Äldre häst som "tappar" bakkärran..

Sv: Äldre häst som "tappar" bakkärran..

Vill f.ö påpeka att hästen är oförsäkrad då Agria bestämde att han skulle ha reservation på ALLA ben efter en senskada (den han triangelmärktes för) på ETT ben. Så då kändes en försäkring rätt värdelös (med tanke på att han inte ska behöva genomgå några jättebehandlingar i sin ålder!)

Här skriver du att man ska vänta och inte "åka in det första man gör" ?
Ja, om hästen känns fräsch och pigg så tycker inte jag att man ska kasta sig iväg till klinik det första man gör. Det är inget fel att ta ut en som kan se om hästen är rak och hur muskler osv ser ut.

Hästen var väl inte fräsch och pigg och som vanligt ?
Ts skrev att hästen är fräsch och pigg som vanligt. Förutom då tappandet av bakdelen nån gång. Och ev lite stel.
Här går du emot det du säger först? Att man aldrig ska skjuta fram saker och ting? Jag tycker nog att det är allvarligare att skjuta på veterinärbesök än att vänta lite med sadelutprovningen.
Men, allvarligare att skjuta på ett vet.besök än att skjuta upp sadelutprovningen? Vad jag skrev var att man ska aldrig skjuta upp sadelutprovning, ska man skjuta fram det så rider man barbacka eller inte alls fram till man hittat rätt sadel pga att sånna här problem kan uppstå annars.
En sadel kan göra en otroligt stor skillnad på en häst.
Känns som att man FÖRST kollar upp med veterinär för att behandla ev. skador. SEDAN fixar passande sadel.
Hästen har ju fått problem nu, inte förut innan ridningen med den kassa sadeln.
Har skador redan uppkommit och du bara byter till en passande sadel har du inte kommit långt med att lösa problemet. Veterinär kan föhoppningsvis ta reda på vad problemen beror på. Man gissar väl inte bara att sadeln är enda problemet och väntar med veterinär om något verkar fel...
Som sagt om hästen är fräsch och pigg och framåt i övrigt och inte tappar bakdelen hela tiden, iallafall inte enligt den uppfattningen jag fick av ts häst, så springer man inte det första man gör till kliniken. Man kan faktiskt ta ut kiropraktor/et för att kolla muskler och stelhelt och rakhet hos hästen innan. Anser den då att det inte är något normalt, att det har uppkommit från någon annanstans, då kan man ta och göra en hältutredning.

Dessutom är det aldrig fel när man kommer till klinik att ha med sig lite info om hästens muskulatur osv så vet. har mera att gå på. Dom missar ofta sånna saker. Iallafall mina erfarenheter.

Senast ändrad av en moderator:

Personligen förstår jag ditt resonemang och tycker inte det är något fel i det. Tråkigt för egen del bara att behöva oroa sig om hästen kanske har ont, eller ställa av och riskera att pensionera den från ridningen redan nu för att undvika det förstnämnda.
Såna här diskussioner kan lätt kännas överdrivna för att man vill betona det som känns mest seriöst och humant. Å andra sidan kan man ju ha i åtanke att även veterinärer ibland vill ha hästarna igång för att få tydligare symptom om det är något diffust problem, riskera att rida sönder hästen men med goda intentioner.
Och gissningsvis skulle nog en del veterinärer avråda från hältutredning i ett sånt här fall med ett relativt litet/diffust problem på äldre oförsäkrad häst. (Tycka vad man vill om det, de är ju realistiska och snälla sett ur hästägarens plånbok. Har varit med om en kompis som blev avrådd från vidare hältutredning efter en enklare genomgång pga 13-årig oförsäkrad travare som de hellre tyckte man skulle fortsätta med så länge det gick än att slösa pengar på något man kanske ändå inte skulle hitta.)
Att ringa kliniken och rådfråga till att börja med kan ju vara en bra idé? :)

Ts skrev att hästen är fräsch och pigg som vanligt. Förutom då tappandet av bakdelen nån gång. Och ev lite stel.
--

Hästen har ju fått problem nu, inte förut innan ridningen med den kassa sadeln.
.

Jag tror man läser/tolkar väldigt olika? Det ovan är din tolkning av TS inlägg.

Jagt tolkar det dock helt annorlunda. Hästen som inte gått mycket i vintras har varit stel under våren (dvs ett tag nu), samt snubblig. Nu har den börjat 'tappa bakdelen'.

Dvs jag läser om en häst som haft problem ett tag, och där problemen ökat.

TS har skrivit:
Han har inte gått mkt under vintern och har varit stel nu i vår.
Hans sadel har inte heller suttit bra & han har därför en tillfällig sadel just nu

Idag sa medryttaren att han "tappat bakkärran" när hon ridit, nästan som mom han skulle sätta sig ner.

Jag har bara märkt att han är snubblig & stel. Han ömmar inte vid palpation på rygg.

Jag skulle då inte kalla min häst pigg fräsch och framåt om den varit stel och snubblig och tappat bakdelen. Och detta är efter den har vilat under vintern. Samt att den inte ömmar över ryggen. Hur kan du vara säker på att det är sadeln som är problemet?

*KL*

Okej. Om jag skulle reda ut begreppen.
Han har vilat mkt under vintern pga underlaget.
Är nu under våren stelare än INNAN vintern men det KAN bero på att han är riden mindre. Han är rätt känslig för att vara avställd (han är ju ändå 20år)
Han känns mer snubblig än vanligt med reservation för att jag blir extremt "larvig" när jag är orolig för honom. Med snubbligare än vanligt menar jAg att han snubblar i skogen ibland (max 1 gång per ridtur) & inte en häst som snubblar hela tiden.

Han är pigg & framåt & verkar glad som vanligt.

Tyckte vid longering att han ser liiiiite stelare ut bak.

Sadeln ÄR dålig. Men han har haft den länge & aldrig haft problem med den. Tog den till sadelmakare i Januari för omstoppning & hon sa då att den borde bytas ut istället då den är utsliten.

Han har en medryttare som ridit i 10månader. Hon är i största laget & har större rumpa än mig så sadeln kanske trycker på fel punkter, tänker mig att det kan spela in? Hon har inte den bästa balansen heller. Tror ni det spelar roll?

Har inte ringt klinik, har haft galet mkt på jobbet men tänker att jag imorgon ska ringa & rådfråga..

Förresten avrådde en veterinär mig tidigare från att göra böjprov på en gammal häst. Någon som vet varför? Jag har ju hört att böjprov kan vara lite kontroversiellt men är inte riktigt insatt i varför..

Veterinären kan kolla på hästen i rörelse utan att man gör böjprov, annars kan man göra ett väldigt lätt böjprov. En äldre häst reagerar ofta på böjprov. Så man ska inte ta det så allvarligt att den haltar. MEN det man kollar efter är om en hälta håller i sig längre på något ben eller om den är mer halt efter böjprov på en precis led.

Det behöver inte vara så att din häst har några större problem. Men du kan ju se veterinärbesök som en hälsokontroll och få en bedömning om vilket skick din häst är i. Verkar allt ok så kan du sluta fundera över om något är fel samt att du kan koncentrera dej på att hitta ny sadel istället.

Kan vara så att din medryttare blir för tung och obalanserad för hästen. Kanske hon kan lära sig longera, tömköra mer och bara skritta hästen uppsuttet?

Förresten avrådde en veterinär mig tidigare från att göra böjprov på en gammal häst. Någon som vet varför? Jag har ju hört att böjprov kan vara lite kontroversiellt men är inte riktigt insatt i varför..

Böjprov är inte speciellt kontroversiellt alls. Däremot är det ju ett 'instrument' som måste tolkas så att säga =)

En äldre häst med 'många mil i benen' kan ha förslitningar i lederna, som är normala efter ett helt liv. Betänk på människa, en pensionär och en tonåring har inte samma rörlighet osv alla gånger (även om undantag finns).

Dvs en äldre häst med många mil i benen som har små och jämna reaktioner på böjprov behöver det inte vara mer 'fel' på än att lederna är åldersslitna så att den provokation ett böjprov är gör att den inte kommer vara helt ren på böjprov.

Det FINNS dock mer än en gamling som går igenom böjprov UA ska tilläggas.

Men om du böjer en äldre häst och den har små reaktioner båda fram t ex, så måste man tolka dem, för att bedömma om det är normal åldersreaktion eller ett tecken på problem.

Det finns dock ingen anledning att låta bli att böja bara för det, däremot måste man tolka resultatet. Då tittar veterinären på om hästen känns lika mjuk/stel i t ex båda fram, om reaktionerna är lika på båda fram, hur länge de sitter i osv.

Men en gammal häst ska inte bli 2 - 3 grader halt av böjprov t ex, och den ska inte bli halt på bara ett ben efter böjprov osv - då kan man misstänka problem och inte 'bara' ålder.

Jag kan jämföra med min unga förmåga som har artros i framkotorna. Han kommer mest troligt aldrig gå igenom böjprov u.a. Dvs man får ta hänsyn till artrosen och just tolka böjprovet. Men som nu sist, han var en knapp grad halt lågt BF, lika reaktion på båda fram, och det värmde ur på halva löpargången. Det är för HONOM normalläget. Dvs om han är ohalt på lina, känns fräsch osv och har den reaktionen på böjprov är han fräsch. Just för man inte kan förvänta sig att han ska klara böjprov ua mer.

Men om han är 2 grader BF, ja då är han inte fräch, eller om han är 2 grader ena fram och ½ grad andra fram. Eller har reaktioner bak etc.

Hänger du med?

Så, böja går bra även på andra hästar, men man måste tolka resultatet och (det ska man väl alltid men) väga samman det med hela bilden och man KANSKE inte kan förvänta sig den gamla hästen ska kunna gå u.a genom böjprov.

Men även gamla hästar kan vricka sig, få problem av ngt annat, få ökade förslitningar etc. Och de kan man upptäcka med bla böjprov, så jag tycker inte man ska låta bli att böja en äldre häst 'bara' för den kanske har en del wear and tear i lederna. Då kan man missa ev problem utöver det, spec om det är en 'snäll' häst som inte klagar så mkt.

Som tillägg till det Alexandra_W skrev så finns det spekulationer om huruvida man kan böja fram en hälta av böjprovet, som alltså sen inte går bort. Den risken bör ju vara större med en gammal häst med lite stelhet naturligt jämfört med en ung häst som dessutom snabbare bygger upp sig igen.

Om jag hade en häst som jag vet är lite åldersrelaterat stel så skulle jag nog undvika att göra böjprov, pga det alexandra skrev angående att resultatet är svårare att utläsa då det inte alltid är relevant, och den lilla risken att försämra hästens leder genom att övertänja dom.

Om jag däremot skulle göra hältutredning på min till synes helt ok 19-åring där jag än så länge inte kan skylla några stelheter på åldern och som jag fortfarande upplever rörlig och fin i kroppen, ja då skulle jag inte se böjprov som något negativt. Å andra sidan diskuteras det ju hur relevant resultaten av böjproven är oavsett. Om man säger såhär, det skulle krävas mer än ett böjprov för att jag ska köpa vart ett grundproblem sitter, det behöver ju inte finnas någon skada i den leden för att den inte går UA på böjprovet, och oftast visar det isf snarare slitage ifrån något annat. Men det kan ju ge ett hum om vart man ska leta.

Tappat bakkärran? I fösta inlägget fick du det att låta som om det hänt en gång? Det skulle jag inte vara oroligt för i så fall. En gång kan ju bero på en pinne, kotte eller sten i hoven som lossnat igen. Har det hänt flera gånger eller hela tiden? Jag antar att hästen är skodd bak? Annars kan den ju göra så på hårt underlag för att den är öm, hovarna växer ju inte så bra när dom blir äldre. Det har jag råkat ut för med min gamling, försvann direkt när skor slogs på bak och har inte kommit tillbaka. Sen kan jag tänka att det är smart att vänta med ridningen tills du provat ut en sadel och istället tömköra för att jobba upp ryggmuskler så att hästen är musklad tills sadeln provas ut. En äldre häst som stått mycket under vinter kan ju mycket väl ha tappat en del ryggmuskler som behöver komma tillbaka. Haltar hästen inte hade jag inte tagit en oförsäkrad gamling till klinik för att den tappat bakdelen någon gång. Däremot om det är mer upprepande hade jag tagit ut ET/kiropraktor och pratat med hovis och om dom inte hittat något speciellt och försökt att fått igång hästen vid handen för att se om det bara beror på styrka. Hjälper inte det eller om hästen blivit värre hade jag tagit ut vet eller åkt till klinik, men först då. Som sagt det är ju ändå inte så troligt att du gör några större ingrepp.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka