Ålder på hästen??

C

cina 65

Hej, har varit och tittat på en häst som jag fäste mej vid med en gång men problemet är att vi inte vet hur gammal hon är.
Vetrinären hade enligt nuvarande ägare med tändernas hjälp konstaterat att hon skulle vara född 94 men ägaren sa att enligt tidigare ägare skulle hon vara närmare 20 år.
Nu undrar jag om någon vet nått om detta, Kan vet. säga med tändernas hjälp att hästen är född -94????

Tacksam för svar

Sv: Ålder på hästen??

En duktig vet kan ofta säga hur gammal hästen är, om den är tex mellan 10-14 år eller om den är mellan 18-20, enklast är att ålders bestämma om hästen är under sex.
Så en duktig vet. borde kunna säga om hästen är över 20 eller om den är 14.

Okey, det låter ju lovande jag vill ju liksom ha henne kvar ett bra tag så hade nog inte vågat köpa henne om hon skulle vara 20 år eller mer.
Enligt nuvarande ägare hade vet. tagit tandprov??
har jag aldrig hört talas om så blev lite fundersam.:grin:

Nej tandprov har inte jag heller hör talas om?!

Däremot har endel en "lathund" med sig som de jämför tänderna på hästen med, det kanske är det som de menar?

Jag skulle nog vilja se ett intyg från veterinären, eller i alla fall höra åldersbestämningen direkt från denne, inte bara få informationen genom nuvarande ägaren...

Oftast går det bra att åldersbestämma en häst på tänderna, men det FINNS hästar som har bättre/hårdare tänder än normalt, så helt säker kan man inte vara. Jag skulle definitivt forska vidare i varför den tidigare ägaren sagt att hästen är närmare 20, kanske han/hon faktiskt visste att den var det?

När jag skulle skaffa pass till min haflinger med okänd härstamning fick jag honom åldersbestämd med hjälp av tänderna. Det var två veterinärer som helt oberoende av varandra sa att han var född ca 1990.

Nu har jag själv kunnat forska bakåt och hittat den österrikiska ägare som hade honom i 15 år och köpte honom när han var tre. Han kunde med 100 procents säkerhet säga att hästen är född 1985, så nog kan det bli ganska många år fel vid en åldersbestämning utifrån tänderna.

Men finns inget pass på hästen? I det torde ju ålder finnas med, finns inget pass avstå från köp. Det kan aldrig båda gott.

Men finns inget pass på hästen? I det torde ju ålder finnas med, finns inget pass avstå från köp. Det kan aldrig båda gott.

Fast även om det finns pass så är det ju möjligt att det inte är rätt ålder som står där om åldern bestämts med hjälp av tänderna. Så blev det ju i mitt fall (se mitt svar till TS ovan).

Det beror nog mkt på vet. kompetens och sen får man ju inte glömma att hästars tänder förändrar sej olika.

Köpte en unghäst på 2år för några år sedan(åldersbestämd av vet.)
När jag några år senare skulle sälja och samma vet. checkade tänderna ifrågasatte h*n om åldern jag uppgett verkligen stämde...

Jag fick mail idag av nuvarande ägare där hon även skickade över intyg på vet.bes där han även skrivet in att hästen skulle vara född -94.
Pass finns men har inte sett detta än.

Glömde säga att hon även är chippad. Skall man inte kunna få reda på allt om henne med hjälp av detta??

Glömde säga att hon även är chippad. Skall man inte kunna få reda på allt om henne med hjälp av detta??

Om du har tur så kan du få reda på saker och ting, men hon kan ju lika gärna blivit chippad förra året och då hjälper det ju tyvärr inte.

Alla raser har ju inte haft krav på chippning, araben här hemma chippade vi ganska nyligen så om vi skulle sälja honom så hade ju inte chippet sagt något.

Jag tror att fjordingar var första rasen som införde chippningen ändå var ju inte min som var född -94 chippad som ung eftersom regeln kom senare, när vet jag tyvärr inte.

om tänderna säger -94 så stämmer det antagligen...

Fast varför skulle en säljare uppge att en häst på "bara" 14 år är 20 år? Verkar inte som en så smart försäljningstrategi :angel:

Vi hade en häst på ridskolan där jag arbetade med 3 olika ID handlingar, med olika födelsedatum, (han hade exporterats 3ggr), jag utgår från att det äldsta stämmde....

Har också upplevt fall där vet. sagt att hästen haft tandstatus motsvarande en betydligt yngre häst.

Säljaren skrev ut i annonsen att hon var osäker på åldern, jag var och tittade på hästen och tyckte själv hon inte såg så gammal ut som ägaren trodde hon var och hästen är inte så dyr, jag var ute efter en sällskapshäst till min andra häst och då jag nu kom dit fick jag veta att stoet var betäckt av deras fullblodsarab, en fruktansvärd vacker hingst, det var då jag blev orolig över stoets ev ålder. Hon har enligt uppgift fått minst ett föl tidigare och detta såg jag också på juverna, men man blir lite orolig om hon ska ha föl och då är 20 år, vill ju inte att hon ska fara illa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 495
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Någon som har bra koll på vad som finns för stallplatser nära Klippan, Åstorp, Munka-Ljungby, Ängelholm, Hyllinge? Jag flyttar...
Svar
0
· Visningar
1 270
Senast: Rikke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama