Ålder på shettis?

Q

quinta essentia

Hejsan,

Jag har en liten fråga eftersom jag är helt lost när det gäller allt med galopp:)
Iaf är det så att vi har en shettis som tydligen tidigare har varit väldigt framgångsrik inom ponnygaloppen. Ev skulle vår granne vilja galoppträna lite på honom och kanske tävla men min fråga är då ifall han är för gammal. Nu blir ju shettisar i många fall äldre än andra hästar men galopp är ju ändå ganska ansträngande och han blir 20 i år...

Sv: Ålder på shettis?

Jag är rädd för att vi mest håller på med fullblod här men jag tror inte att det finns något direkt shettisforum. Klar miss!:eek:

Det är jättesvårt att säga något om en häst som man inte känner för fem öre men jag kan säga så mycket som att min shettis :love: inte skulle göra något som inte kändes bra.

Du kan väl testa lite på skoj men att tävla skulle jag inte drömma om med en så gammal häst. För att hänga med måste hästen vara i tävlingsform annars är det inget kul - varken för häst eller ryttare.

Så bomba på lite hemma och lyssna jättenoga på din shettis. Märker du det minsta att han inte vill så låt honom vara! Men tycker han att det är kul så kan du nog hålla på lite försiktigt!

Ha det så kul!:bump::bump::bump:

Och ge shettisen en kram!:laugh:

Nej, det är ju inget kul om dom inte är i form vilket han inte är för tillfället. Hade dock så klart tänkt ha igång honom i lite bättre form först innan det överhuvudtaget blir aktuellt att galoppa.
Problemet är bara att jag inte tror att han säger stopp bara för att han kanske egentligen inte orkar. Han kör nog på ändå bara för att det ska så va och är så himla kul... Har ju som sagt tävlat innan och är tävlingsindivid...

Kanske blir så att han får tävla lite i hoppning istället. Är ju trots allt lite mindre krävande och det tycker han oxå är kul!

Supershettisgaloppören Frej var väl en bit över 20 när han fortfarande vann ponnygalopplöp?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 101
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 155
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 761
Senast: Roheryn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 904
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka