Sv: Ålder?

Beror nog helt på hur mycket hästvana man har sen innan och vilken ponny man har såklart. Men en bra början är väl att man når upp till hästen :idea:
Jag kan tänka mig runt 5 år om man har en liten snäll ponny (men under övervakning av vuxen).

Kanske skulle precisera mig lite mer...ler
Menade hur gammal tycker ni att hästen/ponnyn ska va när man börjar tränsa!?

då kanske du borde ha lagt tråden under "grundutbildning" istället. Men gjort är gjort. Inte lätt att veta vart alla trådar ska ligga;)

Hej!

Jag satte ett litet bett i min hästs mun då han var 2,5 år. Men han var väldigt besvärad av sina tänder så jag tog aldrig i bettet utan använde en kapson till honom tills han fyllde 3, ja nästan 3,5 år.

Jag har köpt mig en liten shetlandsponny som snart blir 1 år.
Och själv tycker jag det är lite tidigt att tränsa henne nu, men det kanske det inte är! Hade tänkt mig efter sommaren.

Har för mig att jag började med mitt halvblod när hon var ca 2 år, men kommer inte ihåg!

Peia fick träns på sig när hon var 11 månader gammal. Dock är hon väldigt mogen för sin ålder, både då och nu.
Hon accepterade bettet på en gång. Samma sak med sadel, tömköring och longering. (Och när det gäller longering har jag ingen aning om hur fattade konceptet på en gång, men jag är tacksam :D )

Då kanske det inte är för tidigt!
Hon var så rädd när hon kom hit, kom inte i närheten av henne på två månader nu efter 5 månader så är hon en helt annan häst!
Hon har verkligen tuffat till sig och opponerar sig mot dem stora hästarna! Därför jag vill fortsätta med henne och börja med nåt nytt! Man märker när hon börjar bli uttråkad för då kommer hon på nya sätt att ta sig ut genom hagen! :angel:
Hon är ingen dum häst inte!

Jag tycker nog att du kan prova. Tänk på att inte leda i bettet innan pållen har accepterat bettet. Ta då en grimma över tränset istället :)

Det vet jag...
Hon har verkligen en EGEN vilja!
Så, vill hon inte gå åt ett håll så vill hon inte det! Men hon är ganska dum ändå, räcker man går två steg åt vänster eller höger för att sen gå rakt fram, eller bara gå ett varv runt! :banana:
Men ska ändå vänta ett tag till... tänkte prova det på henne innan hon får gå på bete! Så har hon nåt att fundera på över sommaren!

Har alltid börjat på mina när de varit ett år. När de vant sig (efter ett par gånger) åker alltid bettet på inför promenader(men jag leder inte i det, sätter grimman över)
Sadel brukar åka på på vintern innan de blir två, men det frågade du ju inte efter... ;)
Har funkat kanon på alla

Var ju så länge sen man hade en liten så nu har man blivit så osäker!
Men nu börjar minnena komma tillbaka!
Men sadel åker inte på fören hon är 2 1/2 år.( Min stora häst satt jag ju på vid 2 1/2 års ålder)
Först blir det körning som gäller!
Men tack för alla svar!

Liknande trådar

Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 527
Senast: miumiu
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
285
Senast: Hedinn
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama