äldre ifor? vilka problem?

Buck

Trådstartare
har hört att det var stora problem med röta i väggarna ett tag på ifors släp och att de haft problem med rost. vet ni vilka års modeller det rörde sig om?
har funderingar på en 405 från 1999, den ska vara renoverad men vet inte hur mycket än.

vill också veta hur ni tycker att de äldre ifor släpen är i ventilation osv :).
jag vill ha boogie, fuxen vill ha frontutlastning och skimmeln vill ha brett. så det uppfyller ju släpet åtminstone.

har hört att det var stora problem med röta i väggarna ett tag på ifors släp och att de haft problem med rost. vet ni vilka års modeller det rörde sig om?
har funderingar på en 405 från 1999, den ska vara renoverad men vet inte hur mycket än.

vill också veta hur ni tycker att de äldre ifor släpen är i ventilation osv :).
jag vill ha boogie, fuxen vill ha frontutlastning och skimmeln vill ha brett. så det uppfyller ju släpet åtminstone.
putteliputt!

Jag hade just en 99, en enhästars och den ruttnade väggarna på när den bara var 7 år gammal.. Fick ingen som helst hjälp av dåvarande återförsäljare så sålde den kvickt innan det blev värre. Rost märkte jag inte av och ventilationen var det heller inget större fel på. Hästen åkte väldigt bra i det dock var det tungrullat, drog mer bensin när jag drog det släpet än mitt nuvarande som är tyngre viktmässigt.

att det är tungrullat spelar inte så stor roll, bara hästen åker bra.

men bra att jag nu vet att väggarna ska kollas igenom extra noggrant :D.

en till fråga! hur stora är de äldre 505 släpen invändigt? annonsen på 405 släpet är borttaget :/ så funderar på om en 505 kan vara lika bra.

jag vet att de är mindre i spiltan än de nyaste och ngt lägre i tak, men de kan inte vara så mycket mindre än min lilla kylinge från 92 :p. men hur mindre på ett ungefär är de?

Kolla framförallt runt skruvar och dyl, det var där det visade sig först på mitt släp. Det såg ut lite som att färgen hade blivit lite bubblig eller vad man ska säga.

en till fråga! hur stora är de äldre 505 släpen invändigt? annonsen på 405 släpet är borttaget :/ så funderar på om en 505 kan vara lika bra.

jag vet att de är mindre i spiltan än de nyaste och ngt lägre i tak, men de kan inte vara så mycket mindre än min lilla kylinge från 92 :p. men hur mindre på ett ungefär är de?

Dem är pyttiga, mycket mindre än mitt Kylinge från -00.
Noterade det senast idag när jag var i stallet då stallägaren har ett sånt som står bredvid mitt och det är framförallt mycket lägre takhöjd, men det är mindre på alla ledder.
Dock är ju mitt Kylinge större än ditt gamla Kylinge så det kanske är typ likvärdigt?

Jag har haft ett äldre Ifor (1997) och säger bara aldrig mer! Visst hästen åkte bra men det var tungt, alla väggarna och golvet + lämmen ruttnade och dom satans sprintarna bara åkte upp så överluckorna bak kunde få för sig att öppna sig när man körde :crazy:

kanske ett nyare är att föredra då,
men hur är de äldre enhästars och 510 modellen(den större 2 hästars)?
är de också små? 505 är ju trots allt menat för små hästar och om jag ska ha ett 2hästars släp så ska det vara breda spiltor.

i nuvarande släp så slår hästen öronen i taket och kan enkelt nå hela vägen fram till front fönstret, samtidigt som spiltan gott kunde varit 10cm bredare och längre :p. så att byta till ett lika litet är inte på listan, har dock en 505 i närheten som jag kan få provlasta i ngn dag, så ser jag hur hästen tycker om den typen av släp. (hon ogillade stark böckmann släpet vi hade, trots att det var mycket större, ljusare och rymligare för henne. kräsen häst :p.)

Min 93:a var uppenbarligen gjord av friskt kärnvirke, för det fanns inte en enda skavank på den. Jag köpte den 2003 och sålde den 2005, eftersom min man gav mig ett fabriksnytt :love:
93:an hamnade på Åland, det var en veterinär där som köpte den och hon hade letat efter just ett sånt släp i ett par år och köpte mitt på studs.

Det är ingen skillnad på utrymmet i en 93:a och en 05:a. Min största häst är en grov, och långryggad, kallblodstravare på 159 i mkh och hon var med på 93:ans tid så jag har henne som jämförelsematerial.

kanske ett nyare är att föredra då,
men hur är de äldre enhästars och 510 modellen(den större 2 hästars)?
är de också små? 505 är ju trots allt menat för små hästar och om jag ska ha ett 2hästars släp så ska det vara breda spiltor.

i nuvarande släp så slår hästen öronen i taket och kan enkelt nå hela vägen fram till front fönstret, samtidigt som spiltan gott kunde varit 10cm bredare och längre :p. så att byta till ett lika litet är inte på listan, har dock en 505 i närheten som jag kan få provlasta i ngn dag, så ser jag hur hästen tycker om den typen av släp. (hon ogillade stark böckmann släpet vi hade, trots att det var mycket större, ljusare och rymligare för henne. kräsen häst :p.)

Jag har ett 510 från -97. Det är gigantiskt. Verkligen. Sen har jag två islänningar men platsbrist skulle jag inte säga som ett ord om det.
Jag tycker ventilationen är bra och har inte haft några problem med väggar eller läm. Visst, luckorna är väldigt Ifor, men jag klagar inte.
Däremot kan jag hålla med om att det är lite tungrullat. Däremot går det jäkligt jämt och mjukt och jag upplever att hästarna åker bra i det. Plus mitt bohag när jag håller på att flytta runt i Sverige hela tiden :angel:

att ifor är ett jäkla sprint släp vet jag och får försöka leva med ;) och likaså att det är tung
t, men av vad jag hört så är det ett av de bekvämaste släpen för hästen att åka i.

största nackdelen nu är att det inte finns så många till salu under 30 000kr... min budget är max 26000 om jag lyckas få min pappa att betala hälften på detta släpet också. ca 20 om jag betalar allt själv och lyckas sälja min kylinge innan.
kollar mycket på engelska blocket och där finns väldigt många 505 och 510or, så blir kanske en roadtrip dit och kolla på några :p. Blir nog billigare än att köpa ett begagnad i Sverige :).

Inte säkert. Resan lär kosta en hel del...
ja men drar man med ett gäng och gör det till en mini semester blir det ju lite mindre bensin kostnad :).
alt så mutar man en vän till familjen som kör den sträckan flera gånger om året att ta med släpet ;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har filmat två urlastningar, den ena var värre än den andra. De är normala urlastningar för oss, vi vill ju givetvis det ändras så...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 434
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka