Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Så fort stenarna är nere. D v s någonstans mellan ett till ett och ett halvt år i normalfallet. Om man nu är säker på att den ska kastreras.
Ju längre man väntar ju större blir riskerna med ingreppet. Vuxna välutvecklade hingstar brukar ingen veternär vlija ta stående, utan under narkos liggande = klinik och högre kostnad.
Åringar brukar gå bra att till och med göra hemma stående, av "vanlig" veterinär.
Lampligast och enklast med minst risk for infektion tycker jag ar att kastrera dem pa varen som 1-aringar och sedan slappa dem pa betet, som givetvis ar rent och fint utan en massa sand och los jord.
POFF:
Krossade du testiklarna pa 3 1/2-aring hemma i boxen, eller skar du bort dem? Vad anvande du for lugnande for att halla honom i schack, jag menar han maste ju varit stor och stark om det var en hast, eller var det en mindre ponny?
Testiklarna skars bort, men sen klämmer man åt med tången för att få blodkärlen att gå ihop. Det är en stor häst, och jag tror att han bara fick domesedan och så använde vi brems, borde ju ha fått lokalbedövning också, men kommer inte ihåg. Hade sparklinor på bakbenen också, men han var så drogad så han stog mkt snällt.
Jag skulle vilja säga före, eller efter könsmognad. Generellt alltså runt 1-2år eller efter 3års ålder.
Så man inte gör det mitt i, för då kan du få en grymt besvärlig vallack.
Så det är högst individuellt. Att kastrera en sexåring däremot påverkar inte så mycket, speciellt om han har fått betäcka innan, en sådan häst skulle jag aldrig släppa nära min ston, även om husse/matte bedyrade att den var snällast i världen.
Fick min 4-åriga shettis kastrerad hemma i boxen i början på december. Han fick lugnande och sparklinor på benen. Sedan hjälptes vi åt - jag, min man och veterinären med att hålla honom lugn. Tror inte det hade behövts så många egentligen, men för säkerhets skull.
Vi hade inga problem med infektioner efteråt, och han har blivit mycket lugnare sedan dess.
Stämmer nog inte riktigt!
Häst nummer ett kastrerad ganska exakt 1 år gammal. Var super hingstig i hela sitt liv.
Häst nummer två kastrerad som 4-åring. Blev inte hingstig förrän efter kastrationen men det gick över efter ett par år.
Häst nummer tre kastrerad som 3,5 åring. Monster hingstig, inte ens gå med andra vallacker i hagen.
Häst nummer fyra, kastrerad som 1,5-åring. Totalt ointresserad av allt annat än mat, ston...vad är det?
SÅ det är mycket individellt hur de blir efter kastration. Generellt sett så ju äldre och mer befäst hästens betende är ju mindre skillnad märks efter ingreppet.
Nog har jag kastrerat bra många vuxna hingstar stående, senast för två timmar sen, inte fordras det sån hemsk kraft för att klämma ihop tången, det är ju inte testikeln man krossar utan strängen ovanför.
PL
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.