Akvarium, hoppas på svar

snigelfarmor

Trådstartare
Hej alla, kan man fråga om akvarium här? Testar. Har ett rätt nytt akvarium som funkar utmärkt. Men har "spindelnätsliknande alg" på glaset. De syns knappt, men vågröreslerna gör att man ser dem vaja till. Det är som små små små små prickar med 1 cm mellanrum jämnt över hela rutan, lite gulaktiga kanske. inte för att det sötr, men jag vill veta om jag ska göra nåt åt det och vad dem heter.

Har kejsartetror och malawiciklider, har yngel nu så jag vill att det ska funka bra.

/jenny

Sv: Akvarium, hoppas på svar

skaffa en slemsugare som fixar bort det.
har man ingen kan akvariet slamma igen relativt fort beroende på storlek..
så finns de ju rengöringsskrapor och sånt man kan köpa till också..

Jag vill veta vad det är först :) innan man skaffar något. Vad är en slemsugare? Jag tror inte det är någon risk att det slammar igen, vattnet är toppen bra och växterna frodas. Någon som vet vad för alger jag har på mitt glas?

/jenny

om du vill veta VAD för alger det är kan du ju kolla upp de på internet eller fråga i djuraffär. men alla akvarier får alger och mest om man har levande växter.

en slemsugar är en fisk, vet inte vad den heter egentligen men den äter upp alger från glaset och matrester som hamnar på botten. håller det rent helt enkelt..

menar ni siamensis?

jag har försökt kolla på nätet, men inget har passat in på mitt spindelnät. Får nog gå med i nåt akvarieforum för att få reda på det istället för att fråga på buke :)

/jenny

Skulle tro du har Kiselalger i ditt akvarium. Det finns olika arter av gulgrön till mörkgrön färg. Syns oftast som små prickar. Åtgärden är att man sätter in algätande malar som tex antennmal och harneskmalar.

kiselager, puh, det är väl inte så hemskt. Har en mal, men han gillar pumpen mest :) Ska skaffa en antennmal tänkte jag så småningom, men kanske lika bra att göra det nu.

och siamensisar!

Tack Mynta för svar.

/jenny

bäst blir om du rengör glaset varje vecka då du gör vattenbyte...det gör jag och då blir det inte så mkt alger...du behöver ganska många malar i ett akvarie om det ska vara algfritt...därför behöver de man har en hjälp på traven genom att du tar en tvättsvamp eller dyl och gnuggar bort dem.
Lycka till!

Siamensisar är väldigt olämpligt att skaffa om du har malawiciklider. Siamensisar är asiatiska fiskar som vill ha ett relativt lågt pH-värde (6-7) Detsamma gäller kejsartetrorna, de är sydamerikaner. Malawiciklider däremot är från Rift Lake Valley och ska ha 8,5 i pH. Beroende på vilket ph du har valt att ha så mår endera sorten inte särskilt bra.

ajdå, alla säger ju att man ska köpa siamensisar mot tofsalger och annat.
Mitt ph är på 7-8 , det blev mycket bättre när jag tog bort roten och i med lite kalksten och bikarbonat :) Cikliderna har iallafall ynglat av sig och ungarna växer jättefort så jag hoppas vattenkvaliteten är bra.

Kejsartetrorna verkar trivas, men det är ju såklart svårt att se. Däremot så blev två tetror bitna i förrgår, Usch. Jädrans ciklider! Så nu har jag bara två tetror kvar.

Ska skaffa en späckhuggare så de lär sig veta hut!

Jo, dom är bra mot det, men passar bara i akvarier där man har rätt vattenvärden. Om pH:t ligger på 7 måste du höja det. (De flesta zooaffärer kan testa vattnet) Bikarbonat och salt fungerar bra för höjning. Tetror tenderar att bli bitna av malawiciklider, så köp inga nya när dessa försvinner.

Tenderar att bli bitna säger du? Vilka tenderar inte att bli bitna då?

Det är ändå konstigt för jag har aldrig sett nåt aggressivt betende mot tetrorna, och jag har haft dem i minst tre veckor innan två plötsligt var döda/halva. Usch.

Rekommenderar du späckhuggare? :)

Algätare som KAN fungera hos malawi är svenskfödd ancistrus, dvs fisk som är uppfödd i vatten med lite högre pH än vad de ursprungligen kommer ifrån.

Tetror KAN inte fungera med malawi i längden, och trivs inte med malawiciklidernas föredragna vattenvärden. Den som sålde tetror till dig bröt mot djurskyddslagen. (om de vis´ste att du hade malawi vill säga)

Bröt mot djurskyddslagen? Knappast, fiskar innefattas inte av djurskyddslagen, då hade fiske varit förbjudet. Det är tyvärr lagligt att inte döda en fisk man dragit upp direkt, likaså att ge levande djur till andra sällskapsdjur som föda. Jag menar inte att jag har kollat upp vad lagen om sällskapsdjur säger, men jag tror inte att jag o affären blir dömda, tyvärr.

Affären visste att jag hade ciklider, och hon lyckönskade mig och sade att hon hoppas de får en snabb död om i fall att...

Cikliderna jag har kommer från ett större kar som var trångbott, pga att det föddes många yngel. Alltså simmade det runt en massa småfiskar, mindre än tetrorna. Hur kunde de få vara ifred? Är ciklider så schyssta att de bara äter andra arter, trots att det bodde tre hannar i könsmogen ålder tillsammans? Jag tycker det är konstigt, antagligen för att jag inte kan något om ciklider egentligen ,utan lär mig.
Kan jag inte ha några andra fiskar än min mal? (är inte det en ancistrus? Prickig, blir ca 1 dm) Om man köper andra ciklider, mindre, hur funkar det? Jag tycker det är så himla tråkigt med två stora grottboendes ciklider, jag vill se fiskar simma runt!

snigelfarmor skrev:
Bröt mot djurskyddslagen? Knappast, fiskar innefattas inte av djurskyddslagen, då hade fiske varit förbjudet. Det är tyvärr lagligt att inte döda en fisk man dragit upp direkt, likaså att ge levande djur till andra sällskapsdjur som föda. Jag menar inte att jag har kollat upp vad lagen om sällskapsdjur säger, men jag tror inte att jag o affären blir dömda, tyvärr.

Det beror isåfall på att vi har ett dåligt efterlevande av djurskyddslagen i Sverige, och inte på att fiskar inte innefattas av den. Akvariefiskar ingår i djurskydslagen och den finns att hitta på www.sjv.se
Om du inte har tittat efter, hur kan du säga emot mig? Bara för att man inte blir dömd för alla brott mot djurskyddslagen betyder inte det att handlingarna man gjorde är BRA för djuren. Lagen finns där av en anledning.

Affären visste att jag hade ciklider, och hon lyckönskade mig och sade att hon hoppas de får en snabb död om i fall att...

Verkar vara en ytterst seriös affär. Säljer hon däggdjur och fåglar på de premisserna också?

Cikliderna jag har kommer från ett större kar som var trångbott, pga att det föddes många yngel. Alltså simmade det runt en massa småfiskar, mindre än tetrorna. Hur kunde de få vara ifred?

Ciklider är yngelvårdande, vilket betyder att föräldern eller föräldrarna tog hand om ynglet tills den var stor nog att klara sig själv, men även då måste små fiskar passa sig för stora. Det handlar dessutom av en kombination av beteende och storlek.

Är ciklider så schyssta att de bara äter andra arter, trots att det bodde tre hannar i könsmogen ålder tillsammans? Jag tycker det är konstigt, antagligen för att jag inte kan något om ciklider egentligen ,utan lär mig.

Genom att göra de med mer kunskap förbaskade så lär du dig ingenting. Ödmjukhet och pålästhet är bra egenskaper hos en djurägare.

Kan jag inte ha några andra fiskar än min mal? (är inte det en ancistrus? Prickig, blir ca 1 dm) Om man köper andra ciklider, mindre, hur funkar det? Jag tycker det är så himla tråkigt med två stora grottboendes ciklider, jag vill se fiskar simma runt!

Jo, du kan ha andra fiskar, så länge de kommer från malawisjön och har en storlek och ett beteende som gör att de passar i akvariet. Vad är det för art/arter du har?

Senast ändrad:

Jag läser till djurskyddsinpektör :) och just därför kan jag bli lite arg över uddlösheten i djurskyddslagen. ursäkta om utbrottet var smaklöst.

Allmänt om hållande av fiskar
1 § Vid sammansättningen av olika fiskarter och individer ska hänsyn tas till
deras eventuella stimbeteende samt till deras fördragsamhet eller ofördragsamhet
med varandra så att aggressivitet och stress undviks.

Ja, klart och tydligt. Det finns även ett guldfiskskål förbud! Glatt överraskad, och önskar man vore färdigutildad så man kunde ut och döma böter till zooaffären i stan! Tror aldrig det kommer hända att någon blir dömd för något som har med akvariefiskar att göra, då skulle man inte kunna hålla akvariefiskar.

Hannen är en "Geyshakei" Blå med röda fenor. Honan är typ brun, med lite lätt röda fenor. Vet ej om det är samma art, men de får ungar iallafall.

Senast ändrad av en moderator:

Blandar du inte ihop djurskyddslagen med föreskriften L80?
Båda hittar man dock hos Djurskyddsmyndigheten som har det övergripande ansvaret för djurskyddet idag.
Jag hittar dock inte det du påstår att zoo affären skull gjort för att begå brott (möjligen om köparen inte fick möjlighet att få ett informationsblad om djurarten dom köper) utan den enda art som regleras speciellt är kampfiskhannar.
L80 har uppdaterats rätt ordentligt under det sista året så den är värd att läsa igenom. Var inte alls länge sedan den senaste uppdateringen gjorde.

Nu var det några månader sedan jag senast läste den, men då stod det bla som snigelfarmor citerar att hänsyn skall tas till fiskars aggressivitet osv. Det är grundläggande kunskap (borde vara) för alla som jobbar med akvariefisk att inte blanda malawi med ickemalawi pga just detta.
Dessutom har det funnits ett stycke som säger att hänsyn skall tas till fiskarnas krav på vatten, och till det hör bla pH, kH, microsiemens, temperatur, O2, No2, No3 mm. Eftersom Nematobrycon palmeri (Kejsartetran) i det här fallet förderar ett vatten som är långt ifrån det vatten som malawin vill ha så kommer endera sorten att fara illa. Det går aldrig att kombinera båda fiskarna i ett vatten som båda trivs i, och där har affären fel.
Att affären inte kommer bli dömd tvivlar jag inte en sekund på. Det här är trots allt landet där vi släpar hästar efter traktorer.

Jo jag menar L80, som jag förenklat kallade djurskyddslagen. Den handlar väl om man ska vara helt korrekt mer om hållande av djur osv, men finns ju för att skydda djuren mot lidande.
Stämmer dock att sjv. se har tagit bort länken. Ett tag körde de parallelt med djurskyddsmyndigheten, men det var antagligen en inkörsperiod.

Djurskyddslagen (L1) är sin egen och L80 (har ju också sitt namn men det är ju så långt) är komplement till den eftersom det är krångligt att ändra i lagar. Så när du säger djurskyddslagen så letar jag upp just djurskyddslagen och letar där.
Djurskyddsförordningen (L2) är också sin egen.
Sedan gäller förordningar och föreskrifter som lagar så länge som dom inte är motsägande till lagen som dom hänrör ifrån.

Vi gör det enklare, exakt var brast zooägaren när det gäller L80?
Jag kan bara se en enda sak och det var OM faktablad undläts (kapitel 3 i L80) att lämnas över för även om zoo affären gav felinfo muntligt så skall rätt information stå i faktabladet. Det finns inget i L80 som jag kan hitta som reglerar det muntliga informationen tyvärr. Det är ofta den är fel när det gäller smådjur bla.
Låter dom bli att lämna infobladet vid köp kan man anmäla affären och dom får då en tillsägelse att bättra sig. Jag tvivlar på att dom riskerar att bli av med sitt tillstånd att få sälja levande djur genom att gå emot en sådan tillsägelse från myndighet.
Köparen gör fel om denna sätter ihop fiskar som visar sig vara aggressiva/stressa varandra och inte särar på dom. Att sätta ihop dom är inte olagligt så länge som dom inte skadas eller stressas.
Undvika kan aldrig bli får inte.
Nu kan jag stort sätt ingenting om fiskar men för att det skall vara olagligt att sätta i fiskar i ett visst sorts vattenkvalite så måste fisken riskera att dö i det eller bli sjuk av det annars kan man glömma att L80 räcker till att reglera det (än så länge ialla fall).
Så länge som lagen kan tolkas på flera sätt så tolkas den alltid till den anmäldas farvör.

Jag kan också säga att jag anser att man skall ha djur som optimalt som möjligt och är inte själv alltid "överens" med L80. Det är alltså inte min åsikt om djurhållning som yttras ovanför utan hur man skall kunna tillämpa L80 på den.
Tyvärr är det så att djurskyddet har fina regler men i verkligheten måste djuren mer eller mindre vara döda eller döende pga felvård/vanvård innan något rättsligt händer. När det gäller fisk är det kan jag tänka mig än mer krångligare eftersom lagen inte kan reglera för mycket utan att fiskeriverksamheten påverkas.

Stollan skrev:
Vi gör det enklare, exakt var brast zooägaren när det gäller L80?

Tyvärr kan jag inte ladda några större filer till min dator i nuläget, därför kan jag inte citera, utan bara dra det jag har i minnet. Har annars L80 om fiskar på jobbet som jag ger till kunder, men jag har inte varit på jobbet idag. Som jag skrev i mitt förra inlägg vill jag minnas att det står att fiskar skall hållas i ett för dom anpassat vatten. Där brister affären.

Jag kan bara se en enda sak och det var OM faktablad undläts (kapitel 3 i L80) att lämnas över för även om zoo affären gav felinfo muntligt så skall rätt information stå i faktabladet.

Det lär dom ju inte heller ha gjort. Det räcker inte med ETT faktablad om fisk, eftersom de festa olika fiskarter uppför sig helt olikt.

Det finns inget i L80 som jag kan hitta som reglerar det muntliga informationen tyvärr. Det är ofta den är fel när det gäller smådjur bla.

Varför skulle inte muntlig information vara reglerad? Den allra mesta informationen man får är ju just muntlig.

Låter dom bli att lämna infobladet vid köp kan man anmäla affären och dom får då en tillsägelse att bättra sig. Jag tvivlar på att dom riskerar att bli av med sitt tillstånd att få sälja levande djur genom att gå emot en sådan tillsägelse från myndighet.

Köparen gör fel om denna sätter ihop fiskar som visar sig vara aggressiva/stressa varandra och inte särar på dom. Att sätta ihop dom är inte olagligt så länge som dom inte skadas eller stressas.
Undvika kan aldrig bli får inte.

Har inte/ska inte L80 bli just tvingande för privatpersoner?

Nu kan jag stort sätt ingenting om fiskar men för att det skall vara olagligt att sätta i fiskar i ett visst sorts vattenkvalite så måste fisken riskera att dö i det eller bli sjuk av det annars kan man glömma att L80 räcker till att reglera det (än så länge ialla fall).

Nu misstänker jag att du inte är utbildad på fisk, men felaktiga vattenvärden är i allra högsta grad MYCKET skadligt för fisk. Ta tex pH som ett exempel. Där måste man komma ihåg att pH-värdet är en logaritm, dvs att pH 8 är 100 ggr högre än pH 6. Du kommer garanterat få en stressad och försvagad fisk om du utsätter den för sådana galenskaper. Detta är nästan värre än att sätta den med aggressiva fiskar, eftersom den drabbade fisken kommer bli så dålig att den inte ens kan freda sig mot annars fredliga fiskar. En aggressiv och en oaggressiv fisk i vatten som passar dem båda har iallafall en sportslig chans att fungera eftersom den drabbade fisken kan uppföra sig naturligt och försöka gömma sig.

Så länge som lagen kan tolkas på flera sätt så tolkas den alltid till den anmäldas farvör.

Man måste ju skilja på vad som är olagligt i praktiken och vad som kan ge allvarliga straff. Om jag tex ser dig sparka din hund vet vi ju alla att det är plågsamt för djurt och fel, men därmed inte sagt att jag kan lyckas få dig dömd om jag anmäler dig.

Jag kan också säga att jag anser att man skall ha djur som optimalt som möjligt och är inte själv alltid "överens" med L80. Det är alltså inte min åsikt om djurhållning som yttras ovanför utan hur man skall kunna tillämpa L80 på den.
Tyvärr är det så att djurskyddet har fina regler men i verkligheten måste djuren mer eller mindre vara döda eller döende pga felvård/vanvård innan något rättsligt händer. När det gäller fisk är det kan jag tänka mig än mer krångligare eftersom lagen inte kan reglera för mycket utan att fiskeriverksamheten påverkas.

Troligtvis är det så, och fiskar anses av de flesta inte som särskilt viktiga husdjur, och om de dör efter 3-6 månader tänker de flesta att de nog var gamla, trots att de i naturen kan bli uppåt 20 år. (för att ta ett exempel.)

Liknande trådar

Äldre (jag har googlat, men blir inte mycket klokare av det) Den här lille filuren hittade jag idag, han kröp omkring bredvid min...
Svar
7
· Visningar
10 715
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt