ålder vid tandraspning

Y

yodi

vid vilcken ålder tycker ni det är lagom för första tandkollen?

Ja tycker man kan kolla tänderna då o då från föl.
Man kan ju passa på när man har veterinären ute för vaccination lr nåt annat.
Lr så kollar man själv =) O då kan man ju kolla när som helst.
En hästs tänder växer 2mm per år så man kan lika gärna börja dirrekt.
:)

Det är nog lite olika. Jag har försökt hålla koll själv genom att titta o känna i min årings mun. När vi släppte henne på bete så blev hon rejält vass och vet kom ut o raspade henne.

Så håller man koll själv kan man nog vänta lite längre med första mun kollen. Min tanke om hon nu inte blivit så vass var att be vet kolla henne i munnen under detta år samtidigt som vi ändå kollade upp våra andra hästar.

Det är ju viktigt att man håller koll på dem så det inte hinner gå för långt o unghästen faller ur.

Frågade vet på Srömsholm om detta när jag var där m en annan häst i ett annat ärenden (har en ettåring oxå). Han tyckte att lillhästen skulle kollas innan man vänjer honom vid träns, så jag kommer att låta kolla honom när jag tar hem honom från betet i september. Tänkte börja lite försiktigt att tränsa framåt senhösten, efter kastreringen eller så.

Om babyn faller ur eller verkar ha problem med munnen får man såklart se till att kolla på stört.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 366
Senast: Lobelia
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 431
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18