Äldre hästar och livförsäkring

S

sanwan

Sitter och funderar litegrann på hur jag ska göra med hästens försäkring framöver. Hon är född -89 så hennes livförsäkring kommer ju snart att börja rasa neråt (hon är försäkrad i Agria). Men hur blir det med premien då, den måste väl också minska?
Jag har ärligt talat funderingar på att säga upp livförsäkringen på henne och kanske kosta på en utökad veterinärvård istället. I dagsläget är hon försäkrad för 20000 kr och det får man ju inte mycket häst för... Och när den dessutom börjar gå neråt, då blir det ju bara "kaffepengar" man får ut om hon avlivas. Hur har ni gjort med era "mogna" hästar? Det känns ju lite surt att sitta och betala en massa premie på livförsäkringen och så får man ut pengar som räcker till ett halvt bakben på en ny häst...

Utökad veterinärvård rekomenderar jag verkligen! Agrias vanliga veterinärvård täcker väl bara 25000 eller nåt sånt? Lillans buköppning inkl 13 dagar på Strömsholm gick på 53000. Jag är så glad över att jag hade en försäkring som täckte det. Jag fick betala 11800 kr själv, och det är mer än vad jag får ut nu på hennes livförsäkring. Så om det är att välja mellan livförsäkring och extra i vetvård rekommenderar jag verkligen det sistnämnda!

/ Maris

Jag tog bort livförsäkringen på min 87:a i år. Premien dalar nämligen inte för att beloppet på livdelen gör det. Tyvärr är han t-märkt så någon utökad försäkring får jag inte.

Min häst är en 87:a. Jag har livförsäkring på 5000:- på honom. Det kostar mig ca 400:-/år. Det tycker jag det är värt för att iaf få någonting om det skulle hända något. Även om det bara räcker till ett bakben på den nya, så är det iaf en liten del... =) Sen har jag veterinärvård för 25´.

Jo då, visst blir premien lägre oxå. Jag gjorde som du funderar på att göra med min 85:a härom året, han är numera bara livförsäkrad (samt symboliskt i 10 000 i A2 för att IF ville ha det så - A2 delen blev ändå så billig) och kostar numera sisådär 1600 om året i försäkringskostnad. Vet vård i IF är alltid 50 000kr.

Har i och sig så har jag ingen äldre häst, men har ändå bara vet-försäkring(utökad).

Men sätter i stället undan en summa varje månad, så nu har jag snart byggt upp ett spar konto som täcker en ny häst eller det som skulle behövas.

För jag ville inte fortsätta betala så mycket för att ändå inte få ut ett värde som täcker att köpa en ny häst i samma klass.

Kompisen hade en 85-a som hade 30000 i livförsäkring. Vet-vård 25000. Han fick avliva sin häst pga akut sjukdom tidigare i år och när det dragits för avlivningen och bortforsling fick han ut 23000 kr. Han betalade 191 kr i månaden för sin försäkring. Vet inte hur mycket beloppet hade sjunkit men jag tror det var med 1000 kr per år från det att hästen är 15 år eller nåt sånt.

Han fick ju ut en bra början till en ny häst i alla fall.

Min häst "i årsmodell" -82 är nu nere i ett livvärde på jag vill minnas, 12.500:-.

Men tro inte att PREMIEN per år blir billigare! Nä, nä! Den har sedan hans livvärde sjunkit de där 15%/år, bara ÖKAT!
Det klassiska "pga skadeutveckligen så måste vi tyvärr höja premien för veterinärvårdsförsäkringen"... :smirk:

Som mest har premien trots de 15% mindre i livvärde ett år ökat med runt 500 spänn! :mad:

Syrrans -85:a har vi kvar livförsäkringen på, dock skrev vi över en del i A2. Beloppet sjunker ju varje år för att helt upphöra när hästen når en viss ålder. Hos If som hon har sjunker också premien, men som kopparberg skriver så är det ju bara på pappret, i praktiken ökar den i princip varje år ändå, fast den skulle väl ökat mer utan beloppssänkning :p.
Det man kan göra är ju en "riskanalys", dvs hur länge man tror att man får ha sin pålle kvar, räknar man med att den är kvar länge är det kanske ingen idé att ha livförsäkringen kvar, dock kräver en del bolag att man har ett minimibelopp kvar i liv, typ 5000:- eller så. Man kan ju också försöka göra en bedömning utifrån hästens tidigare skador vad för typ av försäkring man behöver.

mvh Maria

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
5 048
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 937
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Har sökt i gamla trådar men hittar bara det motsatta till mitt problem. Det finns en risk att min häst inte kommer få en speciellt bra...
2
Svar
22
· Visningar
3 623
Senast: tolksele
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 547
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info