Åldersnoja!

M

marie ireholt

Har ett arabsto som är 14 i år.Hon har alltid varit pigg och framåt.
I höstas började hon bli väldigt snubblig.Lätt henne stå över vintern.Nu när jag satte igång henne i vår så har hon knappt snubblat alls däremot har hon betätt sig helt konstigt de 2 senaste veckorna.Hon är stressad och nervös när jag rider henne.Springer i skogen som om hon flyr ifrån nåt.Hon är alltid dyngsur av svett efter en ridtur.I söndags anföll hon vårt ridsällskap.Jag har haft henne sen hon va 3 och har aldrig haft dom här problemen med henne innan.Är det nån som vet vad som kan ha hänt?

Sv: Åldersnoja!

Är hon frisk? Tänkte främst på snubblingarna, som ju kan indikera att hon har problem med hältor? Har någon veterinär kollat henne på sistone?

Nej,jag har inte haft någon veterinär ute nu som har kollat henne.Hon har alltid varit lite små snubblig.En veterinär kollade igenom henne för några år sedan och tog även prover på henne utan att hitta något.Hon har aldrig haltat.

DEt låter som det är nått fel på henne. Nått som inte är lätt att hitta. Försök att ta ut en som ger henne massage så kanske ni hittar nått för är hon så nu så spänner hon sig mkt och får då ont.
speciellt i rygg ,nacke.

Din häst behöver med största säkerhet en ordentlig genomgång av en veterinär.
Jag har ett arab sto som hos tidigare ägare blev förändrad stressad och agressiv veterinärer undersökte det mesta och hittade inget fel på henne, det avskrevs som att hon var sönder riden i psyket och sedan fick hon gå.
När jag kom ikontakt med henne hade hon varit dålig i ett år och hon var väldigt agressiv och frustrerad, Jag köpte henne för att jag ömmade för henne de var så dumma mot henne.:mad:
Min veterinär undersökte henne och fann en stor tumör på ena äggstocken vi bokade tid för operation nere i uppsala och vi åkte, hon var där i ca en vecka då de gjorde en buköppning.
Efter operationen, på samma dag, så var det en helt annan häst vårdarna nere i uppsala sa att hon var så snäll och trevlig och det har hon fortsatt vara efter. Nu rids och sköts hon av en 14 årig tjej, jag som inte vågade låta någon annan gå nära förut.
Jag menar inte att skrämma dig med att din häst har tumörer men det kan finnas mycket som orsakar förändringar hos hästar i vårt fall var det hormonförändringar pga tumören.
Jag har ett gammalt sto också hon är 21 år, hon är precis som hon var när hon var ung. Enda skilnaden är att jag låter henne ha lite olater för att hon är gammal och vi tar det lugnare nu mest promenader.
Lycka till med din häst.

Ja, otvetydigt behövs en rejäl genomgång av hela hästen av veterinär, gärna i samarbete med kiro/massör. En bekants arab betedde sig likadant och det visade sig att hästen hade kotledsinflammationer runt om kommet av ryggproblem.

Hon har aldrig haft föl.Kan ston som inte fölat få lättare problem med tumörer?Jag vet att hundar kan få det men jag har aldrig hört hur det är med hästar.
Jag hörde nån som sa till mig att snubblar dom mycket kan dom ha nåt fel i hjärnan,typ en nerv som trycker.Hon är skimmel.Dom har ju lättare för och få tumörer.Hur reagerar dom på hjärntumörer?
Har svårt att tro att hon skulle ha ont i ryggen.Hon har aldrig lagt öronen bakåt varken vid sadling eller uppsittning.Jag tränar mycke mjukgörande på henne och hon är alltid positiv till att jobba.

Den hästen jag hade i tanken visade heller aldrig några tecken på att ha ont någonstans...utan blev snubblig och orolig. Det går heller inte att säga exakt några symtom på tumörer etc. Det är väldigt olika och oavsett tycker jag att du ska låta en klinik gå igenom hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
22 365
Senast: Vassi
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025