Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Värt att tänka på är att många fiskar inte uppskattar höga akvarium, tex kampfiskar vill ha lätt att komma till ytan för att få luft. Då är det bättre med ett lägre akvarium, även om det volymmässigt blir mindre än tex hexa-akvarierna. Bättre än att mäta liter brukar vara att mäta längd på akvariet, tycker jag :)
Jättebra poäng! Finns det fiskar som inte bryr sig så mycket om höjden på akvariet? 😊

Ok, bra att veta! Just det akvariet verkar väldigt populärt och det framgår inte att det är olämpligt för de flesta fiskar så det är nog många (inklusive jag själv) som skulle gått på den nitlotten!
Jo, tyvärr är det så. Jag har sett all möjlig fisk i höga akvarier. Det enda jag kan tänka mig att ha i höga akvarier är nog räkor.

Om man tittar på tex https://www.zoopet.com/fiskar/ så kan man söka på akvarielängd och se vilka fiskar som passar. Det är såklart inget exakt facit, men kan ge ett hum i alla fall :) Man kan såklart också göra motsatta, och leta upp sin favoritfisk och läsa mer om vad den vill ha för typ av akvarium.

Nu vet jag inte hur stort ditt hörn är, men tex Aquael 60 Hexa som du verkat fundera på är 41cm tvärs över, men säg att du istället skulle kunna ha ett som är 60x30cm, då har du ett ca 60L stort akvarium ändå, men betydligt mer längd och många olika fiskar som skulle trivas utmärkt så länge det är rätt inredning i akvariet.

Hittade att Akwaland har lite olika hörnakvarium med luftig möbel att ställa på (föredrar det framför stängda skåp), vad tror ni om dem?

Ska mäta lite och fortsätta fundera 😊

Jag står väldigt ofta och tittar på hörnet och visualiserar för att landa i vad jag skulle gilla 🤪😁
Har du tittat något på youtube eller bildgooglat akvarium för att få en idé om vad för stil du gillar? Själv har jag några youtubekanaler jag följer just för att de ger så mycket inspiration :)

Har du tittat något på youtube eller bildgooglat akvarium för att få en idé om vad för stil du gillar? Själv har jag några youtubekanaler jag följer just för att de ger så mycket inspiration :)
Ja jag har börjat snoka lite, men fokuserar mest på videos och artiklar om hur man startar upp akvarium på ett bra sätt 😁 Men har sett några av de tips ni skickat varandra i tråden också! Tror dock inte jag kommer lyckas få det lika fint som proffsen på YouTube 😂

Ja jag har börjat snoka lite, men fokuserar mest på videos och artiklar om hur man startar upp akvarium på ett bra sätt 😁 Men har sett några av de tips ni skickat varandra i tråden också! Tror dock inte jag kommer lyckas få det lika fint som proffsen på YouTube 😂
Här är en av mina favoriter: Både roligt, snyggt och informativt https://www.youtube.com/@MDFishTanks

Sedan tycker jag att det här brukar vara trevligt att titta på också, även om jag inte har som ambition att ha mina akvarier lika "prydliga": https://www.youtube.com/@MJAquascaping

Här är också massor(!) av bra info, mycket fokus på räkor nu men finns om lite allt möjligt: https://www.youtube.com/@FishKeepingAnswers/videos (och får man till ett akvarium som räkor trivs i så blir det inte direkt problem med något annat heller så.. :p )

Nu har jag shoppat! 54L är det tror jag. Ett äldre Aquael-set som förvisso är smutsigt, men i jättebra skick. Fick med några växter också, superfina av sorter som jag varit sugen på att köpa ändå. Belysningen fungerar, doppvärmaren också samt pumpen. 250kr fick jag betala för det :D

Funderar nu på vad jag ska ha i. Är lite sugen på att ha det som ett kampfisk-akvarium...

Satte mina nya växter i några glas nu, bara för att de ska klara sig tills jag ska plantera dem. Oklart vad jag ska ha på botten dock...

Här är de flesta:
växter.webp

Hittade ett youtubeklipp om fiskfotografering!

Har inte hunnit kolla på det än, men bilderna som han lagt upp på instagram är fantastiska. Så. Det här ska jag kolla på ikväll. Tänkte att det kanske kan vara intressant för fler här i tråden :D

Hittade ett youtubeklipp om fiskfotografering!

Har inte hunnit kolla på det än, men bilderna som han lagt upp på instagram är fantastiska. Så. Det här ska jag kolla på ikväll. Tänkte att det kanske kan vara intressant för fler här i tråden :D

När jag startade upp med mina Blue Moscow och ancistrus för tre år sedan, fotade jag konstant :D Jag måste starta om lite grann, då det just nu är lite fattigt i akvariet jag har igång. Även om fiskarna lever och mår bra. Kakaduaciklidhane egen uppfödning, ancistrushona egen uppfödning, vildguppymixhanar 2 st egen uppfödning, ett stim Buenos Aires tetror (fd norska flaggtetror) några mosquitorasboror, en salig blandning corydoras, som jag ska dra lott om vilka som ska få stanna och vilka jag ska omplacera, samt ett par Cleo Helena snäckor som visar sig då och då.

Morgonmöte på jobbet idag, och kollegorna börjar nästan skratta nu så fort jag nämner fisk :rofl: MEN nu har jag fått in lite fler förändringar så att våra butiksfiskar ska få det bättre. Känns riktigt bra.

Blir det lugnt senare idag ska jag gå runt och spana lite på vad jag ska inreda mitt nya akvarium med :D

Nu har rötterna till 30 liters karet äntligen sjunkit 😅 och igår försökte jag få ner dem i karet. Gick inte, så sågade lite men jag behöver såga lite till för att få det bra. Sen kommer rötterna ta jättemycket plats och skugga en massa. Så jag vill att växterna ska växa till sig mer.

Jag har väntat och väntat på att Rotalan "h'ra" ska bli hög någon jäkla gång men den envisas med att växa tätt och lågt så läste på om den lite. Den är visst sån :o så jag har väntat helt i onödan! 😆 Jag trodde ju den var som den vanliga rotalan! Så nu har jag satt i lite vanlig rotala längst bak istället. Aromatican fick tyvärr flytta till Sayid, de trivs bättre där än i detta karet. Tog även ut alla sagittaria för de växer som ogräs och går inte att hålla efter om man vill att andra småplantor ska ha en chans och man inte vill ha sagittaria precis överallt och det vill jag faktiskt inte.

Jag måste fixa en fixerad sandgång också på något vis, om jag vill ha en, för det kommer bli ett aber att behöva rensa rent den varje vecka annars.

Så nu är det väl tänkt att allt som kan ska växa sig högre och tätare, sen får rötterna komma i också. Nu ser det ut såhär:
20231127_185604.jpg

(Stora ynglet syns där i hjärtat i vänstra nedre hörnet.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka