Ålder vid inridning/träning

Sv: Ålder vid inridning/träning

Hi Wrangler:
Du vill inte---men du är här, så då för vi prata lite:
Är vi överens att ett för tidig start kan har sina risker, om man vet inte vad man hålla på med?
För en erfaren horseman kan man titta på en individ och säger:
Den har 2 åring har vuxit till sig, lite vikt träning kan jag börja med.
En som måsta änlita en träner har erkänt att dom är inte tillräklig hästkunnig att göra jobbet själv, dom lita på ett höger Expertise!
Du o Jag vet att dessa Träners-So Call´d Träners ta på sig ett valdig änsvar, och resultet kan vi se o hör av ibland båda har på Buka o utt i livet.
För mig en god horseman ta den tiden som behöves för att träna sin häst, man bli samanvuxen, (working as a unit).
En träner kan inte skapa den Join Up av Man-o-Häst, bara den som äger hästen kan göra det.
För mig en god träner är den som kan säger till den wanna-be horseman:
Hästen är för ung, kom tillbaka nästa år och jag ska se vad Vi (du-o-jag) kan göra:
Eller att "den har hästen passa inte dig, vi kan se om vi kan hitta en som göra det"
Eller "du, jag tänka du ska skaffa dig en annan interest"
Hur många Träners har en sån inställning?

Tålamod är inte den bäste egenskap bland ungdomer och det är just det som behöves för en ung häst, LOT´S OF IT!
See U Next Week.
Az

Ja detta är vi till 100% överrens om.

Det är ju faan att jag inte kan låta bli att skriva :angel:

P.S. Har!
Hänge inte riktig med:
14 mo. är en 2 åring?
Visst stirra folk blint på åldern för dom se bara kroppsbyggnad!
VI MÅSTA SE PÅ KROPP O MENTALITIT!
Vi har diskuterat skeletet men inte huvudet!
2 year old are baby´s in body and soul:
4 year olds are youngsters, a little tougher in the body but young in the head!
Jag har sett för många häster som har stängt av sig för att dom är bruten mentalt.
Az

Jo jag menar att ibland diskuterar folk inte samma sak...
En häst som är född i december räknas som tvååring i januari det år den fyller två. Dvs då den är 14 månader.
Det är då nästan ett års skillnad på den och en som är född i januari samma år, men ändå räknas båda som 2-åringar. Därför tycker jag att det är fel att prata om alla 2-åringar, 3-åringar osv som lika.

Jag har också sett mängder av knäckta hästar. De flesta av dem pga att de varit i händerna på "proffs". Jag skulle aldrig försvara detta. Men jag tycker inte att det är fel av någon som inte har erfarenhet av unghästar och inridning att söka hjälp hos en tränare. Det svåra är att hitta rätt typ av tränare. Tyvärr lyssnar för många på stora ord av killar och tjejer i för stora boots och drömmer sig bort i fina annonser. Dessutom har många för bråttom och VILL inte anlita en tränare som vill ge en inridning tid.

Jag vill just få fram att det är skillnad på ridning och ridning, på träning och träning, på häst och häst, på ryttare och ryttare, på tränare och tränare.....

*KL*

Jag tänker inte ge mig in i den här diskussionen igen men jag förstår inte varför fokus inte ligger mer på HUR man tränar sin häst, och HUR LÄNGE man låter en inridning till exempel ta.
Är det verkligen bättre att rida in en 4 åring på en månad till exempel än att börja sitta på en 2-åring och låta inridnignsfasen sträcka sig över 2 år? (en 2-åring kan vara allt ifrån 14 månader till 24 månader för övrigt, samma gäller alla åldrar på häst)

Alla stirrar sig blinda på exakt vilken ålder man ska eller inte ska börja rida hästen. Varför inte titta på vem som har hållbara och gamla tävlingshästar. Jag garanterar att där finns hästar som är inridna som både 2, 3, 4, 5 osv -åringar. Alla hästar är olika. Alla tränings/inridningssätt är olika.

:bow: :bow: :bow:

Jag kan ju bara säga vad jag ska göra med min nu 2-åriga kille. Jag kommer börja med att gå i skog och mark, klättra, långpromenader osv (jag går bredvid är det bäst att tillägga)

Kommer senare i höst börja med markträningen i ridhus, introducera sadel och börja "inridningen" i vinter, alltså strax innan sommaren han blir 3 år.

Jag tror på ett mellanting, inte för tidigt men inte för sent, bägge är lika illa i mina ögon.

Själv ska jag träna och senare tävla i ko klasser och roping, kanske en start i barrel race :angel: och vill ha en hållbar häst. Men jag tror som sagt på ett mellanting då för sent inte heller är bra. Men alla är vi saliga i vår egen tro ;)

Islandshästar som jag också sysslar med rids in våren/sommaren de är 4-4,5 år, ställs av under vintern och utbildas våren/sommaren när de är 5 år. Nu ska eg inte jag sitta och spekulera och det är ren gissning från mig men Islandshästen är också den ras som utvecklar/har mest spatt och kanske beror det på att de belastas för sent?

Om man sen ser på deras utbildning i gångarter så är det ganska påfrestande att tränas under 1 år för att sedan tävlas i 4 och 5-gång sommaren därpå som 6-åring i och ibland/ofta redan första inridningsåret när de är 5 :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

får jag fråga en sak???
Är det nån här som påstår att min häst är knäckt mentalt eller i kroppen???
Jag har röntgen bilder som bevisar att min häst är lika klar och ren i alla skelettdelar i alla fall i benen som en normal treåring, alltså fast färdigväxt eftersom han är fjorton år i år... Han har aldrig i hela sitt liv haft ont i ryggen och han är större och starkare nu än vad han nånsin har varit, enda anledningen till att han inte tävlat förut i år är att han har haft tarmproblem...

/Emmi

Var det till mig? För jag har inte lagt någon åsikt om din häst vad jag vet utan bara skrev hur jag ska göra :confused:

Var och en gör som man vill och inget jag lägger mig i. Alla hästar är individer och därmed också olika i både kropp och knopp, sedan väljer jag att inte rida in för tidigt eller sent och jag har min tro som kanske inte är den bästa.

Om det var riktat till mig så kanske jag ska förtydliga - Vad jag skrev om Isl.h så menar jag att de kanske börjar försent 4-4,5 år och stressar fram dem. Börjar sedan utb. vid 5 och snabbt som 17 ut och tävla i en kropp som inte är stärkt på så kort tids träning.

Senast ändrad av en moderator:

Detta jag kommer att säga nu är väldigt känsligt. Det är så att duktiga ryttare har hållbarare hästar än dåliga ryttare. Nu vet jag att Emilie är en duktig ryttare så jag tror att mycket av hållbarheten ligger där. Det är en hårfin skillnad mellan en uppbyggande träning och en nerbrytande. Skillnaden är kunskap, omdöme och talang.

hej.
Nej det var inte till dig, det var bara en allmän fråga :) jag är nyfiken :)

Jag håller med dig, det är ju också en fråga om att vara extremt lyhörd för sin häst och inte pressa den överhuvudtaget, ta allt i hästens egen takt och jag säger inte att jag kommer att rida in min nästa häst så tidigt som jag gjort med junior, faktum är förmodligen inte... Man måste vara öppen och självkritisk och verkligen SE sin häst innan man börjar jobba den, oavsett vad det är för ras, kön, ålder och liknande.
Junior har det ju fungerat för, men som sagt, det finns ingenting som säger att nästa häst kommer att vara så färdig att man en lägger en sadel på den förrän den fyllt två eller tre eller fyra eller liknande :)

Jag tackar även för komplimangen :) Det värmde otroligt :)

/Emmi

jobbar hästar det gör jag får dag ett (alla utom en är egen uppfödning) sadel och tömkörning blir när dom är två år normalt men tyngd på ryggen det är tidigast då hästen är tre och sen jobbar jag hästarna framåt i deras egen takt.

De hästar jag inte har fött upp själv brukar bli lite senare inridna, dom ofta har luckor jag vill fylla först.

Allmänt inlägg ;)

Det kan lika gärna vara så att dom som rider in hästarna vid 2 års ålder tar längre tid på sig och på så vis får hållbarare hästar. Man tar det lugnare och lägger in fler och längre viloperioder. Medans dom som rider in hästarna som 3,5-4 åringar startar hårdare, alltså rider in och sedan utbildar och börjar tävla i ett svep!
Bara en tanke... säger inte att det alltid är så!;)

Jag tycker att det viktigaste är att se till inividen! Dessutom handlar det inte bara om kroppen, endel hästar är inte klara i huvudet förrän vid 3-4 år medans endel mår bra av att bli inridna som 2-åringar för att sedan vila och några månader och börja igen när dom är 2,5 eller 3.

Viloperioderna och matchningen av utbildning är viktigare än åldern där man börjar sitta/rida in dom!!! :)

Wrangler:
Du är har för att häster ligga dig varm om hjärtet.

Ja är med det har om åldern vid års skiftet, (vet inte värför det har blivet så, travhäster som avlas året om?)
Jag räknar på våren som normal beräkning, tidig o sent.

I don´t think you & I are too far apart in looking at the horse, it´s the looking at the wanna-bees we differ, I seen plenty of them on both sides of the ocean and not many who have got the sense of a piss ant when it comes to horses.
I feel by waiting of at least 3-4 full years the horse has at least a fighting chance if in the hand of an incompitent person.

Would have been interesting too have had you down in Arizona working the baby´s and 3 year olds.

Sorry you cain´t make it to Harvest.
Az

Håller helt med Kenneth! (även det personliga om Emelie)

Jag har en fjord-vallak som är 2 år och 3 månader, och honom sitter jag in, ca 10-15 min åt gången ca en gång per vecka (hittills knappt tio gånger). Har också bett honom att trava några steg vilket han gärna gjort.
Resten av dagarna tömkör jag (för inkörning) honom eller har med honom som handhäst ut i terrängen.
Jag tycker att han verkar tåla den belastningen utan att bli bekymrad eller trött, varken i kropp eller knopp.
Jag har också ett varmblodssto, och hon var 4 år innan jag ens satt på henne första gången eftersom hon är liten och späd (som 12-åring ca 145 cm i mankhöjd).
Så: det är individuellt vad man kan göra med hästarna, och vad man än gör så ska man vara beredd att bromsa och backa tillbaka!!!

Håller helt med Kenneth! (även det personliga om Emelie)

Jag har en fjord-vallak som är 2 år och 3 månader, och honom sitter jag in, ca 10-15 min åt gången ca en gång per vecka (hittills knappt tio gånger). Har också bett honom att trava några steg vilket han gärna gjort.
Resten av dagarna tömkör jag (för inkörning) honom eller har med honom som handhäst ut i terrängen.
Jag tycker att han verkar tåla den belastningen utan att bli bekymrad eller trött, varken i kropp eller knopp.
Jag har också ett varmblodssto, och hon var 4 år innan jag ens satt på henne första gången eftersom hon är liten och späd (som 12-åring ca 145 cm i mankhöjd).
Så: det är individuellt vad man kan göra med hästarna, och vad man än gör så ska man vara beredd att bromsa och backa tillbaka!!!

:bow::bow::bow::bow:

Tack :)

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 974
Senast: a1agnlju
·
Träning Tänkte höra hur ni lägger upp ridningen och vila när det gäller era treåringar. Jag satt upp på min innan årsskiftet och lät honom...
Svar
7
· Visningar
1 516
Senast: MaRomer
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka