Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror sånt där kan bero på ljus. Jag har nu 2 akvarier. I det jag hade först så slängde jag i något jag trodde var frogbites,+ någon annan flytväst parbladiga som väser ut som en ranka fast utan rankan, och fortsatte tro så ett år. När jag startade mitt nya, alltså exakt samma vatten, så flyttade jag över av bägge sorter. I mitt första så är "rankan" den som trivs bäst i det nya så visade det sig att "frog biten" var musselblommor. De exploderade där. Samma sak gäller med valisneria. I mitt första så stendog den i det nya så är den ett ogräsKanske någon här inne kan hjälpa mig. Jag köpte vallisneriaplantor för ett par veckor sedan. Första tiden funkar det alltid bra, de sprider sig och håller sig fina. Sen helt plötsligt blir de genomskinliga och tråkiga och vissnar efterhand. Har haft samma problem förut. Ger växtnäring regelbundet både i vattnet och via rötterna.
Tack för svar ja det är inte otänkbart.. Jag har slarvat med att byta lysrör då jag egentligen velat lägga ner det här med akvarie. Men då är det nog dags att byta ljus iafJag tror sånt där kan bero på ljus. Jag har nu 2 akvarier. I det jag hade först så slängde jag i något jag trodde var frogbites,+ någon annan flytväst parbladiga som väser ut som en ranka fast utan rankan, och fortsatte tro så ett år. När jag startade mitt nya, alltså exakt samma vatten, så flyttade jag över av bägge sorter. I mitt första så är "rankan" den som trivs bäst i det nya så visade det sig att "frog biten" var musselblommor. De exploderade där. Samma sak gäller med valisneria. I mitt första så stendog den i det nya så är den ett ogräs
Det är inte ens säkert att nya lysrör är en lösning utan det kan röra sig om spektrat för röret. Jag tror att även ganska små skillnader kan slå hårt mot vissa sorter om det är et fel hållTack för svar ja det är inte otänkbart.. Jag har slarvat med att byta lysrör då jag egentligen velat lägga ner det här med akvarie. Men då är det nog dags att byta ljus iaf
Ok, jösses det låter komplicerat.. Jag hade vallisneriaplantor när jag startade upp akvariet iofs för några år sedan och då gick det väldigt bra. Så tänker ändå att det inte är helt fel att byta ljus.Det är inte ens säkert att nya lysrör är en lösning utan det kan röra sig om spektrat för röret. Jag tror att även ganska små skillnader kan slå hårt mot vissa sorter om det är et fel håll
Det är absolut inte fel alls ville bara varna för att jag tror det finns någon mer parameter som kan spela in än bara nytt lysrörOk, jösses det låter komplicerat.. Jag hade vallisneriaplantor när jag startade upp akvariet iofs för några år sedan och då gick det väldigt bra. Så tänker ändå att det inte är helt fel att byta ljus.
Absolut jag ska höra med dem i min lokala zoobutik om de har någon idé.Det är absolut inte fel alls ville bara varna för att jag tror det finns någon mer parameter som kan spela in än bara nytt lysrör
Helenorna är fina, men man får lätt översvämning av dem istället. Bästa sättet att bekämpa skräpsnäckor på är att dra ned på matningen tycker jag.Visa bifogad fil 69224jag har 4 osynliga Helenasnäckor, sen ett par dagar tillbaka och jag hoppas de ska hjälpa mig rädda växterna i 70 karet som invaderats av skräpsnäckor.
Visa bifogad fil 69224jag har 4 osynliga Helenasnäckor, sen ett par dagar tillbaka och jag hoppas de ska hjälpa mig rädda växterna i 70 karet som invaderats av skräpsnäckor.
Mmm.. jag matar fiskarna nypvis 3-4 dagar i veckan sen 7 veckor tillbaka i det karet. Jag kan inte svälta dem mer.Helenorna är fina, men man får lätt översvämning av dem istället. Bästa sättet att bekämpa skräpsnäckor på är att dra ned på matningen tycker jag.