Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_7305.webp

Är det någon av er som har denna teststicka för att kontrollera vattnet? I fiskaffären sa killen, att fältet i mitten, det med grönt och lila, skulle ge utslag ungefär i mitten, dvs två lila och två gröna på stickan. Men, jag får bara fyra gröna på raken. Är det någon som vet vad det betyder och vad jag kan göra åt saken? Jag minns inte vad han sa och har inte vägarna förbi just nu heller.

Visa bifogad fil 132595
Är det någon av er som har denna teststicka för att kontrollera vattnet? I fiskaffären sa killen, att fältet i mitten, det med grönt och lila, skulle ge utslag ungefär i mitten, dvs två lila och två gröna på stickan. Men, jag får bara fyra gröna på raken. Är det någon som vet vad det betyder och vad jag kan göra åt saken? Jag minns inte vad han sa och har inte vägarna förbi just nu heller.
Ja, har skrivit lite om hur jag upplever dem tidigare i tråden. Jag tycker samtliga teststickor är kassa, de visar inte alls rätt värden för mig - de kan dock ge ett litet hum.

Men det du frågar om är GH - totalhårdheten på vattnet, dvs hur mycket kalcium/magnesium som finns löst i vattnet. 4 gröna betyder att det är ett lägre GH än 3 grader (alltså mindre än ca 53 ppm = 53 mg/liter). Har du invånare som behöver ha högre hårdhet på vattnet är det inte bra, men för många fiskar spelar det faktiskt ingen större roll.

Stora ynglet är definitivt en hane, nu börjar färgerna komma med råge! 🤩
Störstaynglet182411.jpg

Undrar om ränderna kommer bli hela som på Pappa eller om de kommer vara lite sådär fräckt oregelbundna? Spännande! :D

Han växer på bra fast han ratar både artemia och musselkräftor. Musselkräftorna har förökat sig så in i norden iom att han inte vill ha dem och jag såg till och med en som råkade hoppa rätt upp i ansiktet på honom, han reflexhögg direkt men sen spottade han bara ut den igen!? Uppenbarligen är han på jakt efter något han tycker är godare och uppenbarligen finns det gott om det (vad det nu än är?) när han kan rata självserverande mat på det viset!

Ja, har skrivit lite om hur jag upplever dem tidigare i tråden. Jag tycker samtliga teststickor är kassa, de visar inte alls rätt värden för mig - de kan dock ge ett litet hum.

Men det du frågar om är GH - totalhårdheten på vattnet, dvs hur mycket kalcium/magnesium som finns löst i vattnet. 4 gröna betyder att det är ett lägre GH än 3 grader (alltså mindre än ca 53 ppm = 53 mg/liter). Har du invånare som behöver ha högre hårdhet på vattnet är det inte bra, men för många fiskar spelar det faktiskt ingen större roll.
Tillägg: Det stämmer heller inte alls att det ska vara det värdet han i affären påstod (om han inte hade koll på vad alla invånare du har i ditt kar vill ha). Flera av mina fiskar och räkor hade inte uppskattat ett så högt GH alls.

Tillägg: Det stämmer heller inte alls att det ska vara det värdet han i affären påstod (om han inte hade koll på vad alla invånare du har i ditt kar vill ha). Flera av mina fiskar och räkor hade inte uppskattat ett så högt GH alls.
Jag har ancistrus malar, några dvärgmalar, tetror, barbar, guppys, platis och en scalar. Scalaren passar dock inte in i akvariet, men den blev mobbad hos en kompis så räddade den. Funderar dock på att placera om den till någon med större kar.

Tack för svar :)

Imorgon förmiddag, då åker jag iväg med en kollega och shoppar akvarium :banana: Är också glad att jag faktiskt får sällskap av en kollega med intresse för att gå och shoppa akvariegrejer, för då kan vi ha kul tillsammans istället för att sambon ska följa med bara för att vara snäll :p

Har just nu ingen aning om hur jag ska inreda det. Har spanat en del på de som låter växter växa ovanpå akvarium, på akvarium inredda med stort antal tunna pinnar istället för rejäla mangrove-bitar osv... Vet bara att jag vill ha MYCKET som växer, men ja... Jag får nog bara leta runt och se vad jag hittar för kul. Längtar efter att ha pygméguramis!

Jag har fått för mig att jag vill ha ottos nu när jag har mer plats. Men vilken? Frågan är om det ens finns så många arter tillgängliga ens? Den minsta O.tapirape som bara blir 2,4 cm utan stjärtfenan inräknat verkar det knappt finnas bild på ens så den kan jag nog bara glömma. Någon av de två vanligaste (vittatus eller macrospilus) lär det ju bli men jag tyckte cocama såg rätt fräck ut också. 🥰

Enligt planetcatfish.com (som mäter i standardlängd - dvs utan stjärtfena):
O. Vittatus - 3,3 cm
3.jpg

O. Macrospilus - 3,4 cm
1.jpg

O.cocama - 4,4 cm
5.jpg

O.flexilus - 5,5 cm - största arten i släktet. Så söt!
1.jpg

Sen vill jag så himla gärna ha sjöhästsläktingarna Indostumus paradoxus eller crocodilus. Tänkte åka runt och kolla på alla akvarieaffärer inärheten efter fina rötter och annat imorgon men ska nog passa på och fråga om de någonsin haft dessa arter inne eller om det är en omöjligt dröm bara:

Jag har fått för mig att jag vill ha ottos nu när jag har mer plats. Men vilken? Frågan är om det ens finns så många arter tillgängliga ens? Den minsta O.tapirape som bara blir 2,4 cm utan stjärtfenan inräknat verkar det knappt finnas bild på ens så den kan jag nog bara glömma. Någon av de två vanligaste (vittatus eller macrospilus) lär det ju bli men jag tyckte cocama såg rätt fräck ut också. 🥰

Enligt planetcatfish.com (som mäter i standardlängd - dvs utan stjärtfena):
O. Vittatus - 3,3 cm
3.jpg

O. Macrospilus - 3,4 cm
1.jpg

O.cocama - 4,4 cm
5.jpg

O.flexilus - 5,5 cm - största arten i släktet. Så söt!
1.jpg

Sen vill jag så himla gärna ha sjöhästsläktingarna Indostumus paradoxus eller crocodilus. Tänkte åka runt och kolla på alla akvarieaffärer inärheten efter fina rötter och annat imorgon men ska nog passa på och fråga om de någonsin haft dessa arter inne eller om det är en omöjligt dröm bara:
Cocama! Så kan de få yngel så kan jag köpa av dig sedan :rofl: Annars är ju vanliga vittaus jäkligt söt. Tänker ha några själv.

Och tyvärr blir det inte akvarieshopping idag :( Kollegan behövde jobba, så vi satsar på måndag istället för då är vi båda lediga. Kan vara skönt att slippa trängas med black friday-shoppare också...

Cocama! Så kan de få yngel så kan jag köpa av dig sedan :rofl: Annars är ju vanliga vittaus jäkligt söt. Tänker ha några själv.

Och tyvärr blir det inte akvarieshopping idag :( Kollegan behövde jobba, så vi satsar på måndag istället för då är vi båda lediga. Kan vara skönt att slippa trängas med black friday-shoppare också...
Haha, ja! De är dyra för att vara stimfisk men jag blev väldigt förtjust i mönstret. På hornbach tar de 269 kr styck för dem. 😵 Så isåfall får de minsann producera yngel! 😅 Ska se om de finns någon annanstans för en lite billigare peng.

Aj då, men ja, det är nog skönt att slippa allt folk!

Haha, ja! De är dyra för att vara stimfisk men jag blev väldigt förtjust i mönstret. På hornbach tar de 269 kr styck för dem. 😵 Så isåfall får de minsann producera yngel! 😅 Ska se om de finns någon annanstans för en lite billigare peng.

Aj då, men ja, det är nog skönt att slippa allt folk!
Känner att jag måste kolla om vi kan få in dem och vad de i så fall skulle bli att kosta :cautious:
Jag gick till en annan djuraffär idag istället. En liten Arken som nästa vecka ska ha nyöppning och bli en helt fristående liten butik. Ägaren var där och råkar vara akvarienörd, och en vän till honom som jobbat på Akvarielagret förut. Så min planerade snabbvisit för att kolla på rötter råkade bli en timmes långt fisknördigt babbel :rofl:

Fick också veta att de ska ha väldigt bra erbjudande på växter när de nyöppnar, vilket ju passar perfekt i kombination med att jag nu ska få hem nytt akvarium. Sååå, jag ska dit igen! Otroligt trevlig liten butik, men otroligt fina kopparbarber. Brukar inte gilla dem, men åh så fina de här var.

Känner att jag måste kolla om vi kan få in dem och vad de i så fall skulle bli att kosta :cautious:
Jag gick till en annan djuraffär idag istället. En liten Arken som nästa vecka ska ha nyöppning och bli en helt fristående liten butik. Ägaren var där och råkar vara akvarienörd, och en vän till honom som jobbat på Akvarielagret förut. Så min planerade snabbvisit för att kolla på rötter råkade bli en timmes långt fisknördigt babbel :rofl:

Fick också veta att de ska ha väldigt bra erbjudande på växter när de nyöppnar, vilket ju passar perfekt i kombination med att jag nu ska få hem nytt akvarium. Sååå, jag ska dit igen! Otroligt trevlig liten butik, men otroligt fina kopparbarber. Brukar inte gilla dem, men åh så fina de här var.
De fanns inte hos någon affär jag var på idag men ett av de små mysiga ställena lovade att kolla upp dem och även sjöhästen så jag håller tummarna.

Härligt med en fellow nörd! Och växtrabatt! :D Jag tycker barber brukar vara väldigt vackra IRL när de väl färgat ut men jag fastnar inte alls för dem på bild av någon anledning. Fick för länge sen en ensam stackars praktbarb av en snubbe som tröttnat på fiskeriet och undrade om jag kunde förbarma mig över de små liven så den fick bo med mina platys och verkade trivas där. Den var så himla gullig och trevlig, och så vacker! 🤗

Jag såg ett otroligt fint akvarium i ett av affärerna idag med helt utfärgade vuxna, fina glödbandsdanio och jag tycker verkligen det är en av de absolut vackraste fiskarna som finns. Vill ha, vill ha! :love1:

Jag skulle ju ha rötter, inredning och sånt idag. Hittade inte vad jag letade efter men kom hem med 3 stycken till amanoräkor. Dom har verkligen stigit i pris! :arghh: Nästan så man ska försöka sig på att odla dem fast det är svårt, Tant bär på flera, flera 100 ägg i månaden till ingen nytta liksom...

Det blev även 3 stycken Red Galaxy Pinto Tiger-räkor. Kunde inte låta bli! :o 🥰
Rgpt3716.webp

Jag ska inte ha fler akvarium utan drömmer lite bara :angel: men de här finingarna hade ju varit så himla fina tillsammans!
Visa bifogad fil 132712
Kanske i något sånt här scape:
Aquascape2.jpg

:love::love::love:
Ja det hade verkligen varit något :love:
Alltså, jag känner mig så sjukt otålig. Vill ha hem mitt nya akvarium NU bums på stört! Å andra sidan blev det plötsligt så att jag ska jobba hela helgen, så jag hade ändå inte haft tid att ordna något... Nästa vecka. Då. Och idag ska jag jobba med min akvarieintresserade kollega. Det kommer bli supertrevligt :D

Funderar och funderar vad jag vill ha. Just nu lutar det åt ett akvarium i ett hörn, och storleksmässigt och snygghetsmässigt får det nog blir något i stil med ett sånt där hexagonformat 60L-akvarium från Hexa. Känns inte som man får plats med så mycket i ett 60L, men beror väl på hur stora fiskar en vill ha såklart 😁 Tycker Kongotetror är fina, men de faller ju bort pga. Storleken, t.ex.

Vill gärna ha städhjälp i form av någon sorts mal/ar och räkor, sedan är jag egentligen öppen för det mesta gällande vad det är som simmar runt i vattnet, så länge de är relativt lättsköta och fina att titta på 😁 En kampfisk verkar tveksamt om det funkar med räkor, men kanske sådana där häftiga miniöringar? 😍 Eller kanske neontetror? Jaja, vi får se, först ska jag landa i vad för akvarium jag vill ha. Puttrar runt hemma och funderar 😁

Har ett Klackenäs-sideboard från IKEA, men står inget om maxvikt på IKEAs hemsida, så blir velig om jag vågar ställa ett akvarium på det. Där hade det fått plats med 100-125L beroende på modell annars.

Funderar och funderar vad jag vill ha. Just nu lutar det åt ett akvarium i ett hörn, och storleksmässigt och snygghetsmässigt får det nog blir något i stil med ett sånt där hexagonformat 60L-akvarium från Hexa. Känns inte som man får plats med så mycket i ett 60L, men beror väl på hur stora fiskar en vill ha såklart 😁 Tycker Kongotetror är fina, men de faller ju bort pga. Storleken, t.ex.

Vill gärna ha städhjälp i form av någon sorts mal/ar och räkor, sedan är jag egentligen öppen för det mesta gällande vad det är som simmar runt i vattnet, så länge de är relativt lättsköta och fina att titta på 😁 En kampfisk verkar tveksamt om det funkar med räkor, men kanske sådana där häftiga miniöringar? 😍 Eller kanske neontetror? Jaja, vi får se, först ska jag landa i vad för akvarium jag vill ha. Puttrar runt hemma och funderar 😁

Har ett Klackenäs-sideboard från IKEA, men står inget om maxvikt på IKEAs hemsida, så blir velig om jag vågar ställa ett akvarium på det. Där hade det fått plats med 100-125L beroende på modell annars.
Värt att tänka på är att många fiskar inte uppskattar höga akvarium, tex kampfiskar vill ha lätt att komma till ytan för att få luft. Då är det bättre med ett lägre akvarium, även om det volymmässigt blir mindre än tex hexa-akvarierna. Bättre än att mäta liter brukar vara att mäta längd på akvariet, tycker jag :)

När två akvarieintresserade personer jobbar tillsammans i butik blir det bra :D Idag bestämde vi oss för att det är dags att börja spegelträna kampfiskhanarna lite. Och vilken skillnad det blev på dem med en spegel framför näsan!

Här är en av mina favoriter:
1000037932-01.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka