Sv: Äldre häst som "tappar" bakkärran..
Förresten avrådde en veterinär mig tidigare från att göra böjprov på en gammal häst. Någon som vet varför? Jag har ju hört att böjprov kan vara lite kontroversiellt men är inte riktigt insatt i varför..
Böjprov är inte speciellt kontroversiellt alls. Däremot är det ju ett 'instrument' som måste tolkas så att säga =)
En äldre häst med 'många mil i benen' kan ha förslitningar i lederna, som är normala efter ett helt liv. Betänk på människa, en pensionär och en tonåring har inte samma rörlighet osv alla gånger (även om undantag finns).
Dvs en äldre häst med många mil i benen som har små och jämna reaktioner på böjprov behöver det inte vara mer 'fel' på än att lederna är åldersslitna så att den provokation ett böjprov är gör att den inte kommer vara helt ren på böjprov.
Det FINNS dock mer än en gamling som går igenom böjprov UA ska tilläggas.
Men om du böjer en äldre häst och den har små reaktioner båda fram t ex, så måste man tolka dem, för att bedömma om det är normal åldersreaktion eller ett tecken på problem.
Det finns dock ingen anledning att låta bli att böja bara för det, däremot måste man tolka resultatet. Då tittar veterinären på om hästen känns lika mjuk/stel i t ex båda fram, om reaktionerna är lika på båda fram, hur länge de sitter i osv.
Men en gammal häst ska inte bli 2 - 3 grader halt av böjprov t ex, och den ska inte bli halt på bara ett ben efter böjprov osv - då kan man misstänka problem och inte 'bara' ålder.
Jag kan jämföra med min unga förmåga som har artros i framkotorna. Han kommer mest troligt aldrig gå igenom böjprov u.a. Dvs man får ta hänsyn till artrosen och just tolka böjprovet. Men som nu sist, han var en knapp grad halt lågt BF, lika reaktion på båda fram, och det värmde ur på halva löpargången. Det är för HONOM normalläget. Dvs om han är ohalt på lina, känns fräsch osv och har den reaktionen på böjprov är han fräsch. Just för man inte kan förvänta sig att han ska klara böjprov ua mer.
Men om han är 2 grader BF, ja då är han inte fräch, eller om han är 2 grader ena fram och ½ grad andra fram. Eller har reaktioner bak etc.
Hänger du med?
Så, böja går bra även på andra hästar, men man måste tolka resultatet och (det ska man väl alltid men) väga samman det med hela bilden och man KANSKE inte kan förvänta sig den gamla hästen ska kunna gå u.a genom böjprov.
Men även gamla hästar kan vricka sig, få problem av ngt annat, få ökade förslitningar etc. Och de kan man upptäcka med bla böjprov, så jag tycker inte man ska låta bli att böja en äldre häst 'bara' för den kanske har en del wear and tear i lederna. Då kan man missa ev problem utöver det, spec om det är en 'snäll' häst som inte klagar så mkt.