Äldre kokböcker vilka rätter finns?

kräver nog lite experimenterande: ”gräddas i varm ugn”, ”gräddas i tämligen svag värme”, ”gräddas tämligen långsamt, i ej för varm ugn”...
Första gången jag bakade i min vedspis var jag lite fundersam, sen bestämde jag mig för att antingen är det jättevarmt eller så är det lagom. :p Gick helt på känsla bara, gick fint. På samma sätt som det var en vanesak att flytta grytorna närmare eller längre ifrån elden efter behov.

Var det ett mer ståndsmässigt hem hade man både hembiträde, kokerska, betjänt m fl.
I just denna situationen handlade det nog om att hembiträdet vanligtvis också lagade maten till bjudningar, för man skriver om att det ju inte är så roligt för värdinnan att komma in till gästerna och "sprida en doft av matos omkring sig" och att "min erfarenhet som husmor (har) "lärt mig att hitta på rätter som kan beredas i förväg så mycket som möjligt". Troligtvis av hembiträdet då, tänker jag... ;)

Tack snälla @nickan1 för recept och omräkningen av mått! Att tum även har använts som rymdmått har jag aldrig nånsin stött på tidigare. Måttet ort har jag heller aldrig hört tidigare. Efter lite googling så fick jag fram att det kan jämställas med jungfru.

Jag kommer att baka dessa men det får anstå tills husmålningen är klar och temperaturen gått ner till normalt!
Tala om hur det gick och hur det smakade!

/En med en farsa som är uppfödd östgöte :D

Då kör vi ett recept a la 1879 Östgötska honungskakor, ordagrant avskrivet:

12 tum honung
1 tesked kanel,
stött ingefära,neljlikor och kryddpeppar tillsammans 1 tesked
2 teskedar skurna syltade pomerans- eller citronskal
5 hela ägg
5 äggulor
25 ort finstött socker
70 ort finaste hvetemjöl
hjorthornssalt

Honungen uppkokas, skummas väl, kryddorna tillsättas, ställes att kallna. Äggen och äggegulorna vispas jemte sockret med stålvisp till skum, honungen tillsättes under fortsatt arbete 1/2 timme hvarefter ävfen mjölet inblandas med noggrannhet jemte hjorthornssaltet. Massan slås i en med kallt smör smord och med mjöl beströdd form som genast insättes i ugn så varm att den genast färgar ett papper brunt.

Denna av ålder omtyckta kaka gräddades fordom i murad ugn man bör derföre med begagnadet af nutidens små jernugnar egna nödig uppmärksamhet deråt att värmen är jämn och att ångan utsläppes, hvilket bäst sker genom att i början hålla ugnsluckan något öppen.

Hur lång tid de ska stå inne säger receptet inget om så där är det väl bara att testa sig fram och likadant ugnsvärme i dagens moderna ugnar men det verkar ju som att det ska vara ganska varm ugn iallafall. Om du bakar det så får du gärna skriva om hur det blev.

Nu har jag testat att baka den! Dock utan kryddpeppar och pomeransskalen fick ersättas med apelsinmarmeladsskal :idea:

Tänkte att den nog kunde gräddas i stil med en sockerkaka, glömde dock att kolla tiden för jag höll på med en rabarbercurd samtidigt så jag råkade grädda den lite för länge.
Lite mer brödkonsistens (kanske pga gräddtiden), ingen framträdande honungssmak men mycket angenäm kryddning. Som en fräschare pepparkaka typ.

@marti130 ska bli kul att höra vad du tycker och får till när du får tid att testa! Jag är en lite slarvig bakare så tror våra resultat blir otroligt olika :laugh:

4818ECAD-B855-4B4B-8B2E-15250B0B40AC.webp

Nu har jag testat att baka den! Dock utan kryddpeppar och pomeransskalen fick ersättas med apelsinmarmeladsskal :idea:

Tänkte att den nog kunde gräddas i stil med en sockerkaka, glömde dock att kolla tiden för jag höll på med en rabarbercurd samtidigt så jag råkade grädda den lite för länge.
Lite mer brödkonsistens (kanske pga gräddtiden), ingen framträdande honungssmak men mycket angenäm kryddning. Som en fräschare pepparkaka typ.

@marti130 ska bli kul att höra vad du tycker och får till när du får tid att testa! Jag är en lite slarvig bakare så tror våra resultat blir otroligt olika :laugh:

Visa bifogad fil 17841
Kul att du testade :) ! Den här beskrivningen är ju så....precis.... :D : "genast insättes i ugn så varm att den genast färgar ett papper brunt". Du lade väl in ett papper och kollade :p?????

Har zetterstrands kokbok från 1905. Finns mycket roligt i den. Hjärnkorv tex :D Men också mycket om konsrrvering och sen mat jag gladeligen gör idag.
20180803_135341.webp

Kul att du testade :) ! Den här beskrivningen är ju så....precis.... :D : "genast insättes i ugn så varm att den genast färgar ett papper brunt". Du lade väl in ett papper och kollade :p?????

Alltså, jag TÄNKTE faktiskt göra det :D Men sen blev jag fundersam på vilken sorts papper som bäst skulle motsvara ett papper anno 1879, så istället vred jag helt sonika upp temperaturen till max och sänkte sen till 200 grader. Tror det hade räckt med 200 grader från början faktiskt ;)

Tack snälla @nickan1 för recept och omräkningen av mått! Att tum även har använts som rymdmått har jag aldrig nånsin stött på tidigare. Måttet ort har jag heller aldrig hört tidigare. Efter lite googling så fick jag fram att det kan jämställas med jungfru.

Jag kommer att baka dessa men det får anstå tills husmålningen är klar och temperaturen gått ner till normalt!

Ja intressant och se vad du får för resultat!

Visa bifogad fil 17841

Vad kul att du provade, tack för att du delade med dig! Hur stor form använde du? Ja den står under avsnittet pepparkakor i kokboken så det är nog som en mjuk pepparkaka i grunden kan jag tänka mig. Det ska bli spännande och se om @marti130 får ett annat resultat. Jag blir själv lite sugen på att testa någon kaka ur kokboken nu. Får se om jag hittar något intressant recept i den i såfall delar jag med mig av resultatet och receptet här.

Senast ändrad:
Vad kul att du provade, tack för att du delade med dig! Hur stor form använde du? Ja den står under avsnittet pepparkakor i kokboken så det är nog som en mjuk pepparkaka i grunden kan jag tänka mig. Det ska bli spännande och se om @marti130 får ett annat resultat. Jag blir själv lite sugen på att testa någon kaka ur kokboken nu. Får se om jag hittar något intressant recept i den is åfall delar jag med mig av resultatet och receptet här.

Jag gjorde en halv sats och använde en sockerkaksform med hål i, 21cm i diameter och 8cm hög. Var ganska lagom men hade kunnat vara mer smet i, en hel sats hade nog inte fått plats dock.

Visa bifogad fil 17791
Har även denna från 1923. Avsnitt om: soppor, fiskrätter, kötträtter, grönsaksrätter, puddingar, saltningar, efterrätter, såser, bakning, kakor och bakelser, småbröd, inläggningar, torkning av frukt och grönsaker, varjehanda recept, och slutligen ”några rengöringsarbeten”.
Som vegetarian var jag speciellt nyfiken på grönsaksrätterna, blev förvånad att det ens fanns. Kokt potatis, stekt potatis, potatis stekt i ugn, brynt potatis, potatismos, potatisbullar, potatispudding, stuvad potatis, potatissallat, rotmos... :rofl: tillbehör alltså! Efter det följer fyra varianter på vitkål, 13 varianter av olika smörstekta, kokta, eller stuvade bönor/”rötter”/ärtor, och ett recept på linskotletter. Efterrätterna och brödet verkar :d allihopa, men kräver nog lite experimenterande: ”gräddas i varm ugn”, ”gräddas i tämligen svag värme”, ”gräddas tämligen långsamt, i ej för varm ugn”... :)

Tillägg: på baksidan står priset - 80 öre :D

På den tiden tjænade en manlig arbetare ca 2 kr om dagen och kvinnorna oftast ænnu mindre så 80 øre før en kokbok var mycket pengar. Min mamma, fødd 1922, berættade att då hon var ung så var det inte alls vanligt med råa grønsaker. Vi sæger ju sallad om alla råa grønsaksblandningar nu men då var det i næstan bara salladen som serverades rå, sen børjade det væl sakta att komma mer æn grønsallad i salladsskålen och så fortsatte man att sæga sallad ændå.... Før øvrigt så åt dom rætt mycket bondbønor då hon væxte upp. De var lættodlade och mættande. Mycket smør och grædde och fett flæsk før dom jobbade hårt på sin bondgård och behøvde energi. Dessert efter middagen æven i vardagsslag, allra vanligast var kræm med mjølk.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka