Ålder på sto som ska ha föl första gången?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Liquitriq
  • Startdatum Startdatum
L

Liquitriq

Hur gammal kan ett sto vara när man betäcker stoet första gången? :confused: Har ett 13 årigt sto som jag har tänkt betäcka nästa år? Eller är det försent?
Kan det hjälpa om man tänker på att välja en mindre hingst?:confused: / Väldigt okunnig inom allt som har med avel att göra :crazy:

Sv: Ålder på sto som ska ha föl första gången?

Det finns massor med liknande frågor här om du använder sökfunktionen eller bläddrar lite. :idea:

det korta svaret på din fråga är NEJ ditt sto är int eför gammalt och nej du behöver inte välja en mindre hingst.

lägger in en fråga här (hoppas det är ok TS om jag lånar tråden lite ;)): kan man betäcka ett sto som är 22 år o fullt frisk? och som har haft ett föl tidigare. är det ok tycker ni?

Hur länge sedan var det hon var dräktig? Jag själv tycker det börjar bli lite väl gammalt, både jobbigt för stoet och ökad risk särskillt vid förlossningen. Men det är inte så att jag skulle säga blankt nej. Beror ju som sagt var på stoets hälsa osv.

Vårt sto var 14 när hon seminerades första gången. Och hon har inte haft några problem. 14 är väl inte så gammalt.

sorry, var lite borta och svarade i fel tråd, skulle svarat i en tråd ang en som vill betäcka sitt 22åriga sto... Bry dig inte om mitt inägg, vet inte hur man raderar... :D

tror hon hade sitt föl när hon var 5 år, så det var ju ett tag sedan. bara undrade o var nyfiken vad ni tyckte. :laugh: vet ett sto som fick sitt sista föl som 25-åring.

sorry, var lite borta och svarade i fel tråd, skulle svarat i en tråd ang en som vill betäcka sitt 22åriga sto... Bry dig inte om mitt inägg, vet inte hur man raderar... :D

haha, nu fattar jag ingenting.. :p svarade du inte till mig? :confused:

Haha det var ju rätt ;) Haha

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: Piaff
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 019
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
527
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 636
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka