Albion dressyrsadel

A

alfadis

Försöker hitta en dressyrsadel till vår häst med rakrygg medel manke ganska smal övermank partiet just nu behöver byggas upp men hittar ingen sadel som passa provade sist en globus klick 34 där tryckte manken emot ca 10 cm in unersadeln i kanalen där lädret är inviket tvärs över om ni förstår hur jag menar låter lite luddigt. Hästen är smal fram men bred bak över ryggen helt platt där bossorna bak ligger emot. Jag har börjat titta på albion ni som har erfarenhet av många sadlar trorn det är en bar modell eller har ni andra tips . Hästen är ridenca 1,5 år behöver byggas upp mer fram, men har börjat muskla bakdel.

Sv: Albion dressyrsadel

åk och prova ut en sadel i stället. min häst har också rak rygg med manke. provade en alblion k2 för ett tag sedan. sadeln låg bra över ryggen men manken var för hög. modellerna skiljer sig på dessa sadlar också så det är svårt att säga vilken modell som bör passa din häst.

Ja det är ju så att det verkar skilja i modellen, finns nog ingen återförsäljare för albion i hela vårt landskap tror jag tyvär. Men det är svårt med sadel provning när man inte bor nära någon större butik så att det går att prova flera sadlar. Det blir många mil att åka med hästen.Tack för svaret.

Jo, det finns en butik i Karlshamn som sålde Albion tidigare i alla fall.
Annars Kalmar eller Växjö.

Jag har en Albion K2 dressyr, vid bom. Den ligger bra på mitt varmblod med relativt rak rygg och normal manke.

Albion kan du köpa i Kristianstad. Om du bor i västra delen av Blekinge är det ju inte så långt dit. Har själv en Albion SLK som jag och hästen trivs jättebra med, jag har haft svårt att hitta en lagom rak bom men denna är perfekt för just min häst.

Passar på att låna tråden och fråga om en Albion-modell. Hoppas att det är OK?

Jag har en Albion Style på öppet köp nu. Hästen verkar gilla den. Jag gillar inte det höga framvalvet utan vill ha ett lägre. (Hästen kan ha ett lägre utan problem.) På vissa Albion-modeller verkar det som att man välja mellan HH eller LH = högt eller lågt framvalv. Känner någon till om Style gjordes som båda alternativen eller bara med högt framvalv? Style tycks ha utgått ur Albions sortiment så det blir till att leta på begagnatmarknaden i så fall. Eller om ni vet om någon av de andra modellerna (SL, SLK eller K2) är mycket lik Style? Det är svårt att se bara på små bilder.

ang style modellen vet jag inte om den finns i hög och låg manke.

style är den äldre modellen, uppföljaren på den är sl. ska tydligen vara likadan fast en nyare upplaga kan man väl kalla det.

nyfiken annars på din sadel. vad är det för stl på den?? :angel:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Mogge
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Nu är det dags för min min lillhäst att få en egen dressyrsadel. Men jag behöver råd om var jag ska börja leta. Hon är inte alls lik min...
Svar
8
· Visningar
2 319
Senast: Haflinger89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka