• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Uddatyp
  • Startdatum Startdatum
U

Uddatyp

när blir hästen för gammal för o få föl?
har ett 17 årigt sto som ja hade velat ta fö på..helt frisk o så.
men undrar bara om de e för gammalt för första fölet?

Sv: ålder?

Det tycker jag inte att det är. Är hästen igång och att man sedan trappar ned på träningarna så ska det nog inte vara några problem. Det är många som betäcker sina ston för första gången vid den här åldern

Det finns ingen egentlig ålder om vad som är för gammalt. Det varierar från häst till häst.
Gör som så att du veterinärundersöker hästen och ber att få ett utlåtande av veterinären som kan se hästen på plats. Om det är lämpligt eller inte att betäcka henne. Hon bör i vilket fall som helst veterinärundersökas ändå inför en eventuell betäckning, så att hon är frisk och kan bli dräktig.

Mitt sto var 17 första gången hon betäcktes. Tog sig på första försöket. Inga problem under dräktighet/fölning

ett av våra tävlingsston fick sitt första föl som 17 åring och vänatar nu som 19 åring sitt tredje föl!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 798
Senast: fio
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
415
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur