Albion SLK

Sv: Albion SLK

Min sadelmakare säger att de är bra för hästar med raka ryggar och stora mankar.
Fast min häst hör inte till "rakryggade" hästar och han passar den ändå på...

Men en tjej i stallet som har en häst med väldigt rak rygg så var det en av de få sadlar som passar hennes...

Den finns ju med Low Head och High Head, antar att det är för låg/hög manke?

Jag har precis köpt en sådan till min elephant. Han ser ut så här i ryggen (försäljningsfoto):

ralphlauren.jpg

Passar de rakare ryggarna. Enligt min sadelutprovare passar de ganska många hästar. Har precis beställt en ny Albion SLK Platinum Ultima... phu långt att skriva. Platinum betyder att det är nya systemet med utbytbar främre del av bommen, för lägre - högre manke och olika bomvidder. Ultima betyder att det är det läckra kalvlädret och det betyder också en jäkla extra summa att betala.... Min är normal mankhöjd, normal bomvidd och extra smal midja på. Längtar enormt.....

Jag har en SLK till min häst:

25374095.jpg

Köpte den pga manken och att den har större anläggningsyta i förhållande till röösli

*delvis kl*

Tycker de ser himla svängda ut på en del bilder?

Crown ligger bra på min pålle, finns det någon chans att en SLK kan passa då?

Har ridit i en Albion, dock inte en SLK, och den var otroooligt skön om man jämför med min Crown.

Men köpte inte du en röösli nyligen:confused: Eller blandar jag ihop dig med någon annan kanske. Lätt dement som man är.:angel:

Har också hört att just albion passar raka ryggar. Kanske främst K2. Har själv en sådan hoppsadel. Me like!:love:

Nej du blandar inte ihop.. Köpte en Röösli, allt var frid och fröjd i två veckor, men nu hatar han den, kan inte gå... Så något är ju fel, den glider inte, glappar inte, klämmer inte. Möjligen att den kan vara lite för svängd, så det är väl det som är problemet. (Dumma häst, uppskattar inte fina sadlar ;) ) Jag gråter nästan när jag tänker på att jag måste göra mig av med den, har aldrig suttit i skönare sadel... :cry:

Men usch och fy!! Stackars dig, har ju läst hur du har letat sadel i evighet.

Kommer inte ihåg om din häst hade rak eller svängd rygg men visst var han väl bred? Albions är ju i alla fall väldigt generösa i bomvidderna. Hoppas att du får möjlighet att prova en i rätt storlek!

Jaa, har letat i evigheter... får snart ge upp och fortsätta halka runt i min Crown.

Det största problemet är ju att det verkligen inte finns några utprovare här. Jag har 80 mil enkel väg till närmaste RidIn utprovningar. Ännu längre till en utprovare som har flera olika märken i vettiga storlekar och bra utbud.

Såhär ser odjuret ut;
P1010045.jpg

Är ganska bred, ca 107 grader.

Senast ändrad:

Den ser ganska lik ut min i ryggen:
25173638.jpg

Inte så bra bild kanske, men hon har hög manke och sen är hon väldigt rak. Provade idag en Kentaur och den låg faktiskt bra! Hade behövt en bomvidd vidare bara. Det som annars har passat henne är Amerigo Classic, Kieffer och faktiskt Dominus.

Min har knappt någon manke i sadelläget...

Har provat Kentaur på honom, vidaste bomvidden låg riktigt högt ovanför manken. Dominus var ngt för svängd. Amerigo Classic har jag aldrig haft möjlighet att prova, RidIn föreslog faktiskt den, men det strulade till sig med utprovningsplats, och att hitta en beggad Classic i vidd +4 är i princip omöjligt, dock håller jag alltid ögonen öppna efter en sådan. Men tusen tack för tipsen!

Jag köpte en sån för ett par år sedan. Men den var för rak och hög i bossan bak! Jag tippade framåt hela tiden, kom aldrig i balans. Sålde den sedan. Min häst liknar din i ryggen men blir rakare vid arbete.

Det är rätt "uppbyggda" sadlar väl? Bakvalvet får inte bli högt, det hatar jag...

Jag försöker mig på en bild på min hästs rygg också. Enda du kan göra nu är att prova en sådan sadel. När vi hade sadelutprovning sist insåg jag hur svårt det är att genom beskrivning och foto kunna avgöra vad som passar. Även sadlar utprovaren trodde stenhårt på, när hon provat ett gäng, låg inte alltid som man trodde de skulle. Även våra rumpor är ju olika och vi ryttare hade väldigt olika åsikt om vad som var skönt och inte.... Så prova!

th_P1310202.jpg

Halsen åt höger i bild om det inte framgår :)

jag gillar inte att det stoppat upp så mycket i bossorna. men jag vet inte hur bommen ser ut så jag ska inte säga något.

För min del blir det nog en ny sadel senare. Är inte 100% nöjd med passformen. Det känns som om den inte riktigt ligger "runt" ryggen i bak just pga bossorna. Det är ingen panik eller så (hästen är ju lite tjock ;p) men jag tror jag kan hitta ett ngt bättre alternativ.

Liknande trådar

Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
189
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 568
Senast: morgaine
·
Dressyr Årets sista dag är här, utvärdering av 2024 pågår https://www.bukefalos.se/threads/hur-gick-det-med-era-planer-och-mal-for-2024.1532458/...
2
Svar
28
· Visningar
1 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka