äldre häst-ett problem...?

A

arabälskaren

Har en pigg och glad D-ponny på 15 år, som jag haft i ett år. Hur länge kan man "hårdträna" en häst? Jag vill kunna rida henne så länge som möjligt, men hur pass länge kan man träna den regelbundet? Jag har hört att en del slutar träna hästen hårt vid 13 års ålder, är inte det tidigt?
De flesta har trott att min häst varit en unghäst, max 8 år gamal, vetrinären som besiktigade henne innan köpet sa att hon var ovanligt fräsh för sin ålder. Finns det någon här på buke som har en riktigt gamal häst ni tränar och tävlar?
Malin Baryards Corrmint på 19 år tävlar hon ju stora tävlingar med... Men en kompis säljer sin häst på 16 år nu p.g.a åldern, hon påstår att det är därför hon börjat vägra på hindren. //Undrande

Tror inte att en äldre häst är ett problem. Min kompis har en 17-åring som bara blir bättre och bättre. Jag har själv ridit hoppkurs på en 25-åring. Kan ju påpeka att han var en stor holsteiner och jag var lite liten på honom. MEN han hade JÄTTESKOJ och vi planerade naturligtvis lite efter honom. När vi skulle hoppa studs så gick vi bara igenom serien kanske 2ggr och sen fick d räcka för honom.

Rid med förnuft! Sitt inte på bana och hårdträna 7dgr/vecka. Rid omväxlande. Tror du kan ha MKT kul m din häst i flera år. Varför skulle man sluta träna när hästen är 13??? Min förra häst (avlivade pga skada) var 14. Innan skadan red tränade jag på bana 3-4 dagar/vecka.

Naturligtvis är d olika från häst till häst men har du tur så är din den friska energiska typen.

15 år är väl ingen ålder....? möjligen på en häst som gått hårt hela sitt liv. Men även där finns ju undantag. Tror att en av de bästa ponnerna i Sverige deltog i lättare hopptävlingar vid 26 års ålder.
Vet en ponny som startat dressyrtävling i lag vid 30....
Mitt sto var fullt ridbar upp till 25...sedan slutade jag då hon fortfarande trodde att hon var 5 och uppförde sig därefter.
Fälttävlandhästen Up to Date var nära att vinna förVM vid 18 års ålder....finns många exempel
Nej, håll koll på ponnyn och när han börja visa ålderstecken då kan du trappa ner.

Jag har ett sto som är 21 år. Hon rids 6 dagar i veckan ca 1 timme vaje dag...dessutom blir hon bara trevligare ju äldre hon blir...=) Inget problem men man får ju ha ögonen öppna...det är ju individuellt hur länge man kan rida dem och vilken ridning de kan användas till...

15 är ju ingen ålder på en ponny! Min ponny tränades som vanligt tills han var 20, hade nog hållt för samma träning ett par år till om jag hade hållt igång honom.
Om häster börjar stanna på hinder beror det nog mer på ryttaren och träningsupplägget än på åldern...

Jag hade en ponny på 28 år på ett ridläger å vi hoppade å skojade. Å hon va PIGG å jätte fräsh. Nu är hon ca 33-34 å går bara i en stor sommarhage å äter. :p

Jag har en halvblodstant på 22 år. hon är i och för sig intei någon särskilld träning nu eftersom jag studerar på annan ort och min far har opererat handen och medryttaren har blivit utbränd.. men annars så är hon igång och har bra grundkondition. Hur hårt en äldre häst kan tränas är ju väldigt individuellt jag vet hästar som varit tvugna att tas bort pga förslitiningar i när de varit 15 och andra som varit med på (mindre) tävlingar långt över 20 strecket. Det viktigaste tror jag är att hålla igång hästen, de är gjorda för det och deras kroppar (liksom människans) funkar inte om den inte får motion. Sen får man idividanpassa så att träningen ligger på rätt nivå för att hästen (människan) ska tycka att det är kul och orka med. generellt kan man väll säga att det tar ju längre tid att bygga upp en äldre häst som tappat i kondition än vad det tar för en yngre, eftersom återhämtningsförmågan blir sämre med åren....

/K

Jag vet en ponny som är 21 år och går MVS A hoppning = hårdtränas :D

Jag har fungerat i samma banor som du (har också en 15-åring) men kommit fram till att man nog inte bara kan utan ska fortsätta träna sin häst även om den är "gammal". Dock måste man ju ha ögonen öppna för om hästen på något vis verkar må dåligt av träningen, men det gäller oavsett vilken ålder det är på hästen.
Men jag tror att en häst som ställs av bara för att den uppnått en viss ålder lättare blir gammal och trött än en häst som tränas (och tävlas om man vill det) på en lagom nivå.

Fniss, jag köpte en häst (gammal löphäst) när hon var 15 och hoppades få ett par trevliga år med henne. Nu är hon 27 och rent ridmässigt är det inget fel på henne :D
Hon gick i pension vid 24 mest för att hon är hosthäst och det året var EXTREMT fuktigt vilket påverkade mat och strö väldigt negativt. Men periodvis har jag sedan ridit henne med jämna mellanrum. Riktigt hårt (för tävling) reds hon tills 23, det var bara lång uppvärmning som behövdes...

Hon är superpigg och har inte en galla. Problemet nu är att tänderna har tagit slut och det känns inte kul att veta att hon har en vinter framför sig då hon inte kan få i sig av fodret i hagen (fri tillgång på ensilage = 1 står i taget) utan bara äter ordentligt under natten då hon får hack :( så hon får vandra vidare till de evigt gröna fälten innan sommarn tar slut och medan hon fortfarande mår gott, suck!

min häst är sexton coh är som en 3 åring! att man skulle sluta rida hästen när den är 13 år det sjukaste jag hört. det är väl en del av hästens bästa ålder!!! om man känner sin häst känner mna nog när det är dags att ta det lite lugnare med tränigen. men kom ihåg att inte sluta träna din häst helt när den börjar bli lite gammal. så länge den inte har några skador eller visar andra tecken på att den är för gammal så ska den ändå motioneras på ett förnuftigt sätt. kanske lite kotrate träningspass men mer lösgörande övningar, och varföär inte långa promenader med dig på marken istället för på ryggen! Jag har tänkte att min häst ska få börja ta det lite lungt när hon kommer upp i 20-års åldern, men det beror ju på vad hon säger! lycka till.

Min er 27ár gammal. Han már bra och er pigg och gillar livet. Du kan fá mánga fina ár med den ponnyn! Lycka till!
kram

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Ridning Hej, jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :) Jag ska köpa min...
2
Svar
32
· Visningar
2 744
Gnägg Ens första häst är väl alltid lite speciell, och en bästa vän man har mycket minnen med. Men vem var just din första häst? Jag som TS...
2
Svar
33
· Visningar
4 129
Hästmänniskan Går just nu i hästköpartankar (några pusselbitar som saknas så bara spekulativt än så länge), och har börjat kolla igenom annonser men...
2
Svar
24
· Visningar
2 520
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar