Åldersgräns?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Marri
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 214
M

Marri

har hört att det är åldersgrän på 15 år för att rida stora hästar på banan...är det absolut förbjudet att rida om man ska fylla 14? hörde av en att dom har ingen koll på hur gammal man e...så det e bara att rida på om man rider på egen risk...stämmer det :confused:

Sv: Åldersgräns?

Är det inte 18 år som gäller? Fast jag har dålig koll på reglerna...

Oavsett så är det ju tränaransvaret som träder in och om olyckan är framme gäller inga försäkringar. Så det är inte DIN risk utan den som står som tränare på hästen. Och en häst som inte står i någons träning får heller inte vistas på banan.

Givetvis har banorna inte kontrollanter som springer runt och kollar åldersgränser, licenser och om hästar på träningslistor men jag tror att du förstår orsaken till att reglerna måste följas ändå?

När jag red monté så var det 15-årsgräns för att både rida på banan och tävla monté på stor häst men då det var ponnytravklubbarna som arrangerade detta och det inte var tillåtet att rida på banan över huvud taget utom i ponnyklubbens regi.

/// ghost

Senast ändrad:

Ja, jag håller med ghost,,, det kan bli mkt dyrt att inte följa reglerna!
Kolla gärna igen hur det ligger till med ålder och tränarens/din/hästens försäkring.

jag har förmig att det är 15 för att rida och 16 för att köra. :smirk: :o

Kolla med stallbacks chewfen på din bana om vad som gäller.
För om olyckan är framme så täcker inte försälringarna.

Här på Jägersro är det i varje fall 15 för både rida och köra. Under 15 gäller inte försäkringen.

Sen behöver ju hästen inte vara proffs-tränad, det kan ju vara en amatör som åker in med den. Är det samma regler då?

Med tränare menar jag A- eller B-tränare och givetvis är det samma regler, häst ska vara i träning hos någon med licens för att vistas på banan. :)

/// ghost

Senast ändrad:

Jo det är klart, kom jag också på efteråt. ;)

Men om en amatörtränare har försäkrat grejor, häst, människa (under 15) och hela paketet och en olycka händer gäller då inte försäkringen på banområdet, och träningsanläggningen? Men om olyckan händer när man kör därifrån 2 meter utanför anläggningen, gäller den då?

Som A och B tränare har du en försäkring inbakad i licensen.Den gäller vart du än är bara kusken /ryttaren har åldern inne.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 563
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 085
Senast: Nota
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 490
Senast: Idaw83
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 518
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka