Ålder vid inridning/träning

Sv: Ålder vid inridning/träning

vi har nog lite olika definition på hästarnas ålder, så då blir det fel när man pratar... när jag säger att de rids in som tvååringar menar jag att man börjar innan hästen har fyllt tre. Har hästen inte fyllt tre är den för mig en tvååring.

Kan mycket väl hända att jag har fått fel uppfattning om hur tidigt man börjar med t.ex. halvbloden... det är många år sedan jag hade kontakt med den världen och ser bara vad jag läser här på buke, på bloggar, i annonser osv. Givetvis är det också skillnad på ridning och ridning. Jag tycker personligen att inridningen startar när man lägger på en sadel och sitter upp medan andra tycker den startar först när man börjar träna hästen.

Jag är nog av åsikten att inrdiningen startar när man börjar ställa krav på hästen, allt annat ser jag som förberedande.
Tycker att det är helt ok att sitta upp på hästen vid två års ålder, anser att de ska börja tränas från födseln, dock inga stora krav innan de är mentalt och fysiskt klara och detta är ju väldigt individiuellt. Dock tror jag inte många hästar är färdiga före tre års ålder.

Min ambition är ju att få fram hållbara och friska hästar, i såväl kropp som knopp. Att skynda långsamt är vad jag tror på, att forcera inlärningen ger bara bakslag, vis av egen erfarenhet...:o

Givetvis menade jag med att man sitter ju inte nidrider en 2åring!! Utan sitter och vänjer dom vid tyngd, tryck, skänklar i ca 10-20min, mer än så behövs inte heller, det är precis så som sagt innan i tråden att tillväxtzonerna måste få växa i sin takt för att man ska få en hållbar och sund häst.
Men gissa om jag blev nyfiken på vilken tränare det var som ville sälja en "helt färdig" tvååring! Har faktiskt inte hört det innan, kanske jag missuppfattade det, el gick tränaren ut med det i anonns att den var helt klar.:eek:

Ja jag har för mig att annonsen låg här på buke och att den beskrevs som klar för tävlingsbanan, bild dessutom på en väldigt stor man på en liiiten häst:crazy:

tyvärr finns det enstaka tränare som rider in och tävlar mkt tidigt...
min personliga åsikt är att hästens tillväxtzoner inte ska utsättas för, för mycket ridning för tidigt. Jag sitter på mina tvååringar, och skrittar dom ca 15 minuter, det kallar inte jag att RIDA.

Tidigt ridna tvååringar håller inte, om vi ska generalisera, sen finns det förstås tack o lov undantag. Avla gärna på dessa starka hästar, tycker jag.
Har själv köpt en hingst som tävlats på elitnivå och sedan flera år på amatörnivå, innan han nu som 12-åring ska få "pensionera" sig som avelshingst, jag tycker att han har fått göra sitt på tävlingsbanan.

Tyvärr anges argumentet: "Så gör dom i USA", men hästarna kanske växer till sig snabbare i ett medelshavs/afrika klimat.....
Och bara för att de agar sina barn, så behöver vi inte importera det heller hit....(bara för att ta något annat "amerikanskt")

Hoppas att ATL gör en uppföljning med svenska uppfödare av cuttinghästar, och beskriver uppfödarfilosofin i Sverige....

Intresant som du skriva:
Vilket Tillväxtzone är det du prata om? Benen? Bog/Huftled? Ryggen?
Jag har påpeket från ett vetrinär studia från Austraila "Om hästens Skeletet Tillväxt" att en häst rygg är inte färdig förän vid 6 års åldern! Belasta ryggen belasta man hella skeletet!
Av min egen syn som hovslager har jag märkt att Quarter hästernas hover är inte färdigväxt föran vid 4-5 års ålder! det är just hovbenen som skulla vara först färdigväxt av alla ben!
Det är känt sen långt tillbaka att häster uppvuxen på kalk rik jörd är Hård I Ben.
Vi för hålla oss till häster som allman o vissa rasser och inte ett viss individ som ett example.

Att "SÅ GÖRA DOM I USA" är i mina ögen igen ursäkt för non som vill kalla sig en HORSEMAN!
Att Americaner hålla på The Almighty $ Doller för att stödja sina inställning är ett svag ursäkt i mina bedomning:
Men vad har Svenskerna ursäkter?

Wrangler o jag har argumentera detta ämmnet i ett ännet spalt:
En kan hanvisa till vissa vetrinär studia i ett tidskrift ATT DET SKADA INTE;
och den ändra kan hanvisa till studia som säjer imot.

Jag bara säjer från mina snärt 60 år av häster:
2 YEAR OLDS ARE BABY´S
YOU DON´T RIDE BABY´S!

Sunt förnuft säjer man ska inte riskera en dyr investment;

Vad jag vill har svar på är:
När penger är inte ett drivenda kraft, värför har svenskerna så brotom att dom kan inte vänta ett år till?
Az

Senast ändrad av en moderator:

varför pengarna är så drivande

tillväxtzoner, jag talar om alla, de är klara vid olika tidpunkter i hästens liv, allt från 6 veckor (kotled) och uppåt.

"Skelettet anläggs redan i fosterstadiet men då som brosk. Förbeningen börjar vid födseln och fortsätter fram till det att hästen är ca 5 år. I båda ändarna av ett ben finns det tillväxtzoner. Ponnyer växer upp till 8 års ålder, fullblod till ca 4 år och övriga växer till ca 5 år."

Därför är det JÄTTEVIKTIGT att inte RIDA SÖNDER hästarna, för att vi tror att de är "klara" när de är 3-4 år...

Varför svenskarna har bråttom ,ja det vet inte jag, du får fråga dom som har bråttom.... Tror att det kan ha o göra med att man vill visa/tävla dom som tre-åringar.

*KL*

Jag tänker inte ge mig in i den här diskussionen igen men jag förstår inte varför fokus inte ligger mer på HUR man tränar sin häst, och HUR LÄNGE man låter en inridning till exempel ta.
Är det verkligen bättre att rida in en 4 åring på en månad till exempel än att börja sitta på en 2-åring och låta inridnignsfasen sträcka sig över 2 år? (en 2-åring kan vara allt ifrån 14 månader till 24 månader för övrigt, samma gäller alla åldrar på häst)

Alla stirrar sig blinda på exakt vilken ålder man ska eller inte ska börja rida hästen. Varför inte titta på vem som har hållbara och gamla tävlingshästar. Jag garanterar att där finns hästar som är inridna som både 2, 3, 4, 5 osv -åringar. Alla hästar är olika. Alla tränings/inridningssätt är olika.

*KL*

Jag tänker inte ge mig in i den här diskussionen igen men jag förstår inte varför fokus inte ligger mer på HUR man tränar sin häst, och HUR LÄNGE man låter en inridning till exempel ta.
Är det verkligen bättre att rida in en 4 åring på en månad till exempel än att börja sitta på en 2-åring och låta inridnignsfasen sträcka sig över 2 år? (en 2-åring kan vara allt ifrån 14 månader till 24 månader för övrigt, samma gäller alla åldrar på häst)

Alla stirrar sig blinda på exakt vilken ålder man ska eller inte ska börja rida hästen. Varför inte titta på vem som har hållbara och gamla tävlingshästar. Jag garanterar att där finns hästar som är inridna som både 2, 3, 4, 5 osv -åringar. Alla hästar är olika. Alla tränings/inridningssätt är olika.

:bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow:

TACK

Ett väldigt konstigt argument att den som är otålig och rider in hästen vid två skulle ta längre tid på sig än den som väntar med inridningen med ett, två år till.

om man väntar ut hästen då är man troligen inte heller otålig att få hästen inriden snabbt, man väljer att ge hästen tid.

Rider man in hästen tidigt då har man troligen också mer bråttom att få igång hästen snabbt.

När Ametist var, tre fyllda, startade jag med honom och efter det har vi skyndat mycket långsamt, jag vill lägga en bra stabil grund. Han har/hade två halvbröder födda samma år och tidigt inridna, den ena är långtidshalt och den andra finns inte längre :( också benen.

Min han har hålls sig frisk ock kry hela tiden, detta kanske är extremt men tillräckligt för att övertyg mig om att jag gjort rätt som ridit in sent och långsamt.

Pengar, tävlingar och otålighet är långt ifrån de enda anledningarna till att någon kan välja att sitta på sin häst tidigt.
Bara för att vissa vill tävla och startar sina 2-åringa alldeles för hårt inför futurityn och liknande behöver man inte döma alla och din erfarenhet kanske skiljer sig enormt från en annans vad gäller inridningar och skador.

Allt är inte svart eller vitt.

Jag väljer att inte skriva en hel novell om detta igen utan hänvisar till denna tråden.

Sitta har på bibien med kort tid.
Google The Horses skeleton in development, from Austraila.
Det var flera år sen jag såg ett Dr. Avhändling om det, komma inte ihågg vad han hetta.
Very interesting.
Az

Hi Wrangler:
Du vill inte---men du är här, så då för vi prata lite:
Är vi överens att ett för tidig start kan har sina risker, om man vet inte vad man hålla på med?
För en erfaren horseman kan man titta på en individ och säger:
Den har 2 åring har vuxit till sig, lite vikt träning kan jag börja med.
En som måsta änlita en träner har erkänt att dom är inte tillräklig hästkunnig att göra jobbet själv, dom lita på ett höger Expertise!
Du o Jag vet att dessa Träners-So Call´d Träners ta på sig ett valdig änsvar, och resultet kan vi se o hör av ibland båda har på Buka o utt i livet.
För mig en god horseman ta den tiden som behöves för att träna sin häst, man bli samanvuxen, (working as a unit).
En träner kan inte skapa den Join Up av Man-o-Häst, bara den som äger hästen kan göra det.
För mig en god träner är den som kan säger till den wanna-be horseman:
Hästen är för ung, kom tillbaka nästa år och jag ska se vad Vi (du-o-jag) kan göra:
Eller att "den har hästen passa inte dig, vi kan se om vi kan hitta en som göra det"
Eller "du, jag tänka du ska skaffa dig en annan interest"
Hur många Träners har en sån inställning?

Tålamod är inte den bäste egenskap bland ungdomer och det är just det som behöves för en ung häst, LOT´S OF IT!
See U Next Week.
Az

Just det jag vill komma främ till :bow:

Jag läs´d i Kingkowstöm "Ett Häst Minnet"
"För att en häst ska hålla länge ska man skrita den första året"
Handvissning till ett Distance Häst vid 4-5 år och att man sätt inte upp föran vid 3-4 års ålder.
Az

*KL*

P.S. Har!
Hänge inte riktig med:
14 mo. är en 2 åring?
Visst stirra folk blint på åldern för dom se bara kroppsbyggnad!
VI MÅSTA SE PÅ KROPP O MENTALITIT!
Vi har diskuterat skeletet men inte huvudet!
2 year old are baby´s in body and soul:
4 year olds are youngsters, a little tougher in the body but young in the head!
Jag har sett för många häster som har stängt av sig för att dom är bruten mentalt.
Az

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 974
Senast: a1agnlju
·
Träning Tänkte höra hur ni lägger upp ridningen och vila när det gäller era treåringar. Jag satt upp på min innan årsskiftet och lät honom...
Svar
7
· Visningar
1 516
Senast: MaRomer
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka