ålder på tävlingshäst

vinkelina

Trådstartare
om hästen är pigg och frisk, sätter ni då någon övre åldersgräns när den inte får tävla mera?

min dam fyller ju 21 till våren. vi har mest hållit oss till klubbklasser, men vore kul att åka ut och testa på lite större tävlingar. hon gillar i alla fall att visa upp sig, det är ett som är säkert.

är mest intresserad av dressyrtävlingar, men bara jag skulle våga träna upp min hoppförmåga (är själv väldigt osäker på höjder) så kanske man skulle våga sig på en 80 cm klass (vi har tävlat max 50 cm)

men tycker ni att vi är för gamla att "satsa"? kommer knappast att komma några höga placeringar, men få lite betyg på hur det går

Sv: ålder på tävlingshäst

Jag hade inte kallat det att satsa, och hade nog sett klubbtävlingar som något som är jämförbart med vanlig ridning och träning. De är ju liksom inte speciellt tunga för hästen.

Jag hade fortsatt så länge det är kul och så länge man kan kan träna som valigt.

Så länge hästen tycker det är kul brukar äldre hästar älska att komma ut på tävlingsbanan emellanåt.

Det gäller dock att lyssna på hästen.

Lätta dressyrklasser och 80cm hoppning tror jag inte blir några som helst problem. Tror till och med att det är bra så att man har några mål.

Äldre hästar mår bra av att röra på sig så att de inte blir stela.

Min förra älskade gamling red jag som vanligt, hopp och dressyr, tills han var 22år. Varje gång det stod ett hinder på banan sken han upp och tyckte livet var underbart. Jag höll mig såklar till låga höjder.

Min gamling älskade att komma ut på tävling och visa upp sig, så det fick han göra så länge han var fräsch nog att ridas regelbundet. Han tävlade (och placerade sig i) lätta klasser i hoppning och dressyr tills han var 23.

Jag lät min medryttare tävla då, så fick gammelman lära upp medis på att komma ut och tävla. Superbra arrangemang för alla parter!

Finns ju hästar som är 21 som gått Grand Prix i både hoppning som dressyr och svår fälttävlan.

Du får lyssna till din häst helt enkelt.

nej, är hästen fräsch finns det väl ingen anledning egentligen. Jag tog ner min på lokal/lättare regional när han blev 17 och slutade tävla alls året efter. Han var pigg och frisk, men stallkamraterna sa att han var för gammal för att tävla msv och ung och dum som jag var lyssnade jag. I backspegeln hade jag kunnat fortsätta utan några problem alls, han är 20 nu och jag får alltid beröm av vet för att han är så fräsch för sin ålder. Vill och kan hästen, kör på. Du känner din häst bäst och lyssna inte på alla andra. Som bekant har ju hästmänniskor en väldig massa åsikter om allt hela tiden.

Skulle inte tro det är någon fara. Lyssna på hästen och planera inte upp hela tävlingssäsongen i förväg utan ta en tävling i taget så du kan känna efter. Men som sagt, lägre klasser är nog likvärdigt med vanlig konditionsridning. En kompis häst (förvisso ponny) red sin sista klubbtävling när han var typ 28 tror jag. I stallet har vi en 27-åring som nog har bättre kondis än min 8-åriga tävlingshäst. Han hoppas inte längre men rids annars som han alltid gjort och är pigg och glad : ). Lyssna på individen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 901
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 908
Senast: linnsan
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 629
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar