ålder på ryttare och storlek på häst

L

lundborg

min dotter är 12 år och väldigt lång, nu funderar vi på en större kuse och undrar om hon får tävla i hoppning med liten häst?
jag har hört för länge sen att om man som minderårig tävlar häst, så får man aldrig tävla ponny någon gång?
stämmer detta?

Sv: ålder på ryttare och storlek på häst

nej det tror jag inte det finns ju många som fortfarande tävlar ponny som även tävlar häst samtidigt

Det är typiskt en sånn där sak som är myntat av föräldrar som tycker att barnen rider ponny tills de är 18 sedan säljs hästen o så slutar vi att bry oss..

Finns överhuvudtaget inga sånna regler. Däremot får ni nog räkna med att få mkt skit från andra föräldrar som tycker att ni är helt bänga i huvudet.
När min då 14 åriga syster red 110 hoppning på min gamla häst fick hon höra så mkt skit från andra föräldrar att hon nästan bröt ihopa.. Folk har fan ingen vett alls.. (gör mej förbannad bara sorry)

Nej det stämmer inte, vet flera som har tävlat stor häst och ponny parallellt.

Dock skulle jag nog fundera på att skaffa ponny iaf, om inte dottern är väldigt stor.
En stor D-ponny kanske ?
Min erfarenhet är att det är betydligt tuffare på storhäst tävlingar redan på lokal nivå, och det är kanske roligare för dottern att tävla med jämnåriga kompisar ?

Dock finns det inga hinder rent regelmässigt för att hon inte skulle kunna tävla häst.

Det finns inget skrivet om detta i TR så nej det stämmer inte.

ok, tack för alla svar.
hon är ganska lång (156 cm lång )

1.56m är väl ingen längd!:eek:
Jag är ju 1.65m, nu har ju jag dock köpt mig en stor häst (1.68), men innan dess tävlade jag D-ponny på 1.41,5m! Och det såg inte alls konstigt ut...
Fast vill man har en stor häst så är det klart att det går bra, jag älskar att rida häst nu mera!
Men hon är inte alls för lång för en d-ponny om det är det ni funderar på...!

156 cm är inte så långt. Det kommer att funka jättebra med en d-ponny. Hon är bara 12. Ponnyåren är roliga. Ska hon tävla häst så måste hon tävla mot vuxna ryttare med lång erfarenhet. Också missar hon allt det roliga med kompisar på ponnytävlingar.

156 cm är väl inte så långt? Jag skulle hellre köpa en d-ponny, det är inte kul att som 12-åring behöva tävla mot vuxna. När man är barn ska tävling vara kul!!

klart du får tävla ponny o häst samtidigt, finns ju tillomed tävlingar som är "gjorda" för att man ska kunna ta med både sin ponny o sin häst. Din dotter borde ju kunna rida D-ponny ett tag iafa beorende på hur snabbt hon växer men om hon är tävlingsintresserad och vill satsa så har hon ju många år på sig att tävla som junior i dom högre klasserna. Lycka till iafa:bump:

jag började tävla stor häst det åred jag fyllde 13. (växte ifrån min ponny) ingen har någonsin sagt något om det! och det har gått jättebra

ganska lång :confused: jag är 159 cm.. får alltid höra att jag är väldigt väldigt kort, Är iofs 15 ,em ändå... jag tävlar/äger en rätt smäcker ponny på 144 cm... ingen har sagt att det ser dumt ut..

Jag är 170 cm och har startat min lilla hbl dam i ponny klasser :angel: :rofl: :angel:

men hallå???? ja tävlar parallelt stor häst och ponny!! jag är ganska kort (160) men är snart 16 och det är väl ingen fara!! KÖP PONNY!! när man är 12 vill man tävla mot dom som är lika gammla som en själv..

Jag kan tycka det är lite tufft på tävling när (i de få fall som de faktiskt har häst- och ponnytävling samtidigt) alla mina kompisar hoppar och tävlarr mot varandra i klassen innan mig och så får jag sen tävla mot sådanna med mycket mer erfarenhet än vad jag har (har bara haft och ridit min storhäst i 6 veckor nu). Visst är det roligt, men jag fyller ändå 16 i år, jag var igentligen tänkt att köpa en D-ponny, men jag blev så kär i kenny.
Hade det inte varit för henne hade jag absolut köpt ponny, och jag är ändå 15 år och 1.65m...:crazy:

156 kallar du för långt :eek:. Jag är 1.60 och rider B-Ponny! Har en stor häst också, och jag ser mer onormal ut på den stora än på ponnyn.
Klart att hon får rida ponny igen, det hindrar ingenting om man rider stor häst. Men varför ska ni ha en stor häst? Om ni ska ha en liten stor häst så är det väl lika bra att köpa en D-Ponny?

Kan hålla med ovanstående om att det inte alltid är så stor idé att köpa Liten stor-häst, då är det bättre med ponny. För köper man en liten häst måste den ändå möta hästar på kanske 1.80 på tävling.:idea:

Penny_Lane skrev:
Det är typiskt en sånn där sak som är myntat av föräldrar som tycker att barnen rider ponny tills de är 18 sedan säljs hästen o så slutar vi att bry oss..

Finns överhuvudtaget inga sånna regler. Däremot får ni nog räkna med att få mkt skit från andra föräldrar som tycker att ni är helt bänga i huvudet.
När min då 14 åriga syster red 110 hoppning på min gamla häst fick hon höra så mkt skit från andra föräldrar att hon nästan bröt ihopa.. Folk har fan ingen vett alls.. (gör mej förbannad bara sorry)

Vadå ? Titta på Alexander Zetterman han är 15 år och tävlar 1.50 hoppningar på häst? Det är ju inte ovanligt att 14-15 åringar tävlar 1.20-1.30 höjder nu för tiden .

ehh va?? Vad menar du? jag skrev ju att det kan vara ganska bra att gå över på stor häst om man vill satsa på dem högre klasserna som junior:S

Jag är 163 och tycker att D-ponny är den ultimata storleken på häst, då når jag om alldeles perfekt med skänkeln, och jag har ändå ganska långa ben, stor C-ponny går också bra, men D-ponny är absolut bäst. Jag är 12 men fyller 13 i år, så en D-ponny borde passa utmärkt till din dotter. :)

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
94
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka