Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Algerna kan du skrubba bort, eller koka/stoppa rötterna i ugnen om du inte vill ha dem.

Det är nog ingen fara med kardinalen, flytt är stressigt och de ser verkligen sjukliga ut när de släcker färgerna. Första gången jag såg mina sova så blev jag helt förskräckt, de ser ju döende ut!

Glödbandstetror är SÅ fina! De var storfavoriter när jag hade dem för länge sen. Haha, ja guppys kan vara så vackra, funderar lika ofta som jag ser dem om jag inte ska ha ett gäng guppyhanar igen ändå.

Hade samma typ av hyllor, med hyllplanen klädda med vaxduk (för att jag spiller jämt ut massa vatten) till 112an, 2 st 64 liter + nanokar förut, de är bra och tål absolut att bära akvarium men jag fattar helt känslan när man hör saker knaka!
Ska testa att skrubba. Jag börjar få så mycket smårötter nu att jag börjar tro att det kan gå att bygga ihop något riktigt kul om man kombinerar allt i ett och samma akvarium. Har också en drös stenar sen innan, och nu börjar det bli en del växter. Hoppas nu att de kommer må bra i sitt tillfälliga hem och att alla mår bra imorgon. Nu är det ju iaf mörkt så de borde tycka att det är lugnt och trevligt. Tycker synd om dem som just nu bor litet och tråkigt, och synd om de corydoras som följde med som nu inte har någon sand att böka runt i. Men, sanden de hade i akvariet såg inte alls fräsch ut och luktade inte trevligt heller, så jag ska faktiskt göra rent den (jag var annars SÅ glad att se att de faktiskt gick på lämplig botten).

Inga tecken på sjukdomar eller ohälsa hos fiskarna iaf. Hoppas lite på att jag får ok från chefen att sätta guppyn och kardinaltetran i jobbets akvarium, för där har vi många(!) och de skulle må så bra av att få ett bra stim. Men fasen alltså, jag blir lite sugen på guppys ändå...

Nä. Nu MÅSTE jag sova.

Min guppyhane är ganska snygg ändå! Kanske man skulle ha ett gäng hanar istället för att ha en kampfisk? Då får de ju sällskap men man slipper ha en miljard fiskar...
1000038640-01.webp

Är det Galaxy rasbora som kallas för mini öringar?
Ja, jag kallar dem miniöringar för de kallas annars för "galaxyrasbora" eller "pärlrasbora" och det är inte en rasbora alls utan en danio och det irriterar mig orimligt mycket. 😅 Så då kallar jag dem hellre något helt annat och de ser ju ut som en miniversion av öringar. :) Danio margaritatus är det vetenskapliga namnet.

Fick precis kontakt med en som gärna ville byta ett gäng räkor mot några helenasnäckor :D Jag fick ju med ett gäng sådana snäckor igår också, och konstaterade snabbt att det inte är något jag vill ha, så jag slängde ut en annons i en lokal grupp på Band om att det vore trevligt att byta mot just någon sorts neocaridina. Ska bli så kul med fler räkor :D

@Scandi, vad tror du om att ha pärlrasbora och guppy i samma kar? Vad jag kan läsa mig till borde de gilla lite samma upplägg med temperatur + växtlighet. Funderar och funderar på vad jag ska sätta i 105an :rofl:

Ja, jag kallar dem miniöringar för de kallas annars för "galaxyrasbora" eller "pärlrasbora" och det är inte en rasbora alls utan en danio och det irriterar mig orimligt mycket. 😅 Så då kallar jag dem hellre något helt annat och de ser ju ut som en miniversion av öringar. :) Danio margaritatus är det vetenskapliga namnet.
Och den andra är en badis?

@Scandi, vad tror du om att ha pärlrasbora och guppy i samma kar? Vad jag kan läsa mig till borde de gilla lite samma upplägg med temperatur + växtlighet. Funderar och funderar på vad jag ska sätta i 105an :rofl:
Det skulle säkert funka. Guppys är rätt tuffa de med och öringarna ger sig inte på andra fiskar/deras fenor heller. :)

Det skulle säkert funka. Guppys är rätt tuffa de med och öringarna ger sig inte på andra fiskar/deras fenor heller. :)
Då kanske det får bli ett sådant upplägg :) Har väldig beslutsångest. Han är ju så fin. Men jag har hela tiden tänkt "aldrig guppy!". Samtidigt vill jag inte bli av med honom just för att han är så fin :o

Kunde inte sova i natt och la ut alla förutom guppyn i annonser på Band. Trots att jag skriver att det är krav med artfränder så är det flera som hör av sig som har "ungefär samma". Eller folk som tänker att jag skänker bort samtliga och mest skriver "Jag vill ha dem, när kan jag hämta", vilket inte känns lockande.

Men, förhoppningsvis är det inga problem att stoppa ner dem i akvarier på jobbet. Då vet jag att de får det bra.

105an rengjord! Ska ställas på plats när det torkat lite.
20231202_174503.webp

Sedan kommer väl den svåra frågan: ska jag inreda båda samtidigt eller ta en i taget? Har ju inte tänkt ha guppyn med mina luminatus och vill verkligen ha över mina luminatus i större, men samtidigt kan inte guppyn bo ensam i en oinredd glaslåda heller... Får nog bli att jag startar båda samtidigt ändå. Eller låter guppyn bo tillfälligt med mina luminatus? Eller struntar i att behålla honom..?

Mitt stora yngel har dött! 😭 Hittade honom bakom filtret som är ett sånt här:
41hoFoSauSL._AC_UF1000,1000_QL80_FMwebp_.jpg
Han verkar ha klämt sig in mellan räfflorna på baksidan av filtret och fastnat. De klämmer ju sig gärna in överallt i jakten på kryp men sen kunde han inte klämma sig ut igen. Ska byta till en slät svamp så det aldrig händer igen!

Han som klarat sig helt själv på egen hand, blivit så stor och fin och så slutar det såhär, alldeles för tidigt. Så hemskt sorgligt. Vila i frid lilla söta, fina.:cry:💔
Storyngel165033.webp

Mitt stora yngel har dött! 😭 Hittade honom bakom filtret som är ett sånt här:
41hoFoSauSL._AC_UF1000,1000_QL80_FMwebp_.jpg
Han verkar ha klämt sig in mellan räfflorna på baksidan av filtret och fastnat. De klämmer ju sig gärna in överallt i jakten på kryp men sen kunde han inte klämma sig ut igen. Ska byta till en slät svamp så det aldrig händer igen!

Han som klarat sig helt själv på egen hand, blivit så stor och fin och så slutar det såhär, alldeles för tidigt. Så hemskt sorgligt. Vila i frid lilla söta, fina.:cry:💔
Visa bifogad fil 133336
Åh nej!!! :cry: Jag har ett precis likadant. Kanske borde byta till slät svamp jag med, för säkerhets skull...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka