MrsScabtree

Trådstartare
In med allt ni vet om honom och hans avkommor!
Det står så mycket gott om honom i artiklar och annat..men jag vill veta alla "vanliga dödligas" åsikter...kör på!

Sv: Alcatraz

En väldigt väl meriterad och bra hingst!
Dessutom han han jätte fin stam och är bara sååå läcker :love:

Största nackdelen är att han har dålig sperma och du måste i princip ha ett väldigt fertilt sto OCH ställa henne hos Alcatraz för att öht ha en chans...

Jag funderade länge o väl på honom till mitt ena sto och visar hon att hon tar sig snabbt iår så är han en stark kandidat till nästa år om han fortfarande lever då :crazy:

Alcatraz var en jätte fin hingst för ca 8årsedan. Nu är han kanske inget som jag skulle välja. Han är en vacker hingst som gett bra avkommer. Men han är född -85. Han är en gammal typad hingst. Plus som Quickstar säger så har han dålig sperma. Han har gett Agata C (f-97) som fick 10-10 (år 1999), Attention (f-91) gått Svår dressyr. Abacco (f-92) Finalist i unghäst VM i hoppning. Som du ser så de bästa avkommerna är lite äldre (inga 2000-tals hästar) och kanske inte vad man strävar nu under 2000-talet. Men svårt för mig att uttrycka mig, stoet är kanske en bra typad.

Tack för era svar.
Jag har hört dåliga rykten om sperman ja..Hur kan det komma sig?

Någon mer som har ngt att säga om Alcatraz?

Att spermakvalitén är dålig är ju inte så konstigt, det är ju trots allt en gammal hingst och han drabbas av ålderdomen som alla andra gamla hingstar. Robin Z har dålig spermakvalité numera och det finns många andra mycket bra hingstar som kan räknas in bland dessa. Sånt som hör åldern till enligt mig. :cool:

Jag tycker inte det är så konstigt heller att det inte är så många yngre förmågor som visat framfötterna ännu, tidigare togs han ju enbart in på importsemin och hade inte så höga betäckningssiffror i Sverige, de större kullarna är ännu rätt unga då han inte stått så många år här, tyvärr. Jag hade gärna betäckt med honom och har haft ögonen på honom i sedan början av 90-talet.

Jag är en vanlig dödlig med en Alcatrazhingst på 1 år. Stoet tog sig på första semineringen med honom (postskick). Jag är jättenöjd med avkomman, han har bättre gångarter än sin mamma. Han rör sig med en fin takt och balans i alla gångarter, trots att han växer och är överbyggd just nu. Dessutom har han ett trevligt temperament. Han är välutvecklad och rejäl och jag antar att om man är ute efter en jätteädel avkomma så ska man inte välja Alcatraz om inte stoet är ädelt själv. ( Mitt sto är av gammaldags modell.) Men om man vill ha en multitalang med massa och bra exteriör så varför inte?

Alcatraz är verkligen en hingst med utstrålning, efter att ha sett honom så framstår många andra hingstar som valacker.

Mitt sålda sto fick ett otroligt vackert och trevligt hingstföl e.Alcatraz, och den har verkligen blivit långt över förväntningarna på alla plan. Som det ser ut nu så kommer han att bli mycket korrekt, ganska rejäl och med långa ben. Som pappa alltså ;). Både exteriör och rörelsemönster är mycket bättre än mammans.

Visst, Alcatraz är inte den mest hypermoderna hingsten, men man vet att han kan lämna väldigt bra avkommor, han har bättre grundtyp (enligt mig iallafall) än många andra. En trevlig stam och en fantastisk utstrålning. Hingsten "Hingst", som en hingst är när den är som bäst. Ja men jag hittar bara ett minus, och det är den berömda fertiliteten. Mitt sålda sto tog på 4:e försöket.. Sista chansen.
U

låter väldigt intressant med era avkommor. Finns det någon som har några bra bilder/filmer på hingsten i fråga? Jag hittar nämligen bara 2:confused:

Det fanns en massa fina bilder på honom på svenska halvblodshingstar.se men tyvärr är alla bilder bortplockade.. Snabbsökning gav miog detta:http://www.gatewoodfarms.com/semen/alcatraz/index.html

http://www.allbreedpedigree.com/alcatraz7

http://holsteiner.com/StallionRoster/Alcatraz.pdf

det finns mer om man söker.. Ska också finnas en kort film på honom på någon hemsida med en massa andra hingstar. Glömt vart den ligger... Men som sagt.. Fertiliteten ligger inte i topp
U

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 306
Senast: Görel
·
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 372
Senast: animalasia
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
478
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka