefri). Äldre hästar ska inte ställas av alls och mår inte bra av att stå mycket på box. Om man ser till att motionera måttligt dagligen och ger mycket utevistelse kan hästen hålla sig fräsch bra mycket längre än till den är 20. Mitt halvblod är 23 nu och är fortfarande i toppform. Vår welsh är 25 och i full kondition. Den äldsta häst jag haft i min närhet var en 43-årig new forest. Hon var stapplig på morgnarna när hon skulle ut ur boxen men efter att ha promenerat runt en stund kunde även hon dra en galopprepa och leka unghäst i hagen. :love: Hon trivdes bäst när hon fick sadel och träns på och skrittades runt med en liten telning på ryggen.

43 år!! :o Sån gammal häst har jag aldrig träffat...

New Forest kan bli väldigt gamla. :laugh: Det var väldigt trevligt att ha en gammal klok tant-häst i stallet. :D

Min ponny var femton redan när vi skaffade henne. Då hade hon gått mycket hoppning innan, och med mig tävlade hon lätt D-lätt B tills hon var tjugo. Sen blev jag för gammal, annars hade hon nog orkat några år till. Det beror ju lite på hästen och hur fräsch den är.

Jag tror det är väldigt individuellt hur hästar åldras.

Själv dras jag till de lite äldre hästarna, de har mer 'livsvisdom' och tja, jag bara råkat köpa en del äldre hästar. Min fjording växte jag upp med och han och jag red i full fart fram tills han blev 28-29. Sen gick det fort utför och han var liksom 'färdig' med livet och tyvärr fick han somna in. Man märkte det på honom från en dag till en annan. Jag saknar honom varje dag fortfarande fast det är 6 år sen. :cry: Han är den bäste vän jag någonsin haft.

Tanten jag har nu är 21 och har i våras debuterat med min dotter i barnklass. Hon var rätt mycket tröttare och segare när vi köpte henne än vad hon är nu. När vi bytte stall för 1.5 år sen så blev hon som unghäst på nytt. Hon älskar stället och hon är pigg, glad och positiv. Och äldst och busigast i stallet. Hon hittar jämt på bus, men aldrig dumma grejer. Men jag brukar få höra att med tant i stallet har man i alla fall aldrig tråkigt. Det hade jag dock ALDRIG trott när vi köpte henne. :)
Här är tant (först) på tävling med dottern
Addisfrstatvling5juni10019.jpg

Lycka
Addisfrstatvling5juni10028.jpg

Jag hoppas hon håller sig fräsch många år till. Drömmen är att hon kan gå och ha med min lilleman som handhäst när han börjar bli stor nog att börja tränas lite. (han är 1 nu)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 487
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 916
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama