Akvarium - storleksfråga mm

Lupin

Trådstartare
Jag och sambon funderar på att skaffa akvarium. Men vi kan inte komma överens om storleken! :p Han har fått för sig att det måste vara minst 350 liter för att det ska vara lättskött, men stämmer verkligen det? Det blir så himla stort och jag vet inte var vi skulle ha plats med det. Plus att jag tycker det är för stort. Jag nöjer mig gärna med ett mindre, i 100-litersklassen. Jag är hemma med sonen (21 mån) och det är mest för hans skull jag vill ha akvarium, för han är så fascinerad av dem.

Men var går egentligen gränsen, storleksmässigt, för ett lite mer lättskött akvarium, med hyfsat stabil balans?

Sv: Akvarium - storleksfråga mm

Jag och sambon funderar på att skaffa akvarium. Men vi kan inte komma överens om storleken! :p Han har fått för sig att det måste vara minst 350 liter för att det ska vara lättskött, men stämmer verkligen det? Det blir så himla stort och jag vet inte var vi skulle ha plats med det. Plus att jag tycker det är för stort. Jag nöjer mig gärna med ett mindre, i 100-litersklassen. Jag är hemma med sonen (21 mån) och det är mest för hans skull jag vill ha akvarium, för han är så fascinerad av dem.

Men var går egentligen gränsen, storleksmässigt, för ett lite mer lättskött akvarium, med hyfsat stabil balans?

Vi har tre stycken...60l...180l...240l...
Det på 240l är definitivt mest lättskött med en stabil balans och heller inte för stort tycker jag...:)

Vi har ett som är lite drygt 100 l som vi startade upp i höstas, och det ska erkännas att jag redan suktar efter ett större. :angel:

Köp ett så stort ni har plats och råd för, när man tar hem det och börjar fylla det med växter och fiskar så känns det garanterat inte så stort längre.

Nu har jag ju inget att jämföra med, men skötselmässigt har vi inte haft några jätteproblem med vårt akvarium. Inte som varit relaterat till storleken, i vilket fall, utan de problem som varit har berott på annat (färgande rot och dålig belysning).

Japp, ju större desto bättre, fast jag har iofs aldrig haft problem med de små jag har haft heller. Bara man anpassar storleken till antalet fiskar till filter och vattenbyten. Däremot är det snyggare med ett större och man kan få större och mer välfungerande grupper av fiskar. De är läckert! Sen blir ju karet mer som en möbel med om det är lite större.

// Tires (Som med hade akvariet som barnvakt! (O se hur det blev!))

Vi har ett som är lite drygt 100 l som vi startade upp i höstas, och det ska erkännas att jag redan suktar efter ett större. :angel:

Köp ett så stort ni har plats och råd för, när man tar hem det och börjar fylla det med växter och fiskar så känns det garanterat inte så stort längre.

Nu har jag ju inget att jämföra med, men skötselmässigt har vi inte haft några jätteproblem med vårt akvarium. Inte som varit relaterat till storleken, i vilket fall, utan de problem som varit har berott på annat (färgande rot och dålig belysning).

Kul med fler svar! Vi får se hur vi gör och vad det blir. :)

Jaa, minst ett akvarie/rum..! Nu har vi flyttat tillfälligt till mindre lya och det får bara plats med totalt två. (:bow: säger sambon)

Ytterligare tecken på att fiskar o akvarium upptar ganska mycket av ens intresse är när man på fin restaurang placerar sig så man kan se akvariet i den andra delen av rummet hela tiden, efter måltiden bara måste gå fram o kika lite extra på de fina malawisarna som simmar runt där i och studera hur de byggt upp miljön och gömt filtrena. (:o säger sambon)

Nåja.

Jag skulle gå på ett större, det tar längre tid innan det blir smutsigt, du behöver städa mer sällan och det är lättare att hålla ett friskt vatten i ett stort än i ett litet. En ev avvikelse går mycket fort i ett litet.

Håller inte med dig där! Ett större akvarie blir "lika smutsigt" (vad gäller nedbrytningsprodukter) som ett litet om det möjligvis inte är så att du har väldigt få fiskar i det stora jämfört med hur mycket du har i det lilla (i relation) . Flummigt skrivet...

Jag gör vattenbytena så gott som samtidigt både i det stora (720) o det lilla (253). I det stora gör jag nog vattenbytena dessutom oftare eftersom fiskarna där i "kräver" detta. Så, allt är relativt! De har att göra med antalet fiskar, vilka fiskar, filterkapacitet, hur mycket du matar osv.

Kan oxå lägga till att mängden vatten som ska bytas blir givet större i ett större akvarie = mer att bära (eller vilken metod man nu använder).

Observera, delvattenbyten! ALDRIG heltömningar (som en del envisas med vid sk "storstädningar") oavsett akvariestorlek.

Senast ändrad:

Hur mycket vatten byter ni vid vattenbyten?

Brukar själv byta runt 30%, men om man ska göda växterna med makrogödning via estimative index så fattar jag det som att man ska göra större byten, minst 50%. Någon som vet hur fiskarna hanterar det?

Japp, 30 % här med. Men vad gäller växterna får de hänga med så länge de gör och de har det med all sannolikhet det ej opitimalt i mina akvarier. Har insett vilka som fungerar och kör på dem!

Hur mycket vatten byter ni vid vattenbyten?

Brukar själv byta runt 30%, men om man ska göda växterna med makrogödning via estimative index så fattar jag det som att man ska göra större byten, minst 50%. Någon som vet hur fiskarna hanterar det?

50% är inget problem på de fiskar som du har. Jag byter aldrig mindre än så hemma. Känns onödigt när jag ändå släpat fram slangen.

Jaha, vad bra! Jag trodde det var farligt för dem att byta såpass mycket i taget, jag har alltså inte i något vattenberedningsmedel, utan det är kranvatten (hyfsat tempererat då, så att det inte blir nån temperaturchock för dem). Men det är ingen fara att byta mer, då?

Jag har inte heller vattenberedning i. De enda fiskar jag inte skulle dra ur så mkt vatten på är Tanganyikaciklider, och yngelvårdande fiskar. (Just när de har yngel vill säga.)

Inga problem, då! Då blir det lite större byten framöver. :D

Du skrev nånstans att slammet man suger upp ska vara ljust, inte rött eller svart. "Skräpet" som jag suger upp är svart/mörkbrunt :crazy:(består av bajs, döda växtdelar och brunalger), borde jag vara orolig?

Frågan är också om man kan hoppas på att makronäringsnivåerna stiger av sig själva ännu (har haft den fiskmängden vi har nu tre veckor ungefär), eller om det förmodligen inte blir bättre än så här?

Färgen i sig är ju inte farlig, men den tyder på att det finns ganska mycket gucka i botten. Ditt akvarium har ju inte varit igång så länge, och borde inte innehålla så jättemkt skräp. Vad matar du med, och hur mkt?
Har du kollat nitrathalten?

mvh

Nej, nitrathalten har jag inte kollat, har ärligt talat varit lite för snål/slö för att skaffa ett testkit. Fiskarna ser ut att må utmärkt, framförallt algätarna som har växt ordentligt på den korta tid jag har haft dem, så därför tänkte jag att det kanske inte behövdes?

Fiskarna får:

Varannan dag en liten pansarmalstablett, varannan dag en algtablett.

Två dagar en liten nypa flingfoder, den tredje lite röda mygglarver. Den maten brukar vara borta på knappt en minut.

En dag i veckan får de ingenting.

Svårt att säga hur mycket skräp det är, har ju inget att jämföra med, men det är ju inte slam direkt, utan man ser de hela små "bajskorvarna" så att säga. Och sen är det ju lite alger också.

Man kanske borde skaffa ett nitrattest? Fast eftersom det är rätt mycket snabbväxande växter i akvariet, borde inte de "käka upp" det nitrat som finns i vattnet?

Ang. nitratet så beror det helt på vilka nivåer man har. Runt ca 10 mg/l rekommenderas ofta om man har ett friskt växtkar där det växer på en del. En del kunder som kommer in till oss för att testa vattnet då "nån fisk har dött", kan ha runt 300 mg/liter.

Generellt har en standardakvarium hemma hos en genomsnittlig akvarist också för få och för hängiga växter för att kunna konsumera några ordentliga mängder nitrat, men det är sant att de använder sig av lite grann.

Fast jag iofs ganska mycket växter, tror jag. Och de växer hyfsat mycket nu också. Med tanke på brunalgsproblemet så tänkte jag att mina näringsnivåer kanske snarare är låga?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka