Bröt mot djurskyddslagen? Knappast, fiskar innefattas inte av djurskyddslagen, då hade fiske varit förbjudet. Det är tyvärr lagligt att inte döda en fisk man dragit upp direkt, likaså att ge levande djur till andra sällskapsdjur som föda. Jag menar inte att jag har kollat upp vad lagen om sällskapsdjur säger, men jag tror inte att jag o affären blir dömda, tyvärr.
Det beror isåfall på att vi har ett dåligt efterlevande av djurskyddslagen i Sverige, och inte på att fiskar inte innefattas av den. Akvariefiskar ingår i djurskydslagen och den finns att hitta på www.sjv.se
Om du inte har tittat efter, hur kan du säga emot mig? Bara för att man inte blir dömd för alla brott mot djurskyddslagen betyder inte det att handlingarna man gjorde är BRA för djuren. Lagen finns där av en anledning.
Affären visste att jag hade ciklider, och hon lyckönskade mig och sade att hon hoppas de får en snabb död om i fall att...
Verkar vara en ytterst seriös affär. Säljer hon däggdjur och fåglar på de premisserna också?
Cikliderna jag har kommer från ett större kar som var trångbott, pga att det föddes många yngel. Alltså simmade det runt en massa småfiskar, mindre än tetrorna. Hur kunde de få vara ifred?
Ciklider är yngelvårdande, vilket betyder att föräldern eller föräldrarna tog hand om ynglet tills den var stor nog att klara sig själv, men även då måste små fiskar passa sig för stora. Det handlar dessutom av en kombination av beteende och storlek.
Är ciklider så schyssta att de bara äter andra arter, trots att det bodde tre hannar i könsmogen ålder tillsammans? Jag tycker det är konstigt, antagligen för att jag inte kan något om ciklider egentligen ,utan lär mig.
Genom att göra de med mer kunskap förbaskade så lär du dig ingenting. Ödmjukhet och pålästhet är bra egenskaper hos en djurägare.
Kan jag inte ha några andra fiskar än min mal? (är inte det en ancistrus? Prickig, blir ca 1 dm) Om man köper andra ciklider, mindre, hur funkar det? Jag tycker det är så himla tråkigt med två stora grottboendes ciklider, jag vill se fiskar simma runt!