Ålder på körhästar

Sv: Ålder på körhästar

Nu blev jag väldigt nyfiken! När började du tävla med Clicken, dvs: hur gammal var han då?

Hmm... 2003 tror jag vi körde vår första tävling, så 13 år va han då. Why?
Men idag räknas han väl som 16 kanske.

Mitt fjordsto som jag kör med (som nu dock inte går så mycket pga dräktighet) är född -91.

mina shettisar är f.93 och f.99 å sen har jag en NF f.93

Bara undrade! Jag har funderat på om det inte är försent för min kuse att börja tävla vid 13 års ålder. Men då är han inte ensam iallafall :)

Det är säkert inga problem!! Vet om mycket äldre hästar...

Fjunet skrev:
Bara undrade! Jag har funderat på om det inte är försent för min kuse att börja tävla vid 13 års ålder. Men då är han inte ensam iallafall :)
Hej. 13 år är inte för gammal ålder för en körhäst om den är i bra trim.
Jag kvalade in en kbl travare till SM för några år sedan och han var då 17 år.

Den äldsta hästen som jag vet tävlar på elitnivå är Flyinge Agrar och han är nog 21 år och kommer att tävla ett antal tävlingar även i år.
Så länge hästen är frisk så kan den tävla och mår nog bra av det. Hästar brukar ju fort bli gamla om de ställs av i synnerhet hästar som är van vid att tävla.
/M

Vad skönt att höra :)

Det kanske blir någon tävling då, när han är 20 år och äntligen färdigtränad :p

Passus är vår äldsta (och enligt min mening vår bästa :P )
Han blir 15 år i år.
Primadonna blir 11 år
Spender är 8 år.

Min fjording är snart 22 år (-84) och hon skulle behöva lite mer motion än vad jag hinner med just nu :D
Sen har jag ett shettissto som blir 5 år (-01) som jag kört ganska mycket men inte så mycket under förra året då hon var dräktig och fick ett föl! :D
Fölet blir ett i april och för några dagar sedan tömkörde jag honom och det tyckte han var jättekul! :D

/Lisa

Körhästarna på vår skola (Bollerup) är allt mellan 7 till 22 år.

Mitt russ är f. 96. vi vill ut på tävlingsbanorna, men vi får väl =)

Min är född -95 . Blev inkörd när han var 5-6 år ungefär.

Min lilla shettisflicka är 12 i år =)

min 5 inkörd som liten
tar tag i det nu
superkul

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
328
Senast: CaisaCax
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
620
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka