Akvarium, hoppas på svar

Sv: Akvarium, hoppas på svar

det där med ph..hur ser jag att de är stressade då?

Min mamma har et akvarium, som typ aldrig byts eller ens har nån levande växt, ca 50 liter. därinne har hon guppy, tetror, scalar, en mal och en "ål" De har bott där i 8 år nu. Mamma byter vatten när hon har svårt att se fiskarna..inte exemplariskt alls. Innan hade vi akvariet som vinterbonad åt kojfiskarna med. Mina tetror och malawi ser bra ut. pigga, äter bra, stimmar lite. och malawina ynglar av sig, och ynglen mår bra, inga alger att tala om och växterna trivs utmärkt. När jag testar med ph mätare så visar den ca 7-8.

Jag råkade faktiskt tappa ganska mycket bikarbonat häromdagen, och dagen efter så var vattenytan helt grumlig o bubblig, men ingen dog av det (nu har jag fixat det).

Överdriver du inte lite? Det djuraffärerna alltid påpekar är ju mängden nitrit, inte ph värdena.

Om man vill kolla sitt ph värde, vad rekommenderar du att man ska köpa? Vanliga pappersremsor?

Som jag skrev i mitt förra inlägg vill jag minnas att det står att fiskar skall hållas i ett för dom anpassat vatten. Där brister affären.

Det är ju under förutsättning att affären hade bristfälligt vatten som är fara för fiskens liv och/eller hälsa. Inte för att köparen har det.
Hur det ligger till med det vet vi ju inte.

Det lär dom ju inte heller ha gjort. Det räcker inte med ETT faktablad om fisk, eftersom de festa olika fiskarter uppför sig helt olikt.

L80 kräver ordagrant att faktabladet skall innehålla vad fiskarten behöver och inte allmänt om fiskar. Även krav på vatten ev. aggressivitet mot andra fiskarter skall också stå med där. Fullt reglerat punkt för punkt i L80 om just fiskförsäljning.
Vill du kan jag klistra in alla punkter här.

Varför skulle inte muntlig information vara reglerad? Den allra mesta informationen man får är ju just muntlig.

Det får du fråga Djurskyddsmyndigheten om. Det finns inga krav eller tvingande på den biten i L80. Bara krav på att informationsbladet skall hänga med när man säljer som yrkesman.

Har inte/ska inte L80 bli just tvingande för privatpersoner?

Ja och nej. L80 har slagits ihop med L81 (därför viktigt att läsa den) och alla saker är inte tvingande utan vissa är bara råd. Vissa saker är bara tvingande för den som säljer yreksmässigt. Man måste vara noga med att läsa formuleringarna för att se om den är tvingande eller bara rådgivande. Man måste hålla sig ajour för att se om dom rådgivande blir tvingande genom att hålla sig uppdaterande.

Man måste ju skilja på vad som är olagligt i praktiken och vad som kan ge allvarliga straff. Om jag tex ser dig sparka din hund vet vi ju alla att det är plågsamt för djurt och fel, men därmed inte sagt att jag kan lyckas få dig dömd om jag anmäler dig.

Det var inte så jag menade utan jag menar att håller det inom lagens gränser påde teoretiskt och praktiskt. Det du skriver ovan handlar oftast om bevisbörda och man blir inte fälld om man inte kan bevisa att brott har begåtts. Problemet ligger alltså inte att det praktikst inte skulle vara olagligt utan att det praktiskt är svårt att bevisa att brott har begåtts. Samma gäller med fiskar och andra djur.
Hur bevisar man att fiskarna blir så stressade att dom blir sjuka av just vattenkvaliten och/eller att dom blir stressade av andra med aggressiva indivder i akvariumet?
Hur bevisar man att det inte är av att dom blivit dåligt uppfödda, att dom inte har någon sjukdom som gör att dom blir dåliga osv?
Dessutom skall vi inte prata om kostnader för en rättegång där risken ligger i att man ändå förlorar då bevis är svårt att uppbåda där det inte får lov att finnas utrymme för tvivel. Det är svårt det där och jag har haft samma tankebanor om ensamma marsvin då vissa verkligen kan bli stressade och börja tugga päls, sitter stilla i ett hörn hela tiden osv. Jag tycker inte om det men hur bevisar jag att marsvinet inte tuggar päls i största allmänhet och hur bevisar jag att den verkligen mådde jättedåligt?
Hur bevisar jag att marsvin som dör pga att den slutar att äta gör det pga stress eller pga sjukdom?

Jag är ju "smådjurs" människa främst då hamster och marsvin och jag ser ju att även här är det stora brister inom många zoo affärer. Jag blir glad när jag kommer till någon som verkligen kan eller villig att lära sig mer. Bara en sådan sak som saltsten vilket kan förkorta marsvinens livslängd med flera år pga risk för urin/njursten (orsakar också regäl smärta för dom) eller deras blandningar som ger feta marsvin som dör i förtid osv. Även till hamstrar säljs saltstenar vilket en hamster inte behöver om den får rätt kost. Vare sig marsvin eller hamster kräver stora mängder salt och dom får tillräckligt i en balaserad kost.
Du är inte den enda som suckar och blir irriterad över alla råd som är uppåt väggen som man kan få i en zoo affär utan.
Tyvärr är det så när det gäller L80 att så länge som man inte kan bevisa brott och så länge som det inte står skall, exakta mått man skall hålla sig inom mm så är det rätt godtyckligt för hur den skall tolkas och användas på enskilda arter/raser. Jag har själv skickat fråga till SJV när dom hade hand om djurskyddet helt och hållet för att få exakt svar och fått flummigt svar som inte var något exakt utan en mer borde, kunde, kan osv. Det var då jag insåg att allt som inte stod skall framför i L80 kan tolkas godtyckligt och allt som inte har siffror framför sig kunde också tolkas godtyckligt.
Jag jobbar genom att försöka förmedla mina kunskaper i det jag kan och lobba för dom och ser till att när jag vill ha reda på ett djurs skötsel så frågar jag dom som verkligen kan och har ett ordentligt intresse för djurarten. Zoo affärer finns bara för att köpa tillbehöv och ibland (beroende på vem leverantören är) även djur men det är mer sällan. Livslängd på djur handlar inte bara om stress utan också om väluppfödda djur, rätt miljö (även mat) varav jag faktiskt föredrar att köpa från folk som har god kunskap om vad dom säljer och som kan förmedla mig kunskapen om hur jag bäst tar hand om djuren i fråga.

Hur stort akvarium behöver en mal på 40 cm? Såg en sådan i en djuraffär för 500 kr. Är det ett lagom pris undrar en som inte kan så mycket om fiskar.
Såg även att dom hade några platta nästan brandgula som kostade 4275 kr / par!!!???? Men jag såg inga växter så det måste nog ha varit saltvatten fiskar tror jag. Men det låter ju så dyrt.

snigelfarmor skrev:
det där med ph..hur ser jag att de är stressade då?

Det kanske du inte alls ser. du kanske inte märker att de vart hängiga förrän de dör.

Min mamma har et akvarium, som typ aldrig byts eller ens har nån levande växt, ca 50 liter. därinne har hon guppy, tetror, scalar, en mal och en "ål" De har bott där i 8 år nu. Mamma byter vatten när hon har svårt att se fiskarna..inte exemplariskt alls. Innan hade vi akvariet som vinterbonad åt kojfiskarna med.

Det låter riktigt vidrigt, om du ursäktar.

Mina tetror och malawi ser bra ut. pigga, äter bra, stimmar lite. och malawina ynglar av sig, och ynglen mår bra, inga alger att tala om och växterna trivs utmärkt. När jag testar med ph mätare så visar den ca 7-8.

Dåligt för båda fisksorterna alltså.

Jag råkade faktiskt tappa ganska mycket bikarbonat häromdagen, och dagen efter så var vattenytan helt grumlig o bubblig, men ingen dog av det (nu har jag fixat det).

Överdriver du inte lite? Det djuraffärerna alltid påpekar är ju mängden nitrit, inte ph värdena.

Nitrit har man nästan aldrig i akvarium, annat än möjligen de första tre veckorna efter uppstart. Eftersom jag är en av Sveriges mest kontaktade personer vid just fiskkonsultationer tycker jag inte att jag överdriver. Däremot är jag betydligt mer påläst än de allra flesta som jobbar i zooaffärer med blandade djurarter. Däremot har jag redan förklarat att de flesta djurägare inte tar fisk och dess behov på allvar. Flera exempel finns i den här tråden.

Om man vill kolla sitt ph värde, vad rekommenderar du att man ska köpa? Vanliga pappersremsor?

Ja, det räcker oftast. De är ingen höjdare om man ska doktorera i kemi, men för att få ett hum om akvarievatten är de OK.

Stollan skrev:
Det är ju under förutsättning att affären hade bristfälligt vatten som är fara för fiskens liv och/eller hälsa. Inte för att köparen har det.
Hur det ligger till med det vet vi ju inte.

Jo, i det här fallet vet vi ju det. Eftersom en fisk kräver 6 i pH och den andra 8,5 så VET säljaren (om denne är kunnig) att någon fisk kommer att fara illa, eftersom vatten baa kan hålla ETT pH-värde. Däremot vet säljaren inget om nitrit, nitrat osv.

L80 kräver ordagrant att faktabladet skall innehålla vad fiskarten behöver och inte allmänt om fiskar. Även krav på vatten ev. aggressivitet mot andra fiskarter skall också stå med där. Fullt reglerat punkt för punkt i L80 om just fiskförsäljning.
Vill du kan jag klistra in alla punkter här.

Och då menade jag på att jag inte tror att många affärer har så många olika skötselråd. Du behöver inte klistra in alla punkter, jag tittade tillräckligt på dem då jag utformade 45olika skötselråd till ett antal butiker.

Det var inte så jag menade utan jag menar att håller det inom lagens gränser påde teoretiskt och praktiskt. Det du skriver ovan handlar oftast om bevisbörda och man blir inte fälld om man inte kan bevisa att brott har begåtts. Problemet ligger alltså inte att det praktikst inte skulle vara olagligt utan att det praktiskt är svårt att bevisa att brott har begåtts. Samma gäller med fiskar och andra djur.
Hur bevisar man att fiskarna blir så stressade att dom blir sjuka av just vattenkvaliten och/eller att dom blir stressade av andra med aggressiva indivder i akvariumet?
Hur bevisar man att det inte är av att dom blivit dåligt uppfödda, att dom inte har någon sjukdom som gör att dom blir dåliga osv?

Om jag kan påvisa genom vattenprov att fisken hålls i för den arten olämpligt vatten borde väl det vara anledning nog att tro att det var därför den dog/blev sjuk. Att den skulle vara dåligt uppfödd låter som en undanflykt från kundens sida. Om det skulle håla i en rättegång har jag dock ingen aning om. Jag talar mest om sunt förnuft.

Dessutom skall vi inte prata om kostnader för en rättegång där risken ligger i att man ändå förlorar då bevis är svårt att uppbåda där det inte får lov att finnas utrymme för tvivel. Det är svårt det där och jag har haft samma tankebanor om ensamma marsvin då vissa verkligen kan bli stressade och börja tugga päls, sitter stilla i ett hörn hela tiden osv. Jag tycker inte om det men hur bevisar jag att marsvinet inte tuggar päls i största allmänhet och hur bevisar jag att den verkligen mådde jättedåligt?
Hur bevisar jag att marsvin som dör pga att den slutar att äta gör det pga stress eller pga sjukdom?

Jag är ju "smådjurs" människa främst då hamster och marsvin och jag ser ju att även här är det stora brister inom många zoo affärer. Jag blir glad när jag kommer till någon som verkligen kan eller villig att lära sig mer. Bara en sådan sak som saltsten vilket kan förkorta marsvinens livslängd med flera år pga risk för urin/njursten (orsakar också regäl smärta för dom) eller deras blandningar som ger feta marsvin som dör i förtid osv. Även till hamstrar säljs saltstenar vilket en hamster inte behöver om den får rätt kost. Vare sig marsvin eller hamster kräver stora mängder salt och dom får tillräckligt i en balaserad kost.
Du är inte den enda som suckar och blir irriterad över alla råd som är uppåt väggen som man kan få i en zoo affär utan.
Tyvärr är det så när det gäller L80 att så länge som man inte kan bevisa brott och så länge som det inte står skall, exakta mått man skall hålla sig inom mm så är det rätt godtyckligt för hur den skall tolkas och användas på enskilda arter/raser. Jag har själv skickat fråga till SJV när dom hade hand om djurskyddet helt och hållet för att få exakt svar och fått flummigt svar som inte var något exakt utan en mer borde, kunde, kan osv. Det var då jag insåg att allt som inte stod skall framför i L80 kan tolkas godtyckligt och allt som inte har siffror framför sig kunde också tolkas godtyckligt.
Jag jobbar genom att försöka förmedla mina kunskaper i det jag kan och lobba för dom och ser till att när jag vill ha reda på ett djurs skötsel så frågar jag dom som verkligen kan och har ett ordentligt intresse för djurarten. Zoo affärer finns bara för att köpa tillbehöv och ibland (beroende på vem leverantören är) även djur men det är mer sällan. Livslängd på djur handlar inte bara om stress utan också om väluppfödda djur, rätt miljö (även mat) varav jag faktiskt föredrar att köpa från folk som har god kunskap om vad dom säljer och som kan förmedla mig kunskapen om hur jag bäst tar hand om djuren i fråga.

Håller med.

bonny skrev:
Hur stort akvarium behöver en mal på 40 cm? Såg en sådan i en djuraffär för 500 kr. Är det ett lagom pris undrar en som inte kan så mycket om fiskar.

Det går inte att svara på om du inte säger vilken art det var. Var det en stor pleco eller gibbiceps var det väldigt dyrt, var det en mer exklusiv mal kan det ha varit billigt. Ett akvarium med en längd på minst 150 cm kan väl vara lämpligt, men då får man även ta hänsyn till hur just den arten lever och rör sig.

Såg även att dom hade några platta nästan brandgula som kostade 4275 kr / par!!!???? Men jag såg inga växter så det måste nog ha varit saltvatten fiskar tror jag. Men det låter ju så dyrt.

Omöjligt att svara på också detta. Det finns sötvattensfiskar som är dyrare, och saltvatten som är billigare. Kolla alltid/be att få artnamnen när du har frågor så blir det lättare att hjälpa dig.

Jo, i det här fallet vet vi ju det. Eftersom en fisk kräver 6 i pH och den andra 8,5 så VET säljaren (om denne är kunnig) att någon fisk kommer att fara illa, eftersom vatten baa kan hålla ETT pH-värde. Däremot vet säljaren inget om nitrit, nitrat osv.

Hur vet du att affärens vatten inte hade rätt ph-värde?
Var du där och testade det?
Annars har inte djuraffären begått något fel i den frågan vad vi vet eller hur?
Att lämna fel muntig skötselinformation är trots allt inte olagligt eftersom det inte finns reglerat i lagen hur man skall hantera det.

Och då menade jag på att jag inte tror att många affärer har så många olika skötselråd. Du behöver inte klistra in alla punkter, jag tittade tillräckligt på dem då jag utformade 45olika skötselråd till ett antal butiker.

Det är möjligt att dom inte har det som L80 kräver eller överhuvudtaget håller sig ajour med L80 alls. Det är dock lika olagligt som att inte ha informationsblad alls så när jag säger informationsblad samtidigt som jag nämner L80 menar jag givetivs så som L80 kräver att det skall vara.
L80 uppdaterades bla i september då kraven för att marsvin skall ha skydd gick från rådgivande till tvingande. Driver man djuraffär kan jag ju tycka att man ser till att hålla sig uppdaterad på det man själv måste veta speciellt det som gäller krav när man säljer levande djur. Jag själv prenummererar på uppdateringar hos djurskyddsmyndighetens informationsmail för att inte missa uppdateringar.
Jag tror att det största problemet är att informationen kan vara lite jobbig att få tag på om man inte vet var man skall leta (du själv hänvisade till sjv när det legat hos djurskyddsmyndigheten ett bra tag) och har man ingen dator så är det svårare att hålla sig uppdaterad när något ändras. Pdf filer är dessutom jobbiga då acrobat reader ofta hänger sig. Önskvärt vore rena textfiler också samt bättre tillgänglighet för uppdatering av L80 för dom som inte är datorvana dvs via sk snigelpost. En liten självkostnad kunde ju tas ut men även lite mer information om var man hittar allt då det under den senaste tid har skett stora förändringar skulle inte skada. Ialla fall främt till djuraffärer.

Om jag kan påvisa genom vattenprov att fisken hålls i för den arten olämpligt vatten borde väl det vara anledning nog att tro att det var därför den dog/blev sjuk. Att den skulle vara dåligt uppfödd låter som en undanflykt från kundens sida. Om det skulle håla i en rättegång har jag dock ingen aning om. Jag talar mest om sunt förnuft.

Eftersom vad som räknas som olämpligt vatten inte regleras med siffror i L80 (kan vara något att lobba för hos djurskyddsmyndigheten) så tror jag inte det är hållbart rättsligt tyvärr. Vet hur kymmigt det är med lagen och tvetydligheter i den.
Dåligt uppfödda djur har jag köpt allt för många gånger i djuraffär där djurs livslängd har varit markant olika trots bra mat och bra förhållande samt andra av samma djurart som levt längre än medelålder. Så dåligt uppfödda djur är ingen undanflykt utan kan vara rena rama sanningen.
Frågan är hur bevisar man att det är det ena och inte det andra?
Det kan vara en bortförklaring men det kan faktiskt vara sanning också då livslängd är ärftligt och beroende av hur väl uppfödd djuret är.
Borde och tro räcker inte för att det skall räknas som ett brott. Enbart tydliga bevis räcker så därför skall man vara lite försiktig med sådana uttal.

Sunt förnuft råder tyvärr inte i L80 alla gånger :crazy:
Ex. gnagare som är okastrerade könsmogna hannar bör inte hållas tillsammans. Hur mycket sunt förnuft är det och hur kan man jämföra möss, marsvin, råttor odyl med varandra rätt över?
Nada enligt mig.
Lita inte alltid på att L80 står för sunt förnuft hlet enkelt och att man alltid kan stödja sig mot den. Den är full av stora hål/tvetydigheter.

Så för att förtydliga så anser jag inte att du har fel bara det att jag tror att det enda olagliga som har skett möjligen kan vara att rätt informationsblad inte följde med vid köpet.
Att rätt informationsblad följer med skall ju uppväga ev. felinformation för köparen därför är det krav på informationsbladet. Jag tror att det är svårt att sätta en lag på muntliga saker då ord kan stå mot ord i en rättegång, kunden kan minnas fel och trots allt kan säljaren blanda ihop information om olika arter (männskliga faktorn).
Det som inte vinner en rättegång anses inte som brottsligt så blir det ingen fällande dom kan du räkna med att det inte var brottsligt enligt hur man tolkar lagen. Det är på gott och på ont.
Sedan kan man diskutera ur moralisk synvinkel och där håller jag med dig om att djuraffären har gjort fel.

Stollan skrev:
Hur vet du att affärens vatten inte hade rätt ph-värde?
Var du där och testade det?

Affärens vatten har jag aldrig ifrågasatt, även om jag när jag får frågan misstänker att de kör kranvatten rakt över.

Annars har inte djuraffären begått något fel i den frågan vad vi vet eller hur?
Att lämna fel muntig skötselinformation är trots allt inte olagligt eftersom det inte finns reglerat i lagen hur man skall hantera det.

Intressant vinkling. Dock kan vi nog utgå från att trådskaparen inte fått någon som helst information om hur olika krav hennes olika fiskar har, för då antar jag att hon precis som alla djurägare med sunt förnuft aldrig skulle köpt dem.

Det är möjligt att dom inte har det som L80 kräver eller överhuvudtaget håller sig ajour med L80 alls. Det är dock lika olagligt som att inte ha informationsblad alls så när jag säger informationsblad samtidigt som jag nämner L80 menar jag givetivs så som L80 kräver att det skall vara.

Jojo. Det förstår jag.

Jag tror att det största problemet är att informationen kan vara lite jobbig att få tag på om man inte vet var man skall leta (du själv hänvisade till sjv när det legat hos djurskyddsmyndigheten ett bra tag)

Jo. Fast till mitt försvar ska jag ta och förklara att jag mycket väl visste det. Vi hade kontakt med skara senast för några dagar sedan på jobbet. Däremot visste jag inte om deras url var så enkel som jag mindes, och tog därför ett säkrare kort (trodde jag) och länkade till sjv eftersom jag trodde att texten låg kvar där fortfarande.
För de som aldrig berörs av lagarna är det såklart ännu svårare att hitta.

och har man ingen dator så är det svårare att hålla sig uppdaterad när något ändras. Pdf filer är dessutom jobbiga då acrobat reader ofta hänger sig.

Mm, tack. Det problemet lider vi av här.

Eftersom vad som räknas som olämpligt vatten inte regleras med siffror i L80 (kan vara något att lobba för hos djurskyddsmyndigheten) så tror jag inte det är hållbart rättsligt tyvärr.

Nä, det är ju en sak. Men eftersom jag jobbar med det så vet jag ju hur texten BÖR tolkas. Dock kan jag hålla med om att det kanske inte gäller rättsligt, men det borde väl inte vara det som avgör vad som sägs och säljs i en djuraffär?

Vet hur kymmigt det är med lagen och tvetydligheter i den.
Dåligt uppfödda djur har jag köpt allt för många gånger i djuraffär där djurs livslängd har varit markant olika trots bra mat och bra förhållande samt andra av samma djurart som levt längre än medelålder. Så dåligt uppfödda djur är ingen undanflykt utan kan vara rena rama sanningen.

Det har aldrig jag drabbats av men det är säkert ingen omöjlighet.

Frågan är hur bevisar man att det är det ena och inte det andra?
Det kan vara en bortförklaring men det kan faktiskt vara sanning också då livslängd är ärftligt och beroende av hur väl uppfödd djuret är.

Jo, men jag talar om en situation där köparen/ägaren bevisligen yagit livet av djuret själv, tex genom att mata en leguan med kattmat, göra en leopardgecko till vegetarian för att ägaren själv är det, blandat två vuxna guldhamstrar i samma bur, utsatt en fisk för 250 mg nitrat/l och sen hävdar att det kan bero på felaktig uppfödning.

Borde och tro räcker inte för att det skall räknas som ett brott. Enbart tydliga bevis räcker så därför skall man vara lite försiktig med sådana uttal.

Nu minns jag knappt vad jag ursprungligen sa som drog igång den här diskussionen, men om det är ordet "brott" eller "olagligt" som felar så kan jag ändra dom till "oetiskt", "inkompetent", "felaktigt" och "grymt".

Sunt förnuft råder tyvärr inte i L80 alla gånger :crazy:
Ex. gnagare som är okastrerade könsmogna hannar bör inte hållas tillsammans. Hur mycket sunt förnuft är det och hur kan man jämföra möss, marsvin, råttor odyl med varandra rätt över?
Nada enligt mig.
Lita inte alltid på att L80 står för sunt förnuft hlet enkelt och att man alltid kan stödja sig mot den. Den är full av stora hål/tvetydigheter.

Den är stendum. Det vet jag mycket väl, därför att de som är bakom den inte verkar ha någon praktisk kunskap av djur. Titta tex på skillnaden på kraven mellan hur du ska hålla marsvin och dvärgigelkottar. Två djur som enligt mig är rätt lika i storlek och rörelsesätt. Enda skillnaden är att igelkotten är enstörig i sitt levnadssätt.

Så för att förtydliga så anser jag inte att du har fel bara det att jag tror att det enda olagliga som har skett möjligen kan vara att rätt informationsblad inte följde med vid köpet.
Att rätt informationsblad följer med skall ju uppväga ev. felinformation för köparen därför är det krav på informationsbladet. Jag tror att det är svårt att sätta en lag på muntliga saker då ord kan stå mot ord i en rättegång, kunden kan minnas fel och trots allt kan säljaren blanda ihop information om olika arter (männskliga faktorn).
Det som inte vinner en rättegång anses inte som brottsligt så blir det ingen fällande dom kan du räkna med att det inte var brottsligt enligt hur man tolkar lagen. Det är på gott och på ont.
Sedan kan man diskutera ur moralisk synvinkel och där håller jag med dig om att djuraffären har gjort fel.

Se ovanstående ändring av adjektiv :-) Dock tror jag att det kan komma en dag då någon faktiskt döms för något liknande. Jag kommer inte att sluta kämpa för djurs rättigheter bara för att vår djurskyddslag och L80/81 inte går att tolka. Jag som jobbar med djur dagligen vet ju vad de lever av och vad de dör av.

Jag tycker absolut inte att du skall sluta kämpa för djurskyddet tvärt om försöka lobba för bättre riktlinjer i tex L80 :)
Jag tycker du inte har fel i att du tycker att det är totalt fel och stor okompetens i vad som hände i djuraffären eller att du har fel som reagerar. Tvärt om krävs det att man får ut kunskap och trycker på djurskyddsmyndigheten så lagen inte blir för gotycklig att tolkas. För så länge som inte det är ordentligt reglerad är det svårt att få igång rättegångar som leder till dom och på så sätt lättare får skärpning bland djurägare.
Lobba på du bara, det behövs fler som du :bow:
Om du springer på en djuraffär som inte /innehar skickar med informationsbladet som krävs enligt L80 så kan du allt anmäla annonymt till miljökontoret i den kommun den ligger i :angel:
Där är lagen mycket klar och tydlig utan utrymme för godtyckligt tolkande :cool:

Bättre sent än aldrig kanske. Nu hittade jag iaf det utdrag ur L80/L81 som vi ger till kunderna:
SJVFS 2003:24
13 kap SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR HÅLLANDE AV FISKAR Allmänt om hållande av fiskar

1 § Vid sammansättningen av olika fiskarter och individer ska hänsyn tas till deras eventuella stimbeteende samt till deras fördragsamhet eller ofördragsamhet med varandra så att aggressivitet och stress undviks.

Konstruktion av akvarier

2 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nätlock eller liknande, eller med höga kanter ovanför vattenytan, om det behövs för att fiskarna inte ska hoppa ut.

3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ detta kapitel är uppfyllda.

4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.

Utrymmen

5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt.

Inredning och bottenmaterial

6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det som finns i varje fiskarts naturliga miljö.

Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha tillgång till gömslen i akvariet.

Första stycket gäller inte vid sådan tillfällig fiskhållning som kräver särskilt god hygien, såsom karantän, lekförsök och yngeluppfödning.

Vattenkvalitet

7 § Vattnets beskaffenhet, såsom pH-värde, salthalt m.m., ska vara anpassat till respektive fiskart. Plötsliga förändringar av vattnets beskaffenhet ska undvikas om inte fiskarten är särskilt anpassad till sådana förändringar.

8 § Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga ämnen. Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av avfallsprodukter och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga halter.

Vattentemperatur

9 § Vattentemperaturen ska vara anpassad efter fiskartens behov.

Foder

10 § Fiskar ska utfodras med ett för arten anpassat foder i en sådan

mängd och med sådana intervall att de upprätthåller ett medelgott hull.

Där står lite om pHvärde osv. Fast detta kanske inte gäller längre?

Den är stort sätt densamma ännu men dom har stoppat in L81 i dom dvs djurskyddsmyndighetens råd om hur man skall tolka en del inlägg.
Sedan gäller ju även vissa andra kapitel också för fiskarna där allt stå mer generellt.

Allmänna råd till 13 kap.
1 §
Utpräglade stimfiskar bör hållas i grupp med fiskar av samma art.

5 §
Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt
anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla
fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk,
som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga
i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.

6 §
Gömslen bör bestå av tegelrör, krukskärvor, stengrottor eller dylikt, eller, för fiskar som gräver ned sig, en grävbar och mjuk botten.

7§ och 8 §
Syresättning, koldioxidavgång och temperaturutjämning i vattnet bör underlättas med hjälp av en luftpump med luftsten eller en cirkulationspump.

9 §
Vattnet bör värmas med doppvärmare om akvariets omgivningstemperatur är lägre än vad fiskarnas vattentemperatur ska vara.

----------------------------------------------------------------

Jag har inte påsått att det inte står information om PH värde i L80 MEN eftersom värderna (siffrorna) inte finns reglerade ens som riktlinjer i L80 så kan det tolkas godtyckligt. Så länge en lag kan godtolkas godtyckligt så kan man räkna med att chansen att få en dom är minimal om än ens det. Troligtvis mer obefintlig än minimal.
Lobba gärna för att gränsvärden och miljöer bör sätts upp i L80 på samma sätt som dom gjort hos ormar,ödlor och grodor. Kanske erbjuda dig själv att samla ihop information om olika arter och vad dom behöver för att må bra för att lämna in till djurskyddsmyndigheten.
Står gränsvärden hur hur fiskarter vill ha sitt vatten i L80 blir det lättare att reglera någon och då kan man bevisa genom att bara testa vattnet att ett brott har begåtts. Så om ph värde får en fast siffra så blir lagen inte godtycklig längre i hur högt/lågt ph-värde det skall vara.

--------------------------------------------------------------
På informationsbladet som den som köper fisk skall ha skall följande vara med:

3 kap. Bestämmelser om skyldighet för den som säljer sällskapsdjur att lämna information om djurets skötsel
4 § Ett faktablad avseende fiskar ska innehålla uppgifter om
1. det svenska eller vetenskapliga namnet på fiskarnas art eller släkte,
2. fiskarnas eventuella stimbeteende eller aggressivitet mot andra fiskar,
3. fiskarnas behov av storlek på och inredning av akvariet,
4. fiskarnas behov av vattenkvalitet och hur denna kan upprätthållas,
5. fiskarnas behov av vattentemperatur,
6. fiskarnas behov av ljus,
7. hur fiskarnas näringsbehov kan tillgodoses,
8. vilka åtgärder som kan underlätta för fiskarna vid omställning till nytt vatten, samt
9. hur övervintring av fiskar, som hålls i utomhusdammar, ska ske och vilka åtgärder som ska vidtas för att underlätta för fiskarna vid omställningen för övervintring och vid utsättningen igen på våren.

Allmänna råd till 3 kap.
4 § Om djuret omfattas av bestämmelser i CITES bör detta framgå av faktabladet. Faktabladet bör även innehålla uppgifter om lämplig referenslitteratur.

Jag nämner dom punkterna som skall vara med i informationspappret när man köper djur av yrkesmässiga säljare för dom som inte vet vad det skall innehålla så dom vet vad dom skall ha med sig hem vid ett ev. köp från djuraffär.

----------------------------------------------------------------

Jag har inte påsått att det inte står information om PH värde i L80 MEN eftersom värderna (siffrorna) inte finns reglerade ens som riktlinjer i L80 så kan det tolkas godtyckligt. Så länge en lag kan godtolkas godtyckligt så kan man räkna med att chansen att få en dom är minimal om än ens det. Troligtvis mer obefintlig än minimal.
Lobba gärna för att gränsvärden och miljöer bör sätts upp i L80 på samma sätt som dom gjort hos ormar,ödlor och grodor. Kanske erbjuda dig själv att samla ihop information om olika arter och vad dom behöver för att må bra för att lämna in till djurskyddsmyndigheten.

Ja, idén är bra, men jag tror helt ärligt inte att jag orkar just nu. Jag har väldigt lätt för att ta på mig alldeles för mycket saker att göra, och sen blir jag knäpp i huvudet. Men visst skulle det behövas. Tyvärr kan det ju hårddras detta med tex pH-värde. Om en fisk får alla andra parametrar tillgodosedda, tex perfekt sällskap, inredning precis som den vill ha det för att må optimalt kanske den klarar av ett felaktigt pH (fråga många diskusodlare), men om ALLA parametrar är fel kan kanske pH vara strået som knäcker kamelens rygg.
--------------------------------------------------------------
På informationsbladet som den som köper fisk skall ha skall följande vara med:

3 kap. Bestämmelser om skyldighet för den som säljer sällskapsdjur att lämna information om djurets skötsel
4 § Ett faktablad avseende fiskar ska innehålla uppgifter om
1. det svenska eller vetenskapliga namnet på fiskarnas art eller släkte,
2. fiskarnas eventuella stimbeteende eller aggressivitet mot andra fiskar,
3. fiskarnas behov av storlek på och inredning av akvariet,
4. fiskarnas behov av vattenkvalitet och hur denna kan upprätthållas,
5. fiskarnas behov av vattentemperatur,
6. fiskarnas behov av ljus,
7. hur fiskarnas näringsbehov kan tillgodoses,
8. vilka åtgärder som kan underlätta för fiskarna vid omställning till nytt vatten, samt
9. hur övervintring av fiskar, som hålls i utomhusdammar, ska ske och vilka åtgärder som ska vidtas för att underlätta för fiskarna vid omställningen för övervintring och vid utsättningen igen på våren.

Allmänna råd till 3 kap.
4 § Om djuret omfattas av bestämmelser i CITES bör detta framgå av faktabladet. Faktabladet bör även innehålla uppgifter om lämplig referenslitteratur.

Jag nämner dom punkterna som skall vara med i informationspappret när man köper djur av yrkesmässiga säljare för dom som inte vet vad det skall innehålla så dom vet vad dom skall ha med sig hem vid ett ev. köp från djuraffär.[/QUOTE]

Liknande trådar

Äldre (jag har googlat, men blir inte mycket klokare av det) Den här lille filuren hittade jag idag, han kröp omkring bredvid min...
Svar
7
· Visningar
10 715
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur