Ålder för att tävla?

åke

Trådstartare
Hur gammal måste en QH vara för att få tävla i sverige. Jag såg nämligen en annons som gjorde mig förvånad.

Sv: Ålder för att tävla?

Man kan tävla sin avvanda fölis i weanling halter classer, dvs som 4-6 månaders föl, givetvis med mamma i bakgrunden.
Sedan kan du tävla din häst i Showmanship, Longe line o Trail in hand som ettåring.

Kan bara tala om att det är otroligt bra att vänja dom redan som små att resa, och bli hanterade, du har mycket tillgodo när du kommer så långt att du skall rida in din pärla.
Ingen fölis mår dåligt av moderat träning och uppfostran. Alla hästar oavsett ålder far illa av felaktig träning, men det är inte samma sak som att visa sin fölis i grimma, tvätta den och lasta den.

Monke:)

Men detta var en kogren. Jag menar riden nu som tex rening. trail mm.

Hur gammal måste en QH vara för att få tävla i sverige. Jag såg nämligen en annons som gjorde mig förvånad.
Tror att vi har läst samma annons , Quarter 2 år men den är inte tävlad "bara"tränad" cutting . Hajjade själv till när jag läste annonsen. Tävlas får de när de är 3 år.

OK, Det är säkert sammma annons. Hästen ser liten ut under ryttaren. Det står att den är tävlad.

Och en sån häst skulle jag ALDRIG köpa!!!! Varför så bråttom??? Vill man inte ha en häst som håller i många år, eller? Är det så mycket pengar att hämta hem i unghästklasser att det är värt att slita ut hästen, eller är det så att man snabbt vill ha igen pengar för sin investering????

Håller med dig, men det är många som sitter upp på quarters när de är 2-2 1/2 år tycker inte att det är så farligt att sitta in dem och ev rida mer rakt fram i alla gångarter och ge dem en viloperiod efter den fasen. Men inte stressa fram allting för att de ska vara klara till 3 års starten på tävlingsbanan, ge hänsyn till växtperioder , mognad mm. Men Sverige är nog ganska bra mot USA, här går inte 3 års futurityt i Pleasure förs i Oktober och 4 års futurityt i Reining förs i Oktober, dar startas de i Reining som 3 åringar:crazy: Ta ex HBL som visas i 3 års testen redan i Maj, där ska de visa upp alla sina gångarter m hyffsad bärighet , våra westernästar får 4-5 mån mer tid på sig till första futurityt.

Och en sån häst skulle jag ALDRIG köpa!!!! Varför så bråttom??? Vill man inte ha en häst som håller i många år, eller? Är det så mycket pengar att hämta hem i unghästklasser att det är värt att slita ut hästen, eller är det så att man snabbt vill ha igen pengar för sin investering????
Oj, det blev nog helt fel... Jag är INTE ute efter att köpa de. Det skulle aldrig falla mig in att köpa en som dom har börjat så tidigt med. Skynda långsamt tror jag på....

Nejdå, det förstod jag!!!! Reflekterade mest över att det verkade som om det i annonsen skulle verka vara BRA att hästen var tidigt tränad....

Håller med dig, men det är många som sitter upp på quarters när de är 2-2 1/2 år tycker inte att det är så farligt att sitta in dem och ev rida mer rakt fram i alla gångarter och ge dem en viloperiod efter den fasen. Men inte stressa fram allting för att de ska vara klara till 3 års starten på tävlingsbanan, ge hänsyn till växtperioder , mognad mm. Men Sverige är nog ganska bra mot USA, här går inte 3 års futurityt i Pleasure förs i Oktober och 4 års futurityt i Reining förs i Oktober, dar startas de i Reining som 3 åringar:crazy: Ta ex HBL som visas i 3 års testen redan i Maj, där ska de visa upp alla sina gångarter m hyffsad bärighet , våra westernästar får 4-5 mån mer tid på sig till första futurityt.

Nu måste jag skutta in här, men HBL hästarna behöver inte alls visa sig själva i hyfsad bärighet, de ska kunna framföras i skritt, trav och båda galopperna, samt visa att den är svängbar, momentet bedöms endast med icke godkänt eller godkänt. Man jagar inga poäng och oftast gör endast de "bästa" hästarna detta prov eftersom det endast är ett krav för att få ut sitt diplom (hopp eller dressyr). Ingenting behöver vara klockrent, du får tid på dig om ena galoppen krånglar tex. Hästen behöver inte vara ställd utan kan gå och skjuta ut bogen om den vill det och det är tillåtet att trilla av, bara du kan sitta upp och slutföra momentet. Om hästen går bra är du färdig på några minuter... Så är det... Hästen behöver bara vara riden en månad eller två för att klara det...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 533
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 429
Senast: Jahopp
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 504
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar