Äldre häst med olika hältor-slutet nära?

Z

Zeita

Hur är det med äldre hästar i 25-årsåldern som är i bra hull och kroppsbyggnad fortfarande, men inte riktigt är i kondition och tycks aldrig riktigt ha förutsättningar att bygga någon -då mindre hältor/stelheter uppkommer på olika ben hela tiden?
Vet tyckte han var i gott skick för sin ålder och sa att man får räkna med besvär med benen i den åldern. Finns det risk att han hela tiden kommer vara mer eller mindre halt eller kan hälta/stelhet botas även i den åldern?

Sv: Äldre häst med olika hältor-slutet nära?

Som dom flest äldre mäniskor så har nog de flesta äldre hästar mer eller mindre krämpor. Man får väll anpassa arbetet efter om hästen är arbets villig. Men helt ren tror jag inte en så pass gammal häst som "börjat få " hältor blir.

Har en kbl travare som blir 27 i år. Hon är ju stelare än yngre hästar det får man räkna med.
Inte nu isommras utan förra sommaren så blev hon halt i ett ben, men hon blev bättre av att vara ute i hagen än att stå inne. Hon fick vila en vecka.
Och efter en vecka var hon kort när hon gick men vi började att skritta henne lite smått och lindade benne på henne.
Hon blev bättre med det. Så för henne del så hjälper det att röra på sig för att slippa stelheten.
Lycka till.....

Jag är orolig över att han kommer att "gå ner" sig snabbt då han fram till i vintras varit i full kondition. Nu går det knappt att trava utan att man känner av en markant stelhet. Risken finns väl att han vid för lång "vilotid" (endast skritt + lättare travarbete) inte återhämtar sig för vanlig ridning?

Det är ju det man är rädd för, när det är nåt, just att de blir ståendes ett tag... min dam är ju "bara" 22, men iaf....

Ja, verkligen! Jag har inte varit orolig över honom förrän nu, när allt känns som om det går så snabbt utför. Känns som om han kan vara halt på alla fyra imorgon. Man vill ju inte låta en sådan gammal häst lida i onödan. :crazy:

När hästen är 25 så kanske den har förtjänat att bli pensionär?? Tycker inte du ska försöka få upp den i nån kondition igen, tydligen så håller inte kroppen för det länger. Trappa ner och låt den ta det lugnt!

Bara för att den inte håller för att rida så betyder inte det att den kommer dö imorrn, eller att den har ett dåligt liv...

Jag har en 25 år gammal pensionär, och han är nog den gladaste av alla i hela stallet - trots att han är halt/stel från och till.Han äter sin mat med stor glädje, myser och lekar i sin hage och är väldigt förjust om han får komma ut på promenad. det strålar liksom "nöjd" av hela hästen.

Klart att hästar blir stela med åldern, det är ju helt naturligt! Det behöver inte betyda att dom lider av det.. Tänk på alla gammla människor, dom blir ju också lite krassliga i benen.

Tycker du ska trappa ner och pensionära honom, kanske du kan skritta honom lite då och då, men jag skulle inte försöka träna upp en så gammal häst som haft mkt skador. Finns inga anledningar till att han ska förfalla bara för att han inte rids. Så länge du fodrar ordentligt (gammlingarna kräver Mkt kraftfoder) och tänderna är okej så kan han säker leva och ha det skönt i många år. :)

Jo,pensionering är ett rimligt alternativ. Känns som djurplågeri att mer eller mindre ställa av en häst som lever för motion.

Dom brukar faktisk hantera det bra, så länge dom fortfarande får den uppmärksamhet och omvårdnad som dom är vana vid.

Jag har också en kbltravare på 22 år nu, som blir halt om han får stå inne i boxen längre än över natten. Om exv hovslagaren eller ngot annat speciellt ska komma så får dom stå inne direkt från morgonen, då är kan halt pga stelhet. Släpper man ut han i hagen sen så att han får röra på sig så slutar han att halta (även vid ridning senare så haltar han inte)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
828
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
858
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel