Äldre hästars tänder

B

blirra

Okej, råden man får angående äldre hästars tänder kan sammanfattas ungefär

”kontrollera hästens tänder med jämna mellanrum, raspa vid behov”

Jaha. Men finns det något (mer) man kan göra förebyggande? Något man bör undvika? Och vad gör man med en äldre häst som börjar få dåliga tänder, är det utförslöpa direkt eller kan man t ex fodra på ett särskilt sätt.

Min häst är bara 18 och har fin-fina gaddar, men jag vill veta mer inför framtiden och hans förhoppningsvis trevliga ålderdom.

Sv: Äldre hästars tänder

Om man märker att det tar lång tid för hästen att få i sig fodret så är är det en bra idé (efter att ha kollat och vid behov raspat) att ge mer lättuggat foder, uppblött och kanske också mer näringsrikt. Lucernpellets uppblött är ju lättätet jämfört med hack tex.

Men förebyggande tandvård för äldre hästar, förutom regelbunden kontroll och raspning? Har jag inte hört mycket om. Skulle vara intressant att veta.

Om man kollar tänderna regelbundet så brukar ju tandläkaren säga till om de börjar nötas konstigt. På äldre dagar kan en del hästar få svårt att tugga grovfoder och hårt kraftfoder. Det man kan göra är att börja med att ge hästen mycket hö så att den kan pilla ut de fina stråna som är lättuggade (det som blir över kan man ju ge andra hästar) och sedan ge hackat strå som grovfoder. Om hästen inte kan äta hacket heller kan det ju vara läge att fundera på om en häst som inte kan äta grovfoder mår så bra men det är klart att man kan ge lucern"gröt" isf.

mitt råd är att inte raspa, bara plegga hästen och fila ner endast det som är ojämt. min häst (20) har så välraspade tänder att dom är blankslitna, självklart bidrar åldern också.

men iaf så har han nu svårt att äta hö. Det går i omgångar, och just nu äter han höet bra, ibland äter han det inte alls, och då får han lucernhack, och än så länge funkar det.

men den dagen han inte kan äta hacket längre så tänker jag låta honom vandra vidare, tror inte en häst som inte kan äta fast föda mår så bra. Tänk att bli utsläppt i en stor grön sommarhage och inte kunna äta gräset.. :(

Korrekt tandbehandling, sk raspning, innebär just att "ojämnheter", eller snarare vassa emaljåsar, filas ner. Om det inte föreligger ett bettfel (t ex trappbett som kräver ett mer dramatiskt ingrepp) är det ett konstfel att raspa på hästens tuggytor.

Plegga hästen gör man om den är orolig för att säkerställa såväl hästens som sin egen säkerhet.

Senilt glattbett, fenomenet med blankslitna tuggytor, uppkommer hos äldre individer där nötningen är större än tandens tillväxt. Detta tillstånd är mer eller mindre normalt hos gamlingar. Det kan i undantagsfall framkallas mha felaktig raspning. Många hästtandtekniker som jag har träffat är positiva till att runda till gaddarna så att inget vasst återstår. Frågan är om detta verkligen är eftersträvansvärt, hästens tänder ska vara vassa - dock inte så vassa att de orsakar sår i tunga eller kindslemhinna. Som vanligt gäller att lagom är bäst...

För äldre individer gäller regelbundna tandkontroller för att i tid upptäcka dåliga tänder, inpackningar, tandsten m fl defekter som kan orsaka lidande. Därutöver inte mer åtgärder än vad nöden kräver. Med detta inte sagt att en 20 år gammal häst med hakbett ska behöva ha kvar sitt problem pga ålder.

Liknande trådar

P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 291
Senast: Myzan87
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 124
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka