Åldergräns på att vara medryttare?

L

LovisaBrag

Hejhej! Är en tjej på fjorton år som har ett stort intresse för hästar, har dock ingen egen häst men red för omkring 2 år sedan och känner nu igen hur suget att ta hand om en häst börjar komma tillbaka. Min fråga är hur gammal måste man vara för att vara medryttare? Har ännu inte riktigt förstått vad en medryttare gör och skulle gärna vilja att någon förklarade för mig! Men svara gärna på min fråga: Hur gammal måste man vara och vad menas med medryttare? Tacksam för svar. :)
 
Sv: Åldergräns på att vara medryttare?

En medryttare brukar rida och sköta hästen en eller ett par dagar i veckan, t ex för att ägaren ska få lite hästledigt. Det är olika vad man gör, vissa medryttare är bara ute och skrittar i skogen, andra kanske till och med är ute och tävlar med hästen. Ibland kostar det lite pengar och ibland är det gratis. Åldersgräns liksom allt annat beror på vad ägaren önskar.
 
Sv: Åldergräns på att vara medryttare?

Jag var 13 när jag blev medryttare åt en häst jag senare blev fodervärd åt, så det beror nog bara på vad ägaren tycker! När jag själv hade häst hade jag just 13 år som miniålder när jag funderade på att skaffa medryttare till min pålle, just för att jag vet att jag klarade av det då - men alla är ju olika! Lycka till med allt! :D
 
Sv: Åldergräns på att vara medryttare?

Finns väl ingen speciell åldersgräns men man ska vara så pass mogen så man kan ta ett eget ansvar och ha kunskapen att sköta en häst på bästa sätt!!!!
 
Sv: Åldergräns på att vara medryttare?

Ett tag hade jag en yngre tjej som hjälpte mig med mina hästar. För mig var det viktigt att hennes föräldrar var ok med att hon vistades i stallet och även red ibland. Det viktiga är att personen är ansvarsfull och trygg tycker jag. Ålder är av mindre betydelse. Jag skötte om och red själv andras hästar när jag var i din ålder.
 
Sv: Åldergräns på att vara medryttare?

Hej!

Hur mycket man ska kunna och hur gammal man ska vara för att bli medryttare beror på många saker. Medryttaren förväntas oftast kunna ta hand om hästen själv på sina dagar - fixa stallet, rida, kolla att hästen är frisk.

Om t ex en hästägare har två hästar varav en är väldigt snäll, och vill ha någon som rider med på den snälla hästen på uteritter medan ägaren rider den andra hästen så kanske man inte behöver kunna så mycket eller var så gammal. Då är ju ägaren med och kan tala om hur man ska göra och styra upp arbetet i stallet.

Men om en hästägare behöver en medryttare som kan rida hästen dagar när man behöver vara hästledig kanske det behövs någon äldre och mer rutinerad. Vissa hästägare vill att man kan betala en del av kostnaden för hästen. Vissa hästägare behöver någon som kan ta stallpass, och då har många stall 18-årsgräns för att ta stallpass.

Det kan alltså variera ganska mycket.

Om jag skulle ta en fjortonåring som medryttare så skulle jag antingen vilja att medryttaren hade en ridkunnig förälder som följde med i stallet den första tiden, eller så skulle jag vilja att medryttaren hade visat var han/hon går för genom att vara skötare på hästen, och så småningom få mer och mer ansvar. Det sistnämnda skulle dock kräva att jag skulle få ägna ganska mycket tid åt att lära upp medryttaren, och den tiden tror jag inte att jag har.
 
Sv: Åldergräns på att vara medryttare?

Jag var nog 13 någonting när jag började på min första. Började som skötare men utvecklades sedan till medryttare. Fast i det stallet jag hände var alla som inte ägde hästen skötare. Kunskapsmässigt var jag inte så haj, hade ridigt på ridskola i några år o kunde inte så mkt mer än det. Kul var det iaf. :)
 
Sv: Åldergräns på att vara medryttare?

Du har fått många bra svar.

Själv bröjade jag ta hand om en häst som min egen när jag var 13 och hade vid 14 eller 15 års ålder foderhäst.

När jag skaffat medryttare har det ofta blivit lite äldre - av en slump. Jag vet att man kan kara det redan i tidiga tonåren (utan hästkunnig förälder). Däremot har jag varit mer intresserad av hur personen i fråga sköter mina hästar, lyssnar på de förhållningsorder jag har och viljan att lära sig. För mig har det även varit vitkigt med viss hästkunskap, jag hade varit mycket tveksam till en fjortonåring som inte ridit på ett par år, och som innan dess kanske bara har ett par år på ridskolan, om jag ska vara ärlig. Å andra sidan, om viljan är tillräckligt stor från andra sidan skulle det var helt ok att komma förbi när jag är närvarande, borsta, mocka, hjälpa till med småsysslor för att då och då få rida lite/följa med ut vid uteritt på tex cykel/titta på när jag rider på banan etc. Med tiden skulle det kunna bli mer och mer självständigt - när jag anser att personen i fråga är mogen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 649
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 161
Senast: mars
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 965
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp