Akvarium - storleksfråga mm

Sv: Akvarium - storleksfråga mm

Så, nu har vi köpt ett test. Nitrit ligger på 0, nitrat ligger på 9-10 mg/l. Vi har rätt mycket snabbväxande växter.

Dags att börja kvävegödsla? Bara kväve, eller ska vi fosforgödsla också?

Vi har kollat på några annonser och ska nog kontakta ett par av säljarna. Får se om det blir nåt akvarium redan till helgen!

Fick pappas gamla 40-liters, men det kan vi möjligen använda som sjukstuga eller yngelakvarium längre fram.

Självklart kan det bli felbalanser om du göder för mkt med bara kväve, men om du tar en gödning med balanserad kväve/fosforhalt, och tillsätter i ett akvarium som redan har för mkt fosfat, torde ju resultatet bli ungefär som innan?

Nja, rådet jag fått är att tillsätta gödningen i samband med vattenbyte, så att man så att säga nollställer nivåerna, och sen tillsätter rätt proportioner av kväve, fosfor och spårelement (mikrogödning). Estimative Index, tror jag metoden kallas.

Akvarium är kul! :D
Jag har just nu ett på 48 liter, där simmar ett par malar och nio rödmunstetror just nu. Men det är sant som sägs, ju större desto mer lättskött är det. Jag har inte större pga att jag fortfarande bor hemma, och mitt egna rum är pyttelitet. Dessutom är mitt så smart utformat, man slipper se doppvärmare, pump och annat skit löst då det är oragniserat bakom en svart vägg i akvariumet.

Nja, rådet jag fått är att tillsätta gödningen i samband med vattenbyte, så att man så att säga nollställer nivåerna, och sen tillsätter rätt proportioner av kväve, fosfor och spårelement (mikrogödning). Estimative Index, tror jag metoden kallas.

Ja, det kan funka. Många som kör PMDD gör så har jag förstått.

Akvarium är kul! :D
Jag har just nu ett på 48 liter, där simmar ett par malar och nio rödmunstetror just nu. Men det är sant som sägs, ju större desto mer lättskött är det. Jag har inte större pga att jag fortfarande bor hemma, och mitt egna rum är pyttelitet. Dessutom är mitt så smart utformat, man slipper se doppvärmare, pump och annat skit löst då det är oragniserat bakom en svart vägg i akvariumet.

Vi kollar runt för fullt, försöker hitta ett bra begagnat. Ringde på ett 350-liters hörnakvarium, med det var såklart redan sålt. Inte många lagom stora hörnakvarier som är till salu.

Igår köpte vi ett snyggt möbelakvarium på 180 liter! :banana:

Ett juwel i bokfanér. Ska lägga in foto sen. Det var en kille som köpt det förra året, haft igång det 2 månader och sen tröttnat på att cikliderna var så aggressiva och åt upp varandra och fördärvade inredningen i karet. Fick det för 2000 kr.

Åkte även till Väla Zoo och handlade div kemikalier, svart grus, växter och lite annat smått och gott. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka