Ålder vid inridning/träning

Daff

Trådstartare
Jag läste nu på morgonen ett reportage i tidningen ATL som handlade om unga cutting hästar. I artikel sades att tävligshästarna i USA ofta rids in som tvååringar, och sedan också tränas 5-6 gånger i veckan, för att vara förberedda till en stor tävlig som treåringar.
De bästa tävligshästnarna var små och nätta och därför var aveln riktad mot att ta fram sådana hästar, vilket har gjort att många hästar idag är alldeles för små och tunna, samtidigt som ryttarna har blivit tyngre vilket skulle leda till att hästarna lätt går sönder.Det talades även om att det var mycket inavel bland dessa hästar också, alltså en liten avelsbas.
I artikeln pratade dom med en man som använde sin tvååring till arbete långa dagar, flera gånger i veckan. En sadelmakare uttalade sig om att hon upplevde att hästarna hade fått ett högre kors och lägre manke, och därmed skulle ha svårt att sätta under sig med bakbenen.

Detta skulle då alltså gälla de hästar som avlas för att tävla i cutting, och anledningen till att det blivit så här är de stora prissummor som finns.

Ser det ut så här i Sverige också, är det accepterat att hästar rids in och tränas som tvååringar? Vad tycker ni om det?

Sv: Ålder vid inridning/träning

Sök lite på 2-åringar o inridning här på western istället och läs tidigare trådar i ämnet.

Hästar är billiga i USA. Man kan alltid köpa sig en ny när man ridit sönder den gamla.

För min del låter jag hästen vara ung och fri så långt det är möjligt. Börjar jobba vid handen ett par ggr i veckan när dom är 2 år, följer med som handhäst. Vänjer vid sadel och sitter upp när dom är ca 2,5 år men rider inte. Sen är det vila tills dom är 3 år och då börjar jag rida lite efter en vår med mycket jobb vid handen.

Ställde frågan om just ålder till ett par tränare för ett tag sen. Den ena gjorde ingenting med dom förrän dom var 2 år fyllda den andra beklagade till och med att man får tävla med treåringar.

Titta bara på travsidan... här i sverige alltså, så ser man. De körs in som 1-åringar och går premielöp som tvååringar, treåringslopp sedan och som 4-5 åringar är de pensionerade eller skadade....som oftast. Allt för att tjäna fina slantar..

Jag red på junior när han var ett och ett halvt år gammal, men inte så mycket, kanske 100 meter barbacka om dagen högst... i grimma och grimskaft... Sen vintern innan han fyllde två hade jag sadel på honom första gången, efter det red jag ca. 3 gånger i veckan i ca. 10-15 min per gång.
Han är nu 14 år gammal och fortfarande helt hel i ben och kropp, ända anledningen till att han inte tävlat ännu i år är att han fick en akut tarminflammation i vintras och nästan dog vid ett flertal tillfällen pga av det. Men nu är han igång igen och känns pigg och frisk och jag satsar på att åka till Harvest, WRAS SM och kanske nån annan tävling vi får se hur det går, han är fortfarande fruktansvärt känslig i tarmen och magen så minsta stress så blir han sjuk.

/Emmi

Det är ju inget som är unikt för varken western eller travet eller nåt alls egentligen... de flesta halvblod rids in som tvååringar för att vara i form till treårstestet.. Är hästen klar för det ser jag väl egentligen ingen anledning att man inte kan "provsitta" på hästen sommaren när den fyllt två, men att rida och träna en så ung häst skulle jag aldrig göra.

Jag har en 07:a ridponny och en 06:a paint... 06:an gör jag första uppsittningen på i morrn om vädret håller... :)

Som Wrangler har påpeket har vi haft en hel del diskussion on TIDIG INRIDNING.
Travhäster går inte att jämnföra med ridhäster, Apples & Oranges.
En sporthäst bäste år är 10-12 år och kan hålla sig upp till 16år. (Witikers gamle häst var upp i 20 på international tävling innon han slutat!)
Man hitta igen quarterhäster som tävla i dom åren och väldig få halvblod som är aktiv på hoppbana nu förtiden.
Az

de flesta halvblod rids in som tvååringar för att vara i form till treårstestet..
Nej, nej! De flesta halvblod rids inte in som 2 åringar. Inte de som ska gå 3 årstest heller.

Halvbloden rids ofta in när dom ska fylla tre år. Har inte höst någon som rider in halvblod som tvååringar.

Sen skulle jag aldrig någonsin sitta på en häst som är 1 1/2 år! Dom är inte klara i kroppen för det, enligt min åsikt.

Vi sitter in hästarna när dom är 2 1/2 år. Bara sitter på och skrittar lite. Och det kanske rör sig om ca 10 ggr. Inte tal om någon ridning då. Sedan vilar dom hela vintern för att sättas igång och ridas in när dom fyller 3 år på våren. På så sätt så är dom mycket hanterade på backen, suttna på och sadelvana innan 3 års ålder då det är dax att börja ridas in på riktigt. :)

Som Wrangler har påpeket har vi haft en hel del diskussion on TIDIG INRIDNING.
Travhäster går inte att jämnföra med ridhäster, Apples & Oranges.
En sporthäst bäste år är 10-12 år och kan hålla sig upp till 16år. (Witikers gamle häst var upp i 20 på international tävling innon han slutat!)
Man hitta igen quarterhäster som tävla i dom åren och väldig få halvblod som är aktiv på hoppbana nu förtiden.
Az

Hej.
Det är inte ovanligt med Dressyr hästar som tävlar när de är 19 (särskillt valacker) och Whitiker vann Hickstead Derby (Världens svåraste Derby i hoppning förresten) på en häst som var 23 år gammal.
Jag planerar att fortsätta tävla Junior så länge han tycker det är roligt. Meesa Hesa (juniors pappa) reds regelbundet till han var 22 år gammal.
Och han vann ett stort futurity i Reining som tvååring.

Emmi

Dressyrhästar brukar ju vara som bäst vid 15 års ålder =) Och dom tävlas ju ofta i hög ålder.

Senast ändrad:

Alla hästar är ju olika, så även vi människor...., en del är redo att börja ridas in vid 2år, andra inte, mig veteligen så är det ingen i sverige som "snabb jobbar" fram en 2åring, el "rider" den på hårda pass dagligen, sen har väl alla sina olika metoder, som i en betraktares otränade öga kan upplevas olika hårt.
Det är ju inte heller ovanligt att skritta in 2åringar, bla min egen, för att bara lära dom basic grunderna, gå undan för tryck, osv, 2-3mån, låta dom växa sig starka, mogna i huvudet, för att plocka fram det vid 3års åldern.
Tycker inte du ska fästa dig vid en tidningsartikel, usa är stort......., och sverige är litet, det hörs nog om nåt sånt skulle börja hända här.

Hi Isi:
Minns Gbg Show för några år sen Gretzi hade gört ett TV inslagg där hon demo hoppning på en 3 åring! hmmm, hästen måsta då har varit inriden under sitt 2nd år.
Vet inte hur vanlig det är bland 1/2 blod folk.
Med dom storliker på dagens halvblod jag undra om man kan hålla sig till det gamle praktis att man sitta inte upp föran hästen är sitt 3rd år?
Az

Dressage/Hoppnig---apples-oranges.
Mer påfrestning på hopphäster än dressage.
Har inte hängt med hoppning på ett tag utanför World Klass på TV.
Hur många 16 åring och uppåt finns det på våra SM tävlingar?
Az

Alla hästar är ju olika, så även vi människor...., en del är redo att börja ridas in vid 2år, andra inte, mig veteligen så är det ingen i sverige som "snabb jobbar" fram en 2åring, el "rider" den på hårda pass dagligen, sen har väl alla sina olika metoder, som i en betraktares otränade öga kan upplevas olika hårt.
Det är ju inte heller ovanligt att skritta in 2åringar, bla min egen, för att bara lära dom basic grunderna, gå undan för tryck, osv, 2-3mån, låta dom växa sig starka, mogna i huvudet, för att plocka fram det vid 3års åldern.
Tycker inte du ska fästa dig vid en tidningsartikel, usa är stort......., och sverige är litet, det hörs nog om nåt sånt skulle börja hända här.

Jo det finns tränare som har hästar i princip klara när dom är 2½ år. Har varit erbjuden att köpa en häst som visades fram. Flera som provred den stackars hästen.

Ja var väl nån etablerad tränare som hade en inriden och KLAR tvååring i fjol? Vet att det diskuterades här på buke...

tyvärr finns det enstaka tränare som rider in och tävlar mkt tidigt...
min personliga åsikt är att hästens tillväxtzoner inte ska utsättas för, för mycket ridning för tidigt. Jag sitter på mina tvååringar, och skrittar dom ca 15 minuter, det kallar inte jag att RIDA.

Tidigt ridna tvååringar håller inte, om vi ska generalisera, sen finns det förstås tack o lov undantag. Avla gärna på dessa starka hästar, tycker jag.
Har själv köpt en hingst som tävlats på elitnivå och sedan flera år på amatörnivå, innan han nu som 12-åring ska få "pensionera" sig som avelshingst, jag tycker att han har fått göra sitt på tävlingsbanan.

Tyvärr anges argumentet: "Så gör dom i USA", men hästarna kanske växer till sig snabbare i ett medelshavs/afrika klimat.....
Och bara för att de agar sina barn, så behöver vi inte importera det heller hit....(bara för att ta något annat "amerikanskt")

Hoppas att ATL gör en uppföljning med svenska uppfödare av cuttinghästar, och beskriver uppfödarfilosofin i Sverige....

tyvärr finns det enstaka tränare som rider in och tävlar mkt tidigt...
min personliga åsikt är att hästens tillväxtzoner inte ska utsättas för, för mycket ridning för tidigt. Jag sitter på mina tvååringar, och skrittar dom ca 15 minuter, det kallar inte jag att RIDA.

Tidigt ridna tvååringar håller inte, om vi ska generalisera, sen finns det förstås tack o lov undantag. Avla gärna på dessa starka hästar, tycker jag.
Har själv köpt en hingst som tävlats på elitnivå och sedan flera år på amatörnivå, innan han nu som 12-åring ska få "pensionera" sig som avelshingst, jag tycker att han har fått göra sitt på tävlingsbanan.

Tyvärr anges argumentet: "Så gör dom i USA", men hästarna kanske växer till sig snabbare i ett medelshavs/afrika klimat.....
Och bara för att de agar sina barn, så behöver vi inte importera det heller hit....(bara för att ta något annat "amerikanskt")

Hoppas att ATL gör en uppföljning med svenska uppfödare av cuttinghästar, och beskriver uppfödarfilosofin i Sverige....

Sen ska det väll tilläggas, HUR många senior hästar har de i USA???
om man jämför med hur många unghästar det finns...
Dessutom, är det nån mer än jag som har noterat att usa importerade hästar ofta är mycket mindre än svenska hästar? även om de har hel amerikanska föräldrar, se bara på junior, både hans mamma och pappa var 147 cm, och junior med hela 14 helsyskon blev alla över 154 cm... undrar om inte det beror på att vi är mycket försiktigare med våra hästar än vad de är i usa :idea:

håller med
jag tror att det vi "vet" om USA, handlar om hästindustrin (=pengar), jämförbart med travindustrin i sverige. det betyder att det finns baksidor.
sedan tror jag att det i usa precis som i sverige finns privatpersoner som är mycket måna om sina hästar.

skönt att vi är många som håller på med häst för att vi älskar hästen, inte för att vi vill tjäna mycket pengar på dom

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 051
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 974
Senast: a1agnlju
·
Träning Tänkte höra hur ni lägger upp ridningen och vila när det gäller era treåringar. Jag satt upp på min innan årsskiftet och lät honom...
Svar
7
· Visningar
1 516
Senast: MaRomer
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka