Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ett av mina favoritprogram på TVDet är väl ingen här som missat "Historieätarna" hoppas jag?
Åh, vad jag blev kär i dfen här tråden!
Tack för tipset om Bruna Dagboken också, @Araminta - precis vad jag behövde idag!
Det är väl ingen här som missat "Historieätarna" hoppas jag?
Tittade vidare i min kokbok nu och det har samma betckningar som svag ugn t.ex. Det finns 10 olika pepparkaksrecept i den, lite intressant tycker jag. T.ex. franska, polska och östgöta honungskakor som står under pepparkakor och ingefärskakor med choklad.
Sen är väl en del recept i kokboken otänkbara idag, som consomme med indiska svalbon där det finns en mycket noggrann förklaring hur man på bästa sätt plockar svalbonen rena från fjädrar och dun.
Det finns också recept som jag inte har hört talas om t.ex. kokta pannkakor med korinter. Då ska man koka korinter och russin. Sen ska man breda ut tjock sur grädde på pannkakan som överströs med socker och kanel och russin och korinter. Sen rullar man ihop pannkakan och lägger ner pannkakorna (det var recept på 8 pannkakor) i 20 tum kokande mjölk tills denna kokat in. Avslutningsvis serverar man dem med gräddskum eller vaniljsås.
Tittade vidare i min kokbok nu och det har samma betckningar som svag ugn t.ex. Det finns 10 olika pepparkaksrecept i den, lite intressant tycker jag. T.ex. franska, polska och östgöta honungskakor som står under pepparkakor och ingefärskakor med choklad.
Sen är väl en del recept i kokboken otänkbara idag, som consomme med indiska svalbon där det finns en mycket noggrann förklaring hur man på bästa sätt plockar svalbonen rena från fjädrar och dun.
Det finns också recept som jag inte har hört talas om t.ex. kokta pannkakor med korinter. Då ska man koka korinter och russin. Sen ska man breda ut tjock sur grädde på pannkakan som överströs med socker och kanel och russin och korinter. Sen rullar man ihop pannkakan och lägger ner pannkakorna (det var recept på 8 pannkakor) i 20 tum kokande mjölk tills denna kokat in. Avslutningsvis serverar man dem med gräddskum eller vaniljsås.
Indiska svalor kanske är mer noga med sina råvaror.Nu blev jag nyfiken - är det tänkt att själva svalboet skall ätas? Det är väl mest gjort av typ lera och bös?![]()
Kanske detta som menas:Nu blev jag nyfiken - är det tänkt att själva svalboet skall ätas? Det är väl mest gjort av typ lera och bös?![]()
Å hu. Då äter jag hellre lera.Kanske detta som menas:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svalbon
@nickan1, om det är görbart får du gärna dela med dig av receptet till östgötska honungskakor!Tittade vidare i min kokbok nu och det har samma betckningar som svag ugn t.ex. Det finns 10 olika pepparkaksrecept i den, lite intressant tycker jag. T.ex. franska, polska och östgöta honungskakor som står under pepparkakor och ingefärskakor med choklad.
Vilka spännande pannkakor! Undrar vad det är för konsistens på dem efter inkokningen?
@nickan1, om det är görbart får du gärna dela med dig av receptet till östgötska honungskakor!
//marti130 - östgöte av födsel och ohejdad vana
Nu blev jag nyfiken - är det tänkt att själva svalboet skall ätas? Det är väl mest gjort av typ lera och bös?![]()
Då kör vi ett recept a la 1879 Östgötska honungskakor, ordagrant avskrivet:
12 tum honung
1 tesked kanel,
stött ingefära,neljlikor och kryddpeppar tillsammans 1 tesked
2 teskedar skurna syltade pomerans- eller citronskal
5 hela ägg
5 äggulor
25 ort finstött socker
70 ort finaste hvetemjöl
hjorthornssalt
Honungen uppkokas, skummas väl, kryddorna tillsättas, ställes att kallna. Äggen och äggegulorna vispas jemte sockret med stålvisp till skum, honungen tillsättes under fortsatt arbete 1/2 timme hvarefter ävfen mjölet inblandas med noggrannhet jemte hjorthornssaltet. Massan slås i en med kallt smör smord och med mjöl beströdd form som genast insättes i ugn så varm att den genast färgar ett papper brunt.
Denna av ålder omtyckta kaka gräddades fordom i murad ugn man bör derföre med begagnadet af nutidens små jernugnar egna nödig uppmärksamhet deråt att värmen är jämn och att ångan utsläppes, hvilket bäst sker genom att i början hålla ugnsluckan något öppen.
Hur lång tid de ska stå inne säger receptet inget om så där är det väl bara att testa sig fram och likadant ugnsvärme i dagens moderna ugnar men det verkar ju som att det ska vara ganska varm ugn iallafall. Om du bakar det så får du gärna skriva om hur det blev.
Hmm kan tänka mig att det blir något dulce de leche liknande av det?Enligt receptet ska kastrullen sättas in i varm ugn tills dess att mjölken kokat in och pannkakorna blivit glaserade.
Ett hembiträde var även kokerska. Så det var bara för frun att ta på sig förklädet. Hon hade dock säkert blivit övad i enklare matlagning vilket alla fina flickor fick lära sig.Ja herrejösses, detta tjänstefolk som vill ha ledigt. Då är det ju tur att man har denna menyn att ta till. Vi får väl innerligt inte hoppas att kokerskan tar ledigt samma dag.För hur skulle det se ut om frun i huset får laga maten själv en dag på året och dessutom till en bjudning? Katastrof.
Fin liten samling du har köpt förövrigt!Och det verkar ju även vara till ett bra pris också.
Var det ett mer ståndsmässigt hem hade man både hembiträde, kokerska, betjänt m fl.Ett hembiträde var även kokerska. Så det var bara för frun att ta på sig förklädet. Hon hade dock säkert blivit övad i enklare matlagning vilket alla fina flickor fick lära sig.
Tack snälla @nickan1 för recept och omräkningen av mått! Att tum även har använts som rymdmått har jag aldrig nånsin stött på tidigare. Måttet ort har jag heller aldrig hört tidigare. Efter lite googling så fick jag fram att det kan jämställas med jungfru.@marti130 Ser nu att det finns instuckna lappar i min kokbok där någon har räknat om en del mått.
10 tum=1,5 dl.
1 ort=4,25 gram.
Om du skulle vilja testa att baka.