Ålder på fälttävlanshästarna i OS

Lahtel

Trådstartare
Inom hoppsporten (som jag sysslar med) var det ju många som tyckte att 16-åriga Flippan skulle ha pensionerats tidigare.
I fälttävlan verkar det vara massor av äldre hästar som tom åker till OS...?
Stand by me är väl 17? Och det England och Tyskland har väl lika gamla hästar de också?
Hur kommer det sig att dessa hästar klarar både att tävla och att resa? Hur tänker ni inom fälttävlan vad gäller träning av äldre tävlingshästar? Hur gamla hästar tävlar ni? Hur gammal läromästare skulle ni kunna tänka er att köpa?

Jag är nyfiken helt enkelt. Jag har själv två läromästare inom hoppning, en 17 år och en 16 år och de är hur fräscha som helst.

Sv: Ålder på fälttävlanshästarna i OS

Stand by me är 18 år och det är inga problem, finns väl ett antal 20 åringar som gått VM. Fälttävlan är ju en sport som kräver en väldig allsidig träning och dessutom tror jag att fälttävlansryttarna överlag har en bättre och sundare hästhållning än dom andra grenarna med mkt utevistelse, uteritter och träning på varierande underlag mm. Sedan gör vi inte lika många tävlingar på ett år som hopphästarna eftersom det är rätt krävande helger.
De äldre hästarna tränas inte heller i terrängen direkt mkt eller på några högre höjder i hoppningen så dom slits inte på det sättet. Vi har ju galoppjobben som kan slita en del men det finns ju lite olika sätt att träna på som ger mindre slitage som tex backträning osv.

Min gamla svårklasshäst är 16 år och lika fräsch som när han var unghäst, jag siktar på att ta mig tillbaka till svår klass nästa år med honom efter ett par års uppehåll på den nivån och det ser jag som inga som helst problem åldersmässigt. Han har säkert minst 4 år kvar att tävla på den högsta nivån iallafall! Han har aldrig varit halt eller skadad eller ens haft en galla så det är bara att köra på!

Ta i trä :crazy:

Men man tycker ändå att fälttävlans-tävling borde slita lika mycket som hopp-tävling? Eller? Fälttävlan är sällan och mycket hårt och hoppning är oftare och lite lugnare.
Fälttävlanshästarna är ju ofta sunda p g a sin allsidiga träning. Men ger ni äldre hästar viloperioder helt utan arbete också? Eller rider ni dem lungt då?
Jag har fått kommentarer från veterinärerna på tävlingar att "det där var en fin 17-åring".
Jag tycker i allfall det är fantastiskt att Linda kan åka till OS med en 18-årig häst.

Jag vet inte men om man jämför hästar på Flippan och Stand by me´s nivå så tror jag helt ärligt att hästar på Flippans nivå blir mer slitna men jag vet inte jag är inte så inne i hoppsporten på den nivån men om man ser på antalet hästar och ålder så är dom ju äldre i ft

Jag tror också att fälttävlansryttare framförallt har sundare hästhållning. Hästarna får oftast gå ut i stora hagar, gå mycket på uteritter, plus att ofta har de en längre viloperiod på vinterhalvåret när de oftast inte tränar eller tävlar alls.
Där jag har jobbat nu går vissa av hästarna på bete efter sista tävlingen på hösten tills det blir för kallt på vintern, sen kommer de in och börjar träna igen :D
Läste någon intervju med Roffe där han fick frågan om hästarna gick i hage, han verkade tycka det var en konstig fråga och sa att ibland fick de gå ut någon timme om det var fint väder. Jag tror det är vanligare att ha det så bland hopp pch dressyrryttare, speciellt i tyskland och holland, än vad det är hos fälttävlansryttare

Sen som sagt så tävlar fälttävlanshästar färre tävlingar och reser mindre än vad hopphästar gör. De ska ju inte bara hålla utan tycka det är kul också. Både lastbils och flygresor hit och dit varje helg vissa perioder kanske gör att hästarna tröttnar efter ett tag, jag vet inte...
Både i fälttävlan och dressyr (där hästarna också tävlar upp till lite högre ålder än i hoppning) tar det lång tid att utbilda hästen. Då vill man gärna behålla den länge när den är "färdig" och kanske planerar mer för det än vad en hoppryttare gör?

Jag tycker att de svar som kommit fram hittills är väldigt bra, den allsidiga träningen bidrar säkert till en längre hållbarhet vilket gör att fälttävlanshästar ofta tävlar vid en högre ålder. Sen är det också så att fälttävlanshästar (i likhet med dressyrhästar) ofta har sin topp vid en högre ålder än en hopphäst eftersom fälttävlan ofta kräver mognad och erfarenhet för att prestera på högsta nivå.

Dessutom tror jag som någon skrev att det är lättare att behålla motivationen hos en fälttävlanshäst eftersom de inte tävlar lika intensivt som en hopphäst.

Dock finns det ju även hopphästar som tävlat vid hög ålder, tex John Whitaker har ju haft flera hästar som tävlat upp i 20-årsåldern och For Pleasure tävlade ju också vid 19 - 20.
F ö är Flippan 17. ;)

Mycket bra svar.
Mina två gamla läromästare går ute dygnet runt nu på sommaren, och tävlar samtidigt. De är hur fräscha som helst.
Jag tror ni har rätt att på den högsta nivån så sliter hopp-tävling mer än fältävlan. Men om man tittar på hästar som går på exvis LA-MSV-nivå så har de ju inte så mycket långa resor osv, så de borde ju hålla lika bra? Ändå kan man köpa MSV-hopphästar över 15 år för nästan inga pengar alls.
Vad gäller John Whitaker så var jag på en clinic där han fick frågan om hur man håller hästarna fräscha länge. Och han sade bland annat att hästarna fick gå ute och vara hästar och att han hellre tävlade dem i form än nötte med massa hoppträning hemma.

Det är ändå fantastikt att dessa gamla hästar kan gå OS i en så krävande gren som fälttävlan och samtidigt resa så långt. Det ska bli intressant att se om det blir en "gamling" som vinner. :)

Stand by me är 18 år och det är inga problem, finns väl ett antal 20 åringar som gått VM. Fälttävlan är ju en sport som kräver en väldig allsidig träning och dessutom tror jag att fälttävlansryttarna överlag har en bättre och sundare hästhållning än dom andra grenarna med mkt utevistelse, uteritter och träning på varierande underlag mm.

Det tror jag också och det är det som jag tycker är sympatiskt med ft.:idea: (Folket brukar vara ganska befriande i sin inställning dessutom:bow:)

Fast jag har inte tyckt att Flippan skall pensioneras pga åldern utan för att hon verkade ha tappat gnistan. Vissa hästar kanske tappar den tidigare andra senare. Vissa tappar den aldrig utan det är kroppen som säger stopp.

Sen är det väl framför allt höjden som sliter på hopphästarna och i fältävlan så brukar väl inte höjderna vara så höga som 1,50 -1,60 vare sig på hoppbanan eller i terängen?

Mvh

Tora

Sen är det väl framför allt höjden som sliter på hopphästarna och i fältävlan så brukar väl inte höjderna vara så höga som 1,50 -1,60 vare sig på hoppbanan eller i terängen?

Mvh

Tora

Nej om man bara ser på hinderhöjdsslitage så ..
men en ft-häst utsätts för större generellt slitage men med mycket mer allroundträning. Underlagen på hoppbanor och terrängbanor inom ft är sådant som hoppryttare knappast skulle våga skritta på.

Jag tror den ensidiga träningen många hopphästar på hög nivå utsätts för är det som gör att de inte håller och att de tappar gnistan.

Sympatiska o befriande??:rofl::rofl: ursäkta men det lät lite kul som beskrivning av oss...;)

Ja en del alltså, av dom jag känner, jag menade kanske inte ALLA:angel:

Dom brukar vara vettiga i ridningen och inte tjafsa så mycket.:bow:

Men du är ju självklart en av dom, som sa så snälla saker i annan tråd :p :banana:

Over to You gick Badminton förra året som 19-åring, vilket
väl säger en del om vad man kan få ut av en häst. :)

Jag tycker att de svar som kommit fram hittills är väldigt bra, den allsidiga träningen bidrar säkert till en längre hållbarhet vilket gör att fälttävlanshästar ofta tävlar vid en högre ålder. Sen är det också så att fälttävlanshästar (i likhet med dressyrhästar) ofta har sin topp vid en högre ålder än en hopphäst eftersom fälttävlan ofta kräver mognad och erfarenhet för att prestera på högsta nivå.

Dessutom tror jag som någon skrev att det är lättare att behålla motivationen hos en fälttävlanshäst eftersom de inte tävlar lika intensivt som en hopphäst.

Dock finns det ju även hopphästar som tävlat vid hög ålder, tex John Whitaker har ju haft flera hästar som tävlat upp i 20-årsåldern och For Pleasure tävlade ju också vid 19 - 20.
F ö är Flippan 17. ;)

För att inte tala om hopphästen For The Moment som gick OS som 21åring :bow: Min absoluta favorit bland hopphästar

Fred6-400.jpg

Otroligt! Då måste man vara nöjd med sin hästhållning.
Jag läste att Emanulssons hopphingst Niclas, 19 år, nu gick 1,40 hoppningar med en av Lotta Björes elever. Det är respekt efter hans karriär.

Är det någon som har koll på hur hårt de gamla hästarna tränas (de som fortfarande är aktiva på tävlingsbanorna alltså)?
Jag har fått rådet att rida min 17-åriga tävlingshäst 4-5 dagar i veckan. Det verkar räcka för han är i en fruktansvärt bra kondis nu, ser nästan ut som en hingst. Och han flyger över 150-hinder utan att blinka (med mig hängande i manen, hihi)

Nåja det finns ju undantag.... typ du :cool:

I :love: U2, darling....:rofl:

Men skämt åsido, min gamle krake, Garcon, gick ju internationellt som både 18-19-åring även om det inte var på 3*-ig nivå. Han var iaf superfräsch i alla och började tävla FT när han var 5. Gick med 4 eller 5 olika ryttare genom sin karriär, jag sålde när han var 9 så jag har inte 100 koll på alla som red honom sen.

Så nog är FT-hästar de som håller längst i tävlingssammanhang iaf.

Senast ändrad:

KL

Ingen har tagit upp fullblodets betydelse i det hela.

Jag vet att hopphästar idag också är smäckra, men trots allt är väl raser som holsteiner, hannoveranare, danska, holländska och svenska halvblod förädlade 'brukshästar'? En lättare häst borde ju hålla längre.

Någon tidigare i tråden nämde att fälttävlansryttare har en sundare inställning till sina hästar. Jag tror det mest handlar om pengar. Samtidigt som det är beklagligt att det inte finns samma pengar i fälttävlan som i hoppning och dressyr mår nog våra hästar betydligt bättre av att vara värda en, eller två nollor mindre än hopp- och dressyrhästen.

Otroligt! Då måste man vara nöjd med sin hästhållning.
Jag läste att Emanulssons hopphingst Niclas, 19 år, nu gick 1,40 hoppningar med en av Lotta Björes elever. Det är respekt efter hans karriär.

Är det någon som har koll på hur hårt de gamla hästarna tränas (de som fortfarande är aktiva på tävlingsbanorna alltså)?

Jag har ett 16-årigt fullblodssto som jag rider 6 ggr/veckan men då tränar jag ju mycket allsidigt med hoppning och dressyr. Jag brukar också ta träningar ute i naturen väldigt mycket för omväxlingens skull. Själva terräng hoppningen tränar jag inte för ofta
i. Sedan tar jag ju mycket konditons och styrketräning också.

Det är nog det som gör mycket att ft hästar håller längre. En häst som bara rids på bana blir lätt sliten och uttråkad. Detta gör ju att ft hästen blir starkare och orkar längre. Precis som alla andra har sagt i för sig, jag upprepade det bara ;)

KL

Någon tidigare i tråden nämde att fälttävlansryttare har en sundare inställning till sina hästar. Jag tror det mest handlar om pengar. Samtidigt som det är beklagligt att det inte finns samma pengar i fälttävlan som i hoppning och dressyr mår nog våra hästar betydligt bättre av att vara värda en, eller två nollor mindre än hopp- och dressyrhästen.

Jag fick läsa både en och två gånger extra vad du skrivit, men när jag väl såg vad du menade så håller jag med fullt ut.

FT ryttare är betydligt mer beroende av sina hästar med tanke på tävlingsformen än andra grenar. Dessutom gör nog pengarna en hel del

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vad tycker ni är rimligt pris för en läromästare? Vad höjer respektive sänker värdet i era ögon? Såg en annons som fick mig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 096
Senast: Grazing
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Ridning Hej, jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :) Jag ska köpa min...
2
Svar
32
· Visningar
2 747
Hästmänniskan Jag är en 17 årig kvinna som ridit sedan barnsben, för tre år sedan bestämde sig min familj för att flytta ut till en hästgård för att...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 452
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar