Äldre häst i Avd B

Tingelingen

Trådstartare
Fick en fråga av en vän som just nu håller på att "komma upp" i klasser med sin häst..dom tränar på 110-120 nivå och det går jätte fint..hästen som hon rider är en 16årig valack..

Dom har tidigare gjort starter i 110 klasser men hon känner att hon blir stressad när det omhoppning direkt efter felfri fas 1..
Om hon nu vill ut och "träna" och få tävlingskänsla i 110 klasserna kan hon då starta i Avd B..???

Dom skulle garanterat klara omhoppning direkt men det är ryttaren som blir så stressad o nerverna kanske inte håller direkt nu i början är då detta ett bra knep att träna upp sig på???

Roligt att höra vad andra tycker..eller är det konstigt att göra på detta sättet??
Jag själv tycker det verkar helt ok då det blir mer som en CR som ger bra träning..

Tacksam för svar..

Sv: Äldre häst i Avd B

Alla är välkomna i Avd.B nu för tiden.

Annars så kan hon ju bara avbryta efter grundomgången, dvs inte rida omhoppningen om hon nu hoppar felfritt.

Men det känns ju kanske lite onödigt att betala extrapengar då, avdelning A kostar ju i princip alltid mer än avdelning B.

Ja precis det var så hon kände oxå..men hon är lite rädd för att känna sig dum o komma med en äldre häst i avd B..och det är ju inte så kul att avbryta om man är felfri blir ju ett "sämre" resultat då..

Äh, ingen bryr sig väl om vilken ålder en häst i avdelning B har :laugh: Hon kan lugnt starta avdelning B tills hon känner sig mogen att gå upp i avdelning A.

Tycker hon att det känns bättre så kan hon ju prova. Jag red min 17 år gamla ponny i avd B när vi har startat på storhästtävlingar och det var ingen som reagerade på hans ålder (det överskuggades kanske av hans storlek :p)

Min häst är 12 år och vi tävlar omväxlande i avd A och avd B.
Jag rider det som passar bäst in i planeringen och skäms minsann inte ett endaste dugg :D

Tänk om alla hästmänniskor kunde vara lika ödmjuk o trevlig som du är..du har alltid bra svar och är kunnig inom området..Härligt med sånna människor *tummen upp*

Har läst en del inlägg som du svarat på mm och det du säger är klokt så ta åt dej av berömmet ;)

det är superbra tycker jag, att alla är välkomna i avd B. super för om man bara vill träningstävla, mot sig själv :)

Skönt att höra att alla är så possitiva till detta jag funderar sj på att rida avd B med min snart eventuellt i en 110 för att få lite mer rutin på det hela var ute förra helgen och det var lite trixigt efter sommar vila så en 110 i avd B känns bra..

Va!!! Rider ni i avd B fast ni har äldre hästar?!! Vilka fegisar ni är...

... skämta bara... ;)

Klart man får rida avd B, det gjorde jag första gångerna jag startade hoppning med mitt sto. Känns väldigt bra och avspänt faktiskt. :)

Jag är inte feg, jag är snål :D

Kommer man ändå inte till omhoppning så behöver jag ju inte betala 100-120:- för en klass utan bara 80.
För 20:- kan man köpa en stor säck morötter till hästen om han är felfri :d

Jag menar faktiskt lite allvar.
Jag har en häst som kommit på att man kan köra med matte, fånar sig som bara den ibland.
Då använder jag avd B som en träningsklass.
Går det bra är det ju super och om det går dåligt så skiter man i det för det känns inte lika surt att få lite strul i avd B som att få ett pytte pet i avd A och förlora många placeringar :cool:

Ja precis..i Avd B blir det mer träning..självklart är det kul att tävla o få priser men ibland kan det vara bra att komma ut o träningstävla just för att bli bättre..

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 479
Senast: Ewelina02
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka