åldersgräns vid hingsthantering??

H

hopp_freak

Hejsan! Jag måste nu få veta vad det är för åldersgräns vid hingshantering??? Kan någon hjälpa mig snarast???!!! Måste verkligen få veta!
 
Sv: åldersgräns vid hingsthantering??

Jag vet bara att man måste vara 16 år för att leda en ponnyhingst på tävlingsområdet, annars har jag ingen aning..
 
Sv: åldersgräns vid hingsthantering??

men jag menar itne vid tävling.. utan allmänt.. man måste vara 18 vid tjurhantering.. är det detsamma för hingst..??
 
Sv: åldersgräns vid hingsthantering??

År 2003 stod det i TR att man BÖR vara minst 16 år för att hantera en hingst. Vilket borde betyda att man FÅR hantera en hingst även om man är yngre. Men de kan ju ha ändrat i TR efter dess.
 
Sv: åldersgräns vid hingsthantering??

Får man tävla en hingst då om man är under 16?
Jag är bara van vid islandshäst tävlingar och där får vem som helst leda och rida en hingst. Vet många under 16 som tävlar hingstar och så...kanske beror på att de är mindre och ngt lugnare? ;)
 
Sv: åldersgräns vid hingsthantering??

Frida89 skrev:
Vet många under 16 som tävlar hingstar och så...kanske beror på att de är mindre och ngt lugnare? ;)

-Kollar ut genom fönstret på min hormonstinna isisbulldozer- Skulle nog aldrig låta någon under 18 leda honom, han e inte elak men stark och skulle aldrig chansa. 16 låter rimligt dock och om det inte gäller på islandshäst tävlingar så borde det.. iaf när det gäller att leda.
 
Sv: åldersgräns vid hingsthantering??

Det finns väl ingen åldersgräns för det?
Skulle det vara någon slags lag, typ som för körkort?:confused:


Nä, det luktar myt a´la nosknäckarhackamore eller lädergrimma-i-transport-för-försökringspengar...
 
Sv: åldersgräns vid hingsthantering??

Nej det är sant, det finns en lag, men jag vet inte exakt hur den är. Men jag har för mig att man endast får leda hingst på tävlingsområde om man är över 16, som sagt tidigare...
 
Sv: åldersgräns vid hingsthantering??

hopp_freak skrev:
men jag menar itne vid tävling.. utan allmänt.. man måste vara 18 vid tjurhantering.. är det detsamma för hingst..??

Det har jag aldrig hört. Jag hade hingstar långt före jag blev 18 år. Vid tävling däremot finns det ju åldersgräns.
 
Sv: åldersgräns vid hingsthantering??

hopp_freak skrev:
men jag menar itne vid tävling.. utan allmänt.. man måste vara 18 vid tjurhantering.. är det detsamma för hingst..??

Regeln om tjurhantering finns i Arbetarskyddstyrelsens regler för minderåriga och gäller alltså vid ANSTÄLLNING. .

"7 Arbete med djur:
a) Hantering av tjur.
b) Indrivning, bedövning, länkning och stickning vid alla typer av slakt.
c) Arbete med försöksdjur som avses i föreskrifter från arbetarskyddsstyrelsen eller Arbetsmiljöverket om arbete med försöksdjur.
d) Arbete med andra djur som kan antas vara farliga. (AFS 2000:31)"

http://www.av.se/dokument/afs/afs1996_01.pdf
 
Sv: åldersgräns vid hingsthantering??

Men är det inte som Lena B säger angående tjurar? Att det gäller vid anställning, då det finns en ansvarig arbetsgivare och arbetmiljöregler att följa?

Det är i så fall en helt annan sak än att ha och hantera hingstar som minderårig privatperson!
 
Sv: åldersgräns vid hingsthantering??

Det borde finas en åldersgräns tycker jag, hingstar kan bli farliga djur. Läste i en Ridsport om en man som hade hanterat en ny unghingst på morgonen, senare på dagen skulle han sköta om den äldre erfarna avelshingsten. Den äldre hingsten kände genast att mannen lukta annan hingst och gick till attack mot mannen, som blev svårt biten och inte långt ifrån ihjälsparkad.

Sedan den händelsen tvättar han sig och byter kläder mellan varje hingst.

Kan inte låta bli att bli imponerad av små ridtjejer/killar som far runt i skogarna och rider ponnyhingstar. Själv föredrar jag en lugn valack.

Mvh Linda
 
Sv: åldersgräns vid hingsthantering??

Hingstar behöver inte bli farligare än en valack eller sto, det beror nog mest på hur de hanteras. Självklart kan det hända saker och man ska vara försiktig med all hantering.
Hur vet de att det var lukten som gjorde att hingsten gick till attack? Jag hade som mest 13 st hingstar som jag tränade och skötte om, det har aldrig hänt något. Och det var olika raser och åldrar, hade även avelshingstar. Blir nyfiken bara...
 
Sv: åldersgräns vid hingsthantering??

*KL*

Ålder spelar väl ingen roll i hur van/kunnig man är på att hantera hästar? Kan ju säga att jag hellre låter min sjuåriga son hantera min hingst än "citykompisen" som är över 30 och aldrig har sett en häst.
I TR står det att person som leder hingst BÖR vara 16 år, det finns alltså ingen LAG på att det ska vara så.
Jag personligen fick min första hingst när jag var 13år (stor häst) och det har ALDRIG varit något snack om vem som skulle leda/hantera honom på tävlingsplatsen.
 
Sv: åldersgräns vid hingsthantering??

De är bäl ingen gräns, förum tävlingar och de? :/
Jag har sj ett 7 årigt varmblods hingst, och är 14 år.
Men han ska kastreras.
 
Sv: åldersgräns vid hingsthantering??

hehe såg att det blev massa prat om hingsthantering här nu istället.. =) hehe Det var inte rolig berättelse du hade där.. :( Men jag vet precis vad du menar, själv arbetar jag med 5hingstar och dom känner lukten med en gång om det är en annan hingst. Helt otroligt egentligen.. Dock har jag aldrig blivit skadad då jag är väääldigt sträng i uppfostran med dessa. hanterar en 18-åring som kom till stallet för inte så himla länge sedan och han hade inte respekt över huvudtaget för någon, men hos oss fick han ingen chans att ens vara elak för vi var där före honom. å hantering när det gäller hingstar är mycket viktig då dom är ledare instinktivt och får dom inte rätt respekt kan det går riktigt illa..

Själv tycker jag att det borde vara en lag på en viss ålder vid all sorts hantering med hingstar precis som med tjurar. I stallet där jag befinner mig är det flera yngre tjejer som hanterar hingstarna som finns där, och jag själv är väldigt orolig för att det kommer hända nått en vacker dag trots att Karaff är en gammal trogen hingst och aldrig gör nått, men så fort han känner hingstlukt blir han helt annorlunda. Vad ska flickorna göra som blir mindre än hälften utav honom när han ställer sig på bakbenen???

leds hingstar utav vem som helst på islandshästtävlingar?? :S låter ju inte riktigt klokt..

men för att avsluta detta.. hehe.. =) Hingstar kan vara precis lika snälla som en valack eller ett sto men ett sto eller en valack kan också vara farligare än en hingst. hur som helst borde det sättas en gräns på hantering utav hingst, många gånger som jag läst att någon blivit attackerad utav hingstar eller inte kunnat hantera en hingst. jag fick själv en lårkaka när jag gick förbi en hingst med en annan. Dom är smidiga i benen när det gäller,dom små jävlarna.. :P
 
Sv: åldersgräns vid hingsthantering??

Själv tycker jag att det borde vara en lag på en viss ålder vid all sorts hantering med hingstar precis som med tjurar.

Men det finns ju ingen åldersgräns för hantering av tjurar heller...:confused:

Det står ju bara i Arbetarskyddstyrelsens regler för anställda. Har inget att göra med hur "amatörer" handskas sina djur...

Det står även att det gäller för "andra djur som kan antas vara farliga", vilket alltså borde kunna innefatta även förvirrade kossor, griniga ridskolehästar eller rädda hundar.;)
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag skulle verkligen få till något pass styrketräning varje vecka, men vet inte hur jag sak få till det. Jag har fått ont i ryggen och...
2
Svar
36
· Visningar
1 614
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
473
Senast: Anonym456
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp