Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar nu på mina alternativ ang ett ca 100L stort akvarium (tänker börja där eftersom det är där jag ska sätta in mina nuvarande fiskar. Blir också mindre dyrt att börja där istället för med 200L...

Förutsatt att inget spännande händer på black friday-rea så har jag hittat tre alternativ som alla blir att kosta ungefär detsamma. Skillnaden mellan dyrast och billigast är bara 500kr, men det är ju lite olika saker som följer med.
Jag vill GÄRNA ha er input kring vad ni tror är det bästa alternativet!

Billigast: 105L Aquael-set, inkl filter, belysning och värmare.
Det är dock belysning som kräver lock. Jag är inte så förtjust i lock. Dessutom tror jag att belysningen är för svag och filtret är inte räk-säkert.

Mellanpris: 112L Marina (från Hornbach) + belysning från Aquael. Filter? Måste köpa något.
Här kan jag ju då välja belysning som inte kräver lock, men vet inte om Marina är lika bra kvalitet som Aquael? Vill av förklarliga skäl inte att akvariet går sönder...

Dyrast: 125L Aquael Opitset, inkl belysning.
Vore såklart trevligt med stort och optiwhite glas och belysningen är nog ok. Men vet inte om det blir för tungt då jag inte hittar något om akvariets vikt och tja... Det är dyrast. Är det värt det?

Tänker shoppa senast på black friday, av förklarliga skäl :p Att jag enbart räknar på nya akvarier är för att det verkar hopplöst att hitta något i den här storleken begagnat, till rätt pris och i ett såpass bra skick att jag vågar använda det.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag kom hem med ett par bolivianska fjärilar idag :love: Här är hanen.
20231116_175434.webp

Darioynglena håller sams i sin burk än så länge. Alla utom ett, som ibland får för sig att köra upp rumpan i fejset på sina syskon som då ser helt förskräckta ut och snabbt flyttar sig undan.

Idag lyckades jag filma rumpynglet när det höll på och alltså, vad i hela friden?! 🤣
20231117_183843_1_1.gif

För flera år sen köpte jag en mossboll fullt medveten om att det egentligen inte alls var riktiga mossbollar utan pälsalger i bollform man fick hem, och pälsalger ville jag promt ha! De tog sig först inte alls, tycker det är svårt att få specifika alger att frodas och växa där man vill ha dem men efter ett bra tag så fick de lite fäste ändå och växte fint på rötterna. Sen sket det sig igen och de försvann men på ett ställe i Sayids kar har de minsann fortsatt frodats!
Kolla vilken stor algklump jag har! 😂
InCollage_20231118_050129049.jpg

Vet inte riktigt vad jag ska göra med den + att jag är rädd att den inte trivs och dör om jag skulle hitta på något med den så den får sitta kvar där den är och bli större och större bara. Skräms gör den också!

Den är supertät, verkligen kompakt och jag får en chock varje gång jag råkar nudda den när jag rotar omkring i karet för det känns precis som att det är något stort med päls i akvariet om jag kommer åt den! :eek:😆

Det är lustigt med fiskar och hur olika det är när man ser fisk på bild jämfört med IRL.
När senaste fiskleveransen skulle beställas så var jag framförallt jättenyfiken på glödbandsdanio (Danio choprae) och dvärgrasbora, men tog med pygmégurami och pygmé-corys just för att öka på vårt utbud av fisk som fungerar i små akvarium. Framförallt pygmégurami var jag tveksam till, men ville ge dem en chans.

Well. Gissa vilka jag gillar mest? Nu har jag jobbat tillräckligt mycket för att kunna iaktta dem ordentligt, och alltså jag MÅSTE ha pygméguramis! De är så otroligt söta och har precis ett sådant beteende som jag gillar hos akvariefisk :D Pygmé-corysarna är lite roliga också, fast jag är lite tveksam till dem. Däremot har jag blivit väldigt förtjust i ottos nu när de bor så att man faktiskt ser dem.

Palettcikliderna gillar jag fortfarande mycket. De har verkligen börjat komma till sin rätt nu också när de bor med praecox-regnbågarna. Helt otroligt vilken skillnad det gjorde! Vill dock inte skaffa paletterna eftersom de tydligen ganska lätt får yngel som sedan är svåra att bli av med. Fjärilscikliderna är fortfarande söta och fina. De gula vi har ska visst vara lite fredligare än andra sorter? Sådana är jag skeptiska till enbart för att de visst kan bli aggressiva mot andra... Annars hade de kanske kunnat vara i något akvarium här hemma. Det återstår att se.

Men, första större akvariet här hemma blir troligen 112L med luminatus, pygmégurami, ottos och räkor.

Har råkat hitta en som föder upp lila(!) kampfiskar. Visste inte ens att det fanns, men herregud så fina de är. Och de finns inte allt för långt ifrån mig, så nu är jag sugen på kampfisk också :rofl: (såklart inte sådär extremt lila som de photoshoppade bilderna man får fram när man googlar på "lila kampfisk", men absolut lila ändå)

Och NU ska jag sätta mig och kolla om det råkat dyka upp något intressant på black week-rea. För innan helgen, då ska jag försöka shoppa akvarium :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka