Sv: Ålder

Om det är den skimmelaraben jag tror har jag hört flera gånger att det är svårt att hålla skrittiden...Och visst skulle det vara bra att "sortera" tiderna efter mankhöjden. Men ska man ändra på klasserna helt då kanske? Inte ponny/kallblod/häst utan 0-130/131-150/151< eller nåt sånt? Jag gillar ju till exempel inte att tävla mot stora kallblod med shettis eftersom dom är helt olika, men häststorlekarna kan ju såklart också skilja mycket! Kanske att lätta på tiderna så även den "nedre delen" av klassdeltagarna ska ha möjlighet att klara tiden...Vet även att C-ponny (tror jag) har svårt med skrittiden, för visst slår man ihop C-D-K? Ja det finns mycket att spekulera i...

Jo, det är nog den du tänker på.. Jag vet faktiskt inte om man slåt ihop c d & kallblod. Jag tycker man borde göra stora ändringar med tiderna, lätt klass borde ju inte vara så svårt att klara tycker man. Det känns som att det är så "hård" draget på tiderna, eller så är det banbyggarna som är snåla?
Visst det går att klara men jag tycker att det är fel om man inte har råd med ett enda snesteg..

Man kanske inte ska ha fler klasser utan man delar upp tiderna efter mankhöjd, men ca 10 cm mellanrum. Det är ju väldigt självklart att storleken har betydelse i farten. Iallafall i steglängden..

Men man kan ju fortsätta "drömma" för ändrignar lär det inte bli.

Jag tycker inte tiderna är speciellt snåla.Har mera problem åt andra hållet på travsträckorna. Tror inte det är unikt för mig, stod i målet på en lättklasstävling för ett tag sen och då skrittade nästan alla i mål, så ont om tid kan de knappast haft.
Sen tror jag inte heller att storleken på hästen är så avgörande. Tänk t.ex. en smäcker kallblodstravare på 155cm och en tyngre bruksnordsvensk på 165 cm. vem tror ni har svårast att hålla tempona?

Om man ska dela in efter storlek så måste man nästan ta hänsyn till ras osv också, det skulle bli hur snurrigt som helst med en massa olika tempon. Det svåraste när man åkte på tävling skulle väl bli att hålla reda på vilket tempo man skulle köra.

Nä, jag vet inte hur det ser ut söder ut, men här uppe i Norr (västerbotten) tycker jag att det är snålt tilltaget. Självklart så klarar kallbloden det oftast gallant. Men skritten klarar många med målfoto. Det är klart att man fortfarande måste se till raserna, men som sagt det kommer inte att bli någon ändring. Det är isåfall år 2030 eller nått.
Jag kan ju bara tala för tävlingarna här i norr som sagt och jag vet inte alls hur det ser ut i Sundsvall och neråt.

Jag tror inte alls det skulle bli krångligt att dela in efter mankhöjd, det görs ju för ponny och efter några tvälingar lär man sig ju "sitt" tempo. Själv har har jag inte så svårt alls med tiderna i lätt klass, har en stor shettis precis på A-ponnygränsen. Dessutom tror jag tiderna är ganska bra tilltagna för A-ponny. Värre är det för dom med små hästar inom en klass. Vi får se hur han tar det medelsvåra tempot...

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
867
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
903
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 346
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve